Friday, January 17, 2020

South Korea Day 3.2 ~ Seoul

Sambungan dari: South Korea Day 3.1 ~ Seoul

dari Dongdaemun kami jalan kaki ke Kwangjang Market...rasanya masa dalam teksi tadi nampak dekat, sekali kena menapak ni rasa jauh la plak...lagi bila ko jalan ngan kaklong kawasan Seoul ni...bila tanya dia, tak jauhhh dekat jeeee...omg!hahahah pasrah lah aku....plan nak pi Kwangjang Market ni sebenarnya saje je nak perabih duit plus kami takde plan nakpi mana sangat dah pun hari ni...hehehe so dalam kerengsaan ramai orang dan jauhhh berjalan tu, ada la aku sambar 2 helai kain pasang harga KRW10,000 sepasang...main ambil je sebenarnya, malas nak beriya pilih sebab macam dah penat!hahaha...pastu kat Kwangjang Market ni adalah sangat famous dengan street food nya, tapi takde yang halal, lagi laaa aku rasa lemau badan!hahaha
sebabkan dah penat jalan ke Kwangjang Market ni, aku decided naik teksi je nak ke Namdaemun Market plak...tak koser dah nak naik subway kan...sekali dalam teksi jemmm gila kot...sedangkan tak jauh mana tapiaku rasa dekat sejam la kami dalam teksi tu sempat aku membuta seround...kemain penat benauuu ha...hahahaa kena la bayar KRW8,800 kali ni...pasrah je laaa...masa turun ni entah mana mana je teksi turun kan, aku memang tak dapat bayang la...nasib baik ada Bie, dia la duk bawa masuk sana sini...bangunan E-Lendang tempat beli brooch tutup plak hari ni...so Bie bawa pi kedai abam famous ni je beli souvenir...aku sambar la beberapa sudu dan chopstick korea tu sebab ada orang pesan...murah gak la abam ni jual...eh abam plak, oppa laaa...hehehe...
dan dari Namdaemun Market kami jalan kaki lagi sekali...nakpi library sekali lagi...library lain plak kali ni sebab Sue cakap lawa nak ambil gambar...ok la kita turutkan...tanya Bie dia cakap dekat je, depan ni je depan ni...dah beberapa minit jalan aku tengok tak sampai sampai...haish kecik besar je aku rasa aku tengok Bie masa ni...dia punya dekat tu dah level orang korea dah, takleh pakai dah untuk kita orang Malaysia ni!hahahaa
ok jangan tanya aku la macam mana sampai sini, aku memang ikut bontot Bie je masa ni...dan akhirnya kami sampai di Arc N Book...masa ni aku penat dah weh...tapi gigih la bergambar sana sini gak demi sebuah media sosial kan...hahaha lawa laaa susunan buku kat lorong kecil dalam library ni..cantik dan tak ramai sangat orang...so boleh conquer laaa...hahaha...
tak lama pun lepak sini, kami pun bergerak keluar...di sini kami berpisah dengan Bie sebab dia punya flight ke Jeju Island adalah malam ni...kami punya flight plak awal pagi sok...hehuu...so carik tempat tunggu bas dan teksi, pastu aku ajak Sue duduk dulu...aku rasa macam penat yaaamat...kang emosi berantakan plak aku ni kalo penat kan...hahaha so duduk, dalam kedinginan untuk melepas lelah...gituuu...pastu lepas 15minit kami cuba cari teksi tapi takde langsung...lepas beberapa ketika kami jalan ke depan sikit pun tak dapat teksi...semua teksi taknak ambil orang..gila lah almost 1 hour kami tunggu...huhuhu penat gila dah ni...last terpaksa pasrah jalan kaki balik ke Myeongdong...balik hostel simpan barang semua...huhuhu
lepas tu baru keluar balik cari teksi...again payah gilaaaa weh!lama gak la duk tunggu teksi...huhuhu emosi juga la masa ni sebab tak pernah susah dapat teksi weh kat Seoul ni, apa nasib tak baik plak malam tuuu...huhuhu dan selepas hampir 30 minit tunggu, baru dapat teksi dan kami terus menuju ke Eid Restaurant di Itaewon...tempat wajib satu lagi kalo ke Seoul...bulgogi dan samgetang dia memang bikin jatuh chentaaa...total kami makan adalah KRW23,000 jer...
then kami sempat singgah di Masjid Seoul ni...siap singgah masuk toilet sebab toilet kat Eid Restaurant tadi horror gila dia suh masuk toilet luar building diorang...bawah tangga gelap...huhuhu cuaca dingin malam ni, so memang kami lepak lama kat luar masjid masa ni, tak solat pun both of us...so just duduk ambil angin je...orang baru lepas solat masa ni, ramai la tengok orang keluar...tapi takde sape pun nak tegur kitee...sobs!
dan sebelum meninggalkan Itaewon, kami sempat singgah di Manis Kitchen, sebuah kafe kecil yang menjual korean street food yang halal kat sini...kafe ni baru buka, so wajib la singgah kan walaupun masih kenyang...hahaha beriya laaa kami nak makan halal street food ni haa...harga pun berpatutan sangat pada aku...so kami tamak order corndog, tteokbokki dan odeng...nyummeh...corndog sedap, tteokbokki tu sedap cuma pedas sikit la, dan odeng tu yummyyy...lama dah teringin makan kat Seoul tapi tak yakin..hehehe Alhamdulillah super duper kenyang kami malam tuu...hehehe
lepas tu dari Itaewon kami balik ke hostel di Myeongdong naik teksi lagi...harga KRW7800...memang habis duit kat teksi je lah hari ni sebab dah malas gilaaa nak naik subway...then sampai hostel, kami kemas beg simpan barang semua, terus gerak ke tempat bas untuk ke airport...plan asal kami naik bas pi airport, so sebab tu ambil airbnb kat area airport je supaya senang pagi sok nakpi airport...sekali sebab dah malas nak naik bas bagai, kami naik jugak laaa teksi malam tu dari Myeongdong ke Gimpo Airport!hahaha dasar malas punya pompuan kan...pasrah je laaa bayar KRW32,900 weh...huhuhu kalo tau naik teksi baik stay kat hostel Myeongdong je, pagi sok naik teksi...hahaha tapi kan memang tepat pilihan kami naik teksi malam tu, sebab kalo naik bas, memang satu hal plak nak cari airbnb yang kami book tu...huhuhuhu naik teksi ni pun, 2, 3 kali dia pusing sebab dah malam tak nampak building tu...huhuhu...
dah sampai tu, lega laaa urusan masuk airbnb adalah sangat mudah...memang follow je arahan yang diberikan dan tadaaa kami dah sampai rumah kami yang cantik dan luassss...lega gilaaa...penat gila pun yaaa...hahaha alahai...bertukar tukar plan kan...pasrah je la...malam tu happy sangat laaa sebab dapat buka beg luas luas sebab ruang besar...harga pun not bad dalam RM200++...so beriya la mengemas beg masing masing...hehehe best sangat airbnb kami ni...cumanya debar, esok macam mana nakpi airport...katanya boleh jalan, tapi memang takde idea langsung macam mana nakjalan huhuhu...takpela esok je la kita pikir...haaa malam tu kita tidooo dengan lenanya...

1. Nak gi Arc N Book tu boleh naik subway turun kat Euljiro 1(il) ga Line 2 Exit 1-1. Dari Myeongdong or Cheongyecheon Stream jalan kaki dekat je sebab benda tu letak kat tengah2. Nak lagi senang suruh cari Lotte Hotel Seoul. Gitu aku menumpang blog orang bagi direction.

Tempat tu dekat je sebenarnya tapi sebab kau dah sedap tidur seround dalam teksi, bangun2 tu terus masuk market. Memanglah rasa jauh gila. Hahaha.

2. library yg arch tu yg dlm drama Hotel Del Luna..

menarik library2 di Seoul..kalau buat kt Malaysia, mesti ramai orang pergi library..hihi..

1. Oh yaka. Xpnah tgk drama tu. Hehe in fact, lama gila dah x layan korean drama heheh

2. Bukan bukan. Ni bukan yang dalam Hotel de Luna tu. Yang tu library kat Jamsil. Nanti DJ datang Seoul dia gi sana & update lagi.

3. oh ya ke..mcm sama je..ada lg library arch di Jamsil..menarik ni..

3. DJ;

Saya ada baca, Korea antara negara di dunia yang suka create InstaWorthy gitu ... library pun cantik ! Hahahahhaa Tapi still nak makan makanan dia !!!!!!!!!!!!

4. Bukan sahaja itu library cantik, tapi airbnb yang dekat airport pun cantik gila. Suka saya tengok design dia yang simple tapi nice looking.

1. kannn...tu la apa pun indah kalo bab korea ni...bias!hahahaha

5. tak sempat nak try manis kitchen..
    bestnya rumah bnb dia.. cantikkk