Tuesday, June 18, 2019

JJCM Trip to Penang: Day 1.1

akhir bulan Februari hari tu aku ke Penang dengan Mrs...beli tiket pun 2 bulan sebelum pergi dengan harga RM50 sahaja seorang...so nak jadi cerita sehari sebelum pergi Mrs ajak aku dinner dulu, layan makanan thai katanya...so kami ke Phochana di Putra Heights...aku layan mi celup, sedap gak la tapi masa ni aku baru balik Kelantan dan obses dengan mi celup kat sana, so aku rasa Pochana ni takleh lawan kat Kelantan punya mi celup!hehehe..
dan esoknya hari Jumaat, orang sibuk nak keje lagi, aku kul 4.30 pagi dah gerak ke Putrajaya Sentral dan bertemu Mrs di sana...kami naik ERL jam 5.21 pagi menuju ke KLIA2...sempat solat semua, then flight boarding pada jam 6.30 pagi...masuk flight je terus kami tido!ngantok wei!
celik mata dah sampai Penang!yeay!sampai sana Mrs uruskan sewa kereta...kami naik Axia je berdua kan dengan harga RM190 untuk 2 hari..ok la kan...dapat kereta terus isi minya RM30 je untuk sepanjang masa di Penang...dan kat Penang dah amalkan parking berkupon, so sila lah beli...banyak je kedai yang jual...kami beli yang per day punya, malas nak kira-kira jam...pening!hahaha...harganya adalah RM6 untuk sehari...
selesai bab kereta, minyak dan parking...seharusnya destinasi pertama adalah untuk isi perut!atas pengaruh crush Mrs di media sosial, kami telah terjah ke Bee Hwa Cafe!haaa viral benor katanya kafe ni, semua suruh cuba katanya...so moh la kita cuba...orang kata kafe ni famous, tapi maybe sebab kami datang ni Jumaat kan, so takde orang pun...
masuk je terus duduk dan mamat amik order...dia suggest makan hokkien mee a.k.a mi udang dan char kue teow...tu yang famous katanya...so kami pun ikut kan aje laa...dan tak lama tunggu, makanan pun sampai...ermmm nampak menarik la kann...tapi kan both of us setuju, rasa dia tak berapa nak umpphh, macam kurang rasa je pada aku...aku siap pertikai kan taste crush Mrs lagi...hahaha tapi masalah dia kan, kat HHWT pun promote, blog lain pun duk promote...haishhh mengecewakan sungguh pembukaan JJCM trip kali ni tau...hahaha...yang Mrs siap syak ni bukan kedai yang sebenar crush dia pi la apa la...dan dan kan nak bekap crush...hahaha siap gigih pi belakang kedai carik tempat crush dia posing...hahaha...tapi kopi sini boleh tahan sedap la, dan total makan berdua cumalah RM16.90...sejuk sikit hati sebab tak mahal sangat kan...
dari Bee Hwa Cafe tu kami jalan kaki ke Pasar Chowrasta...dekat sangat...saje la nak buang masa kat sini jalan-jalan cuci mata...sebabnya masa check in hotel lambat lagi...huhuhu sampai sini kagum tengok dah baruuu dalam dia, siap ada escalator dah...eh ke dulu memang ada escalator...hahaha tapi takde apa yang menarik sangat pun...
pastu kami ke bangunan sebelahnya iaitu tempat wajib kalo ke Penang ni...haaa apa lagi, Jeruk Madu Pak Ali la...hehehe sedangkan kat area rumah aku sini ada je kedai dia tau...tapi tak pernah beli pun, yang kat Penang jugak nak carik!hahaha...perangai sangat kan...tapi aku tak beli pun kali ni, Mrs yang duk memborong...
dari Jeruk Madu Pak Ali, kami jalan kaki ke Ban Heang!haaa kat sini aku borong!hahaha aku sejak tau produk Ban Heang ni halal, aku suka beli biskut dia...masa ni aku baru tau kalo beli kat kedai dia kat pekan ni, murahhh wei!selama ni duk beli kat airport Penang je...kat KLIA2 pun dah ada skang tapi mahal...dah la kotak dia cantik weh...aku siap pernah pesan kat Agus tolong belikan sebab nak bawa ke Bangkok bagi kawan-kawan kat sana...masa ni kami sempat la merasa beberapa biskut dan kopi...aku duk borong biskut tambun original dia sedap!murah je dalam RM6.90 kalo tak silap aku...
baru jejak kaki kat Penang kemain sakan shopping kan..ko tengok pompuan sorang ni...siap berjinjing plastik kat kiri kanan tangan dia...hahaha aku baru ingat tak nak shopping tau...dah la tak amik luggage, pastu dia kalut beg dia berat takut tak lepas luggage nanti...hahaha...sebab tangan dah penuh kami pi letak barang dalam kereta dulu...
lepas letak barang kami jalan balik ke Pasar Chowrasta...niat di hati nak minum ais tingkap!tapi belum buka plak masa ni...so kami jalan-jalan je la kedai sekitar situ...sekali terjumpa Penang Road Famous Teochew Chendul tuuu...haa takde plak orang beratur weh, so apa lagi kita cuba la...tapi kami ambil satu je cendul berharga RM3.20 sekadar nak merasa...ok la pada aku, takde la special sangat...lebih nak bergambar je aku, lepas tu suh Mrs abes kan...hahahah!
abes tawaf kawasan sekitar, kami sampai semula di gerai ais tingkap ni...haaa tengah setup nak buka so duduk la tunggu...hehehe sempat menyembang dengan adik kat sebelah...dia suggest minum ais tingkap laaa dah mai sini...hahaha masa tengah tunggu ni, duk tengok bos ais tingkap ni duk bagi sedekah kat orang yang datang mintak duit...siap dah ada duit pecah dah dia nak bagi...ada masa sampai beratur yang datang minta sedekah tu...huhuhu mulianya hati dia...aku doa moga makin murahhh rezeki dia...hehehe dan tak lama tu kami dapat laa ais tingkap atau nama lain dia air sarbat...satu tu harga nya RM2.50...memang pelega tekak laaa di hari panas ni...aku tak sure apa dia letak dalam ni, tapi sedap la...yang aku tau ada sirap, biji selasih...dia ada sebut letak apetah, tapi aku tak familiar sangat tapi dia cakap benda tu penyejuk badan...gituuu...air penyejuk badan, tapi awak penyejuk hati saya...eh. ok aku cakap refer kat dia bersedekah tadi ye...hahahaha...
dan selesai dapat sejukkan tekak dan hati, kami pun dapat message dari hotel cakap leh check in kul 11.30 pagi...yeay so moh le kita ke hotel...masa jalan nak ke kereta, ternampak orang jual samosa...aku teringat ada baca samosa sedap kat Penang, sekali tengok memang Samosa Sejahtera Muhibbah, haaa apa lagi terus tapau laa...beli 2 bijik je samosa ayam dan samosa kentang...kami makan lambat gak samosa ni, dah lewat petang, tapi sedap weh...serious sedap...paling sedap samosa kentang dia laa...terbaik!harga sebijik tu RM1.20...berbaloi!
dan kami pun terus menuju ke hotel kami iaitu Magpie Heritage - Hideway...patut nama hideaway, memang tersorok!hahaha..parking kat tepi jalan je, masa sampai ni jauh sikit kami parking sebab area depan hotel tu dah penuh...huhuhu dan masuk je dalam hotel terus rasa wahhh cantik!lagi cantik sebab staff dia, Jern, yang ramah dan comel jemput kedatangan kami...hehehe...
sampai je Jern surun naik atas terus...terus ke bilik kami..kami ambil Deluxe King Room dengan harga RM258...memula ingat nak duk hotel murah je, sekali tetiba bertukar nak duk hotel lawa sikit, tu laaa sampai ke sini kami...hehehe...masuk je ke pintu bilik, kami duk waaa...waaa....bestnya...hahaha masuk je ada toilet dan shower yang berasingan dari luar bilik, then ada open walkaway menuju ke bilik...
bilik sangat luas uols!siap ada sofa bed yang besar juga...sofa bed tu direct bawah aircond, Mrs siap tido situ lagi malam tu sebab nak sejuk...hahaha so aku conquer satu katil king tuuu...hahaha...best lah bilik ni, luas cantik dan lengkap lah semua facilities!kami suka!haaaa suka punya pasal, kami melepak dari 11.30 pagi sampai 2.30 petang je dalam bilik...hehehe...syiok woi tido dalam sejuk dan gelapppppp....

No comments:

Post a Comment