Friday, June 14, 2019

Semingggu Berhari Raya

30 Ramadhan, aku cuti kan...so sebabkan dah masak rendang daging dan kuah kacang awal-awal, makanya last day puasa ni aku relaks sikit la...so lepas pi pasar dengan mak aku, sempat la aku menggedik duk nak buat dessert...hehehe semua pengaruh media sosial kan, so aku buat agar-agar buah ikut resepi Khairulaming dan Congo Mars ikut resepi Sukadessert!seronok tau tengok hasil tangan menjadi dengan cantiknya...hehehe 
dan berbuka agak meriah dengan sup tulang meletopsss by mak aku...sedap gila, kena plak dengan sambal gesek tu...perghhhh...ada ayam bakar by aku juga, then ada lemang dan rendang daging yang yummeh juga!hahaha...terbaik!bertambah aku makan malam tu...almaklum dah sebulan jaga makan, kali ni over sikit laaa berbuka...hahaha...
malam raya lepas berbuka tu, aku ngan adik-adik aku pi AEON Nilai sebab nak beli barang...sempat la melayan The Alley yang viral tu dan shopping langsir kat Kaison!hahaha balik terus semangat pasang langsir...hahaha seronok plak sesekali macam ni kan...hehehe...lama dah tak duk ramai-ramai pasang langsir ni...hehehe...
1 Syawal, sakan tengok dessert atas meja cantik!hahaha sedap plak tu..haish bukan la nak puji diri sendiri, tapi untung laaa mak awak nanti dapat menantu macam sayaaa...eh!hahahaha...so menu pagi raya adalah nasi minyak, ayam panggang, kurma daging dan telur, nasi impit dan kuah kacang, lemang dan rendang daging...nyummeh!
sempat laa bergambar sakan tengahari sikit tu sambil bersalaman...kali ni tak cukup korum sebab kak ipar aku bersalin kan...patut raya kali ni full house...hahahaa...takpela, kita je la yang ada dengan tema hijau!untung laaa Nina jadi cucu tunggal kali ni kan...tak lepas tangan yang pegang dia...hahaha seronok sangat lah dia tuuu...hahaha...dan aku raya sakan tahun ni sebab banyakkkk sangat baju raya...hari-hari pun nak ootd raya tauuu...hehehe so raya pertama kita pakai baju kain sari yang dibeli dari Delhi...yeeehaa!raya kat KL kan, leh la pakai...kalo balik kampung Pilah, memang den tak pakai kain sari ni...hahaha...
dan raya pertama kami di KL jer...ke rumah pakcik aku di Kajang dan berjumpa nenek dan sedara mara yang lain then lepak sampai ke petang, lewat petang baru la kami sekeluarga ke rumah makcik aku di Damansara...lepak sampai ke malam..makan entah berapa kali tambah...ya Ampun baru hari pertama, kemain sakan aku makan...sobss!oh ya keluarga belah mak aku memang dimonopoli oleh wanita, so memang kau payah nak nampak gambar lelaki!hahahaha...
2 Syawal tu moh ler kita balik Pilah...hehe hari kedua ni aku pakai baju yang dibeli dari Plussize Misclaire...aku sukaaa sebab cantik sangat corak diaaa...hehehe...so sebelum gerak balik Pilah, kita posing seround kat pagar jiran...hahahaha...nasib baik kali ni balik, adik aku drive...gila laa sampai 3 jam weh nak sampai Pilah dari rumah aku...sobsss!dengan hujan lebat nya, jammed teruk gilaa...huhuhu...balik kampung dan ziarah rumah pakcik dan makcik aku kat sana...abah aku je pergi kubur, sebab hujan renyai masa ni...
then kami ke rumah besan mak abah akuuu...nak jumpa 3 budak demok anak buah aku tuuu...hehe dah hari kedua dahhh tak pakai baju raya dah anak-anak buah aku...hehehe yang baby pun tidooo je keje nya...hehehe sakan makan dari pagi bawak ke petang kami kan...dan akhirnya dapat laa bergambar sekeluarga masa ni...complete semua ada, cumanya anak buah den buat perangai taknak bergambar...hahaha!
3 Syawal, Induk aku sekeluarga datang beraya...awal pagi aku baking Congo Mars dan masak mi hailam...panaskan juga kuah kacang, rendang daging dan kurma daging...sedap gilaaa mi hailam mak aku sampai lupa ambil gambar...hehehe plan hari ni kita nak jalan raya rumah sedara mara di KL...hehehe...dan ootd aku hari ni adalah merah menyala sempena World Food Safety Day!
dari rumah aku, kami konvoi ke Puchong untuk ke rumah cousin aku, Kak Na...lama duk melepak, bersembang, makan kat rumah dia ni...antara cousins aku yang pakcik makcik sangat laaa selesa nak pergi sebab dia ngan laki dia ni memang welcoming sungguh!hehehe...terbaik laaa mi soto Kak Na, bertambah aku yang konon nak diet ni haaa...hahaha lepas makan sambung gossip panas dengan the cousins!hahaha...
then sambung raya ke KL, rumah Pak Teh Ulob makan rendang itik weh!pergghhh sedap gilaa...then ziarah Acik Siah yang dah tak berapa sihat then kami ke rumah Pak Teh Sahar gak sampai ke Maghrib...masa ni semua dah nak balik dah sebab penat...kecuali aku dengan Chaan dan Alin dan Amanda...hahaha apa barang balik awal kan...
so apa lagi, sepanjang jalan sambung membawang!jalan jammed pun tak terasa weh...hahaha sakan!sampai kebun, jumpa Pak Ndak, Mak Ndak, Kak Nadia semua...sakan sambung makan lomang paneh wehhh...makan sampai sendat gila perut...hahaha...adoi laaa perangai...dan akhirnya diorang hantar aku balik rumah dekat jam 12 malam!hahaha...terbaiklah konvoi tahun ni...i loike sampai tengah malam...hahaha...
4 Syawal patut plan dengan geng sekolah nak beraya, sekali ditunda sebab anak Dini tak sihat...so aku takde plan, lagipun dah penat so melepak je kat rumah...seharian duk tengok TV dan makan je keje aku weh...hahaha sempat gak la potong bawang dan tumis-tumis untuk esok...then pagi mak masak nasi goreng pedas meletop, petang aku masak makaroni ala diet...hahaha!malam sikit aku pi cari Starbucks!craving gilaaa...
5 Syawal, awal gila aku bangun sebabnya cousins mak aku nak datang tapi aku plak dah plan ngan geng sekolah nak jalan...so kena la setelkan apa yang patutkan sebelum keluar..soo gigih pagi tu aku baking Congo Mars, masak nasi daging, acar, sup daging, bakar ayam, masak nasi impit, panas kan kuah kacang dan rendang...lemang panas Pak Ndak aku pun ada...haaa dekat jam 9 pagi, setel semua ada atas meja...terus aku bersiap, sempat jamah nasi daging sedappp gila sebelum keluar rumah...gambar flatlay makanan lupa nak snap...hahaha rushing!
destinasi berkumpul adalah kat rumah Dini...kali ni semua ada Amoi dan Izza...cuma laki Amoi je dapat join...dari rumah Dini kami ke Melaka menziarahi Cikgu Sarina dan Cikgu Zuraida...sakan sembang pasal isu semasa dan isu zaman silam...hehehe sempat la tengok gambar lama di rumah Cikgu Zuraida...hehehe...
dari rumah Cikgu Zuraida kami singgah solat di Masjid Jamek Masjid Tanah yang cantik dannn minum petang di Warung Hijau Rojak Sotong tuuu...makan mi goreng sotong jumbo dia yang meletop-letop tuuu..later aku review warung ni yer...
then kami gerak ke Rembau ziarah Cikgu Hairus yang dah jadi usahawan cendawan, then ke rumah Cikgu Razib dan CIkgu Maridah...kagum aku Cikgu Razib ingat nama penuh aku lagi walaupun ini la kali pertama aku jumpa dia lepas abes sekolah...huhuhu dannn terharuuu Cikgu Maridah sudi tunggu walaupun kami sampai lambat...macam biasa rumah dia rumah kami singgah...leh sembang lama sikit..
dan acara wajib gak kalo kat rumah Cikgu Maridah ni untuk videocall dengan Maad yang berada di Liverpool...cepat balik Maad!tahun depan kita jalan raya reramai!hahaha...dan akhirnya aku sampai ke rumah jam 12 malam weh!hahaha sakannnn beraya kannn...ni pun penat gila sebab bangun awal memasakkannn...hahahaah...
6 Syawal, abah aku ajak tengok cucu dia...hahaha so penat pun kita layannnn...sempat beraya di rumah Induk dulu sebelum ke Kuala Pilah then ke Melaka nak bagi atok dan opah lepas rindu kat cucu...hahaha layan je laaa walaupun balik tu aku ngantok gilaaa kepenatan...nasib baik jalan tak jemm!
7 Syawal, last day bercuti...aku just lepak rumah then adik aku ajak pi Cyberjaya bawak anak buah aku nak tengok wayang...layan je laaa...sambil aku main game kereta, syiok gak weh...lama tak main...hahaha sambil melayan anak buah yang sorang tuuu...sebabnya nanti nak kena hantar balik Pilah balik...hahaha...
dan pada 8 Syawal aku masuk opis dahhh...dapat berita dapat boss baruuu...omg semoga dipermudahkan laaa urusan kami dengan boss baru ni..nervous la jugakkk...tapi redho dan pasrah je laa...semoga yang terbaik untuk kami...hehehe...arghhh malas nya nak kerja hari pertama masuk pejabat ni sebab dah biasa cuti seminggu kan lepas raya...hahaha adoilaa...bertabah laaa demi kerja dan sesuap nasi!ok nanti aku sambung lagi cerita baki 22 hari dalam Syawal ni ya...semoga Syawal ini membawa lebih makna untuk aku dan orang sekeliling aku....

8 comments:

  1. salam aidilfitri maaf zhair batin DJ, sukanye tengok baju uols yang sywal 5, syabas DJ nampak gile kurus ok..keep up the good work (iols pun tgh kembali k pangkal jalan ni haha)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank youuu...hehee panjang cerita baju raya ke5 tuuu tau...hahaha tapi pendek kata, kalo dah jodoh takkan ke manaaa...hehehe...takde la kurus gilaaa, sebab dah naik balik dah lepas raya...hahahahaha!

      Delete
  2. Taqaballahu minna wa minkum minna wa minkum taqabbal ya karim DJ

    ReplyDelete
  3. Selamat hari raya..maaf zahir & batin..

    ReplyDelete