Tuesday, June 4, 2019

Ramadhan kali ini...

Assalamualaikum korang...apa khabar?tengah busy merendang ke...hehehe aku nak share kat sini alkisah Ramadhan kali ni...hermmm aku rasa Ramadhan tahun ni aku bertenang sikit...hidup aku tak hectic sangat nak plan berbuka luar sangat sebab aku banyak habiskan masa berbuka puasa di rumah dengan mak abah aku...boleh kira dengan jari je berapa kali aku berbuka di luar, dan paling takleh blah dah la berbuka kat rumah, siap memasak tauuu!walaupun hari kerja...ya Ampun perangai mak-mak sangat dah ni...hahahaha...sedangkan sebelum ni, masuk minggu kedua puasa je, penuh dah jadual aku berbuka di luar kan...hahaha aku rasa aku penat, penat nak kejar benda duniawi dalam hidup...ecewah..hahaha takde lah, maybe sebab aku nonstop busy dengan kerja, meeting, outstation, travel dari hujung tahun lepas sampai la seminggu sebelum puasa, so Ramadhan ni aku nak rest...dah la lepas raya ni aku akan start busy balik...bersusun dah jadual meeting, outstation dan travel dari bulan Jun til November ni...huhuhu penat dah bila pikir...hahaha so kita rest je la bulan Ramadhan ni...Alhamdulillah aku rasa mak aku paling happy sebab topik wajib aku tiap hari adalah mak esok KITA nak masak apa...hahaha aku berjaya balik awal petang-petang dan sempat masak untuk mak abah aku berbuka...hehehe dah umur 36 tahun baru nak buat kan, hampeh punya anak...hahaha ok nahh aku share antara masakan yang sempat aku masak...simple je la, janji kenyang kan...hahahah...dan misi tidak menjejak langsung ke bazar ramadhan berjaya!Alhamdulillah...
Ikan bawal emas goreng ala cina
Sotong stim limau ala Thai dan tomyam cendawan
Kerabu udang dan brokoli udang
Bawal goreng kicap dan brokoli shittake bersama tofu (favourite!)
Ayam masak cili dan sayur brokoli shittake bersama tofu telur
Kari kambing dan kangkung goreng
Ayam goreng cili api dan brokoli shittake bersama tofu telur
Daging burger masak kicap
Buttered prawn
selain berbuka kat rumah masak sendiri, ada beberapa kali aku celebrate birthday family dan kawan kat luar dan di rumah...antaranya birthday Liana pada malam 5 Ramadhan tu aku dengan Dini order pulut kuning dan terjah surprise rumah dia lepas berbuka puasa...hehehe lepas tu siap lepak main buaian semua sampai lewat malam...
then pada 6 Ramadhan pula aku berbuka puasa di luar di Hotel Tenera sempena sambutan hari lahir abah aku sekaligus sambutan mother's day la...Alhamdulillah semua ahli keluarga aku ada kali ni, meriah betul makanan kat sini, kami dapat early bird cuma RM68 sahaja...ok la kan...
then esoknya, 7 Ramadhan, kami sekeluarga berbuka puasa di Kafe Kambing Kacak pula sebab kakak ipar aku nak belanja kami sekeluarga sempena birthday abang aku...hehehe simple je celebration dalam bulan puasa ni kan...dah makan, tiup lilin dan balik...
dan pada 20 Ramadhan kami sekeluarga sekali lagi berkumpul untuk sambutan hari lahir Zara, anak buah sulung aku...buat kat rumah je, dengan tema Unicorn...dah besar ni pandai la dia macam-macam request, kita layan kan saja...task Makngah kali ni senang je buat air bandung soda ala Khairulaming dan masak buttered prawn.....
lepas sambutan birthday Zara, malam tu kami ke Mykori Dessert pula untuk celebrate birthday Shane yang dah macam family dah pada kami...kemain sayang anak-anak buah aku dekat Kachen diorang ni...hehehe ada plak drama Zara emosi sebab ingat kek untuk dia...hahaha...
dan 23 Ramadhan, kali pertama aku berbuka puasa bersama Liana di luar...tujuan lebih kepada nak shopping shawl raya dan nak bagi dia kuih raya yang dia order...sambil tu ambil duit raya aku yang dia dah tukarkan juga...kami berbuka puasa di Papparich dan bersolat terawih di Masjid Putra...
25 Ramadhan pula birthday kakak ipar aku...kemain sakan mak aku memasak dengan nasi ayam la, ayam panggang la, mi kari la...beli plak pelbagai jenis kuih dan kek asikrim!haaa hambikkk kau kenyang gila berbuka...hehehe...Alhamdulillah...
dan pada 27 Ramadhan sempat la aku berbuka puasa dengan Amoi dan Dini di 9Lakes Restaurant, Seremban...aku tak suka sangat dah berbuka dengan buffet ni, tapi sebab Dini dah pilih, kita follow je laaa...hehehe tapi not bad makanan dia...sedap!best sesekali dapat berkumpul macam ni...Izza macam biaso la, dah plan tetibo dio ado hal...hahaha adoi....lepas makan, Amoi ajak pi Dataran Senawang cuci mata...sekali singgah umah Dini kejap nak ambil barang, sekali terlama plak sebab sakan bersembang!dalam jam 10 malam Dini nakpi KLIA ambik abang dia, aku dan Amoi sambung ngopi...haahaha sampai lepas midnight gak menyembang!hahaha ok guys, jumpa lagi raya nanti!
dannn antara highlight dalam Ramadhan aku kali ini haruslah Projek Ramadhan 2019 di Banda Aceh, Indonesia pada Cuti Nuzul Quran...best sangat dapat laksanakan program ni walaupun penatnya ya Allah...tapi Alhamdulillah sangat-sangat dipermudahkan urusan kami...hehehe details aku dah cerita dalam previous post kan...Alhamdulillah aku happy dengan trip ni, InsyaAllah mungkin boleh buat setahun sekali or 2 tahun sekali untuk trip macam ini...best juga kan...
dan yang sebenarnya aku rancang awal-awal dulu, lepas balik Banda Aceh baru nak plan mana-mana berbuka puasa kat luar dengan kawan-kawan...tapi perancangan tak kesampaian, bila aku touch down je dari Banda Aceh, buka handphone penuh masuk message, kawan-kawan pejabat hubungi aku bagitahu tentang keadaan boss aku yang sakit tenat dan dimasukkan ke ICU!Allahu...walaupun dia Cina, tetap kami rapat dan dia dekat di hati aku...terus member aku tunggu aku sampai di Putrajaya sentral, then kami gerak ke PJ untuk ziarahi beliau...dan masa ni luluh hati aku dengar isterinya cakap, mereka dah decide untuk cabut semua mesin bantuan pada boss aku esoknya...huhuhu...dan esoknya aku bersama-sama keluarga boss aku melihat sendiri pemergian boss aku...huhuhu sebak weh...seriously aku menangis tak hengat!kali pertama sebuah kematian yang aku saksikan sendiri depan mata aku...huhuhu...sedih sangat weh, aku memang sangat terkesan dengan pemergian beliau...
pada 21 Ramadhan, sempat aku ke Nirvana 2, menziarahi Mendiang Boss aku buat kali terakhir..pertama kali sebenarnya aku attend this kind of ceremony...tapi takde la kita buat yang tak patut kan...just ziarah je la..tengok coffin, tengok jenazah dalam coffin...sedih...lama aku sembang ngan wife dia lepas tu...huhuhu wife dia pesan jangan nangis, biar Dr Chin pergi dengan happy...huhuhu
dan bulan Ramadhan kali ni juga aku join program tadarus dan pejabat dan ada Majlis Khatam Quran pada 19 Ramadhan...besar-besaran majlis kali ini sebab Pengarah Kanan baru kami pun join...lebih ramai yang sertai aktiviti tadarus juga sekarang ni...kemain segak semua berbaju raya...Alhamdulillah next year kita buat lagi yer...
dan bersama Bibie dan Mrs juga ada group tadarus tapi dah mula sejak sebelum raya...tapi bila dah masuk Ramadhan kita aim nak khatam dalam bulan ni, so terus memasing pecut gear 5!hahaha Alhamdulillah selamat khatam sebelum ada yang mula bercoti...hehehe...selamat berkhatam pada 21 Ramadhan secara videocall sebab sorang di Bangi, sorang di Putra Heights dan seorang lagi di Seoul tak jumpa jalan pulang...hahaha...
selain tu pada 25 Ramadhan aku dapat jemputan oleh Alumni FST UKM untuk sesi Bicara Alumni dengan adik-adik tahun ketiga Program Sains Makanan...aku duk pikir apa la nak share dengan diorang kan sebab bosannya nak cerita pasal KKM ni...hahaha so cerita la sikit pengalaman sendiri belajar, kerja...lepas tu kita main kuiz Kahoot dan celebrate World Food Safety Day sama-sama...aku siap belikan epal sorang satu untuk mereka...haaa kemain excited memasing dapat epal kan...hehehe...
haaa bila list balik apa aku buat Ramadhan ni, macam takdela rest sangat kan...hahahaha cumanya aku kurangkan aktiviti iftar di luar je la, tapi penuh dengan macam-macam agenda lain gak kan...hahaha memang dasar pompuan tak reti duk diam!hahaha...aku sakan gak duk jual kuih raya dan lemang sushi...Alhamdulillah boleh tahan gak rezeki yang dapat...hehehe pastu tah apa roh rajin merasuk, aku siap shellac kan semua kerusi yang mak aku letak kat luar rumah dah sampai lusuh kayu dia...pastu aku ajak adik aku cat grill dan pagar rumah gak...hahaha...Allahu seronok mak aku walaupun awal-awal tu dia membebel buat kerja merepek...hahaha...

dannnnn penutup Ramadhan tahun ni paling best!awal pagi 29 Ramadhan aku dapat anak buah yang keempat!yeay!baby boy!hehehe Alhamdulillah laju gila dia keluar...kul 6 pagi baru pi hospital, kul 7.30 pagi dia dah keluar...hahaha Alhamdulillah...baby Iki nama diberi sebab kakak dia terpengaruh dengan baby dalam cerita Pujaan Hati Kanda...adoila anak buah den sorang ni...hahahaha!
dan tak seperti tahun tahun lepas, aku biasanya kerja sehari sebelum raya...tapi hari ni aku cuti!hehe sebabnya aku takleh cuti lama lepas raya nanti, sebab minggu ketiga raya aku dah kena pergi Vietnam sebab ada meeting...so kena masuk kerja awal sebab berlambak kerja nak kena setel...huhuhu...so okay la korang, sehingga ketemu lagi, hati-hati di jalan raya ya semua dan semoga berbahagia di samping keluarga tersayang....

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin!

By the way sempena raya ni, aku nak buat kuiz lah...hahaha soalannya adalah berapa kilogram berat badan aku turun sepanjang 30 Ramadhan ni?jawapan paling tepat (dengan satu titik perpuluhan cth 2.2 kg) akan dapat hadiah!hahaha #muahciked

12 comments: