Friday, December 22, 2017

Gunung Angsi, Kuala Pilah

dah lama tak running, dah lama tak hiking...dah lama tak acah-acah fit kan...so sebabkan dah lama tak mengeluarkan peluh, kita pun plan laaa dengan kawan-kawan nak mencoba menongkah langit...eh silap, mencoba untuk menawan gunung...asyik tawan bukit je, nak cuba la tawan gunung...tahun lepas cubaan untuk tawan Gunung Irau adalah gagal...so kali ni kami plan nak menawan Gunung Angsi di Kuala Pilah....seawal 7 pagi semua berkumpul di R&R Seremban, Arah Selatan...siap breakfast dan tapau bekal untuk makan atas gunung nanti, kami gerak menuju ke Kuala Pilah...
sampai di kaki Gunung Angsi, kena register dan buat pembayaran RM5 seorang untuk permit masuk ke hutan ni...masa sampai ni dah ramai dah orang naik, so kami ni antara yang lambat juga la kot...takpela, elok gak lambat, takde la penuh sangat kat puncak tu nanti...gitu...kat bawah ni ada toilet, so siap-siap la ke toilet ye sebelum mendaki tu kalo taknak melepas kan hajat dalam hutan...hahaha...
setel pergi toilet, dapat permit...kami pun mulakan langkah dengan bacaan doa oleh Amin, kawan Syu...then kami berlapan iaitu aku, Zu, Syahnaz, Nor, sepupu Nor, Syu dan juga kawan Syu iaitu Amin dan Ida pun mulakan langkah mendaki Gunung Angsi...berdebar gak aku dalam hati pikir, lepas ke nak daki ni...sebab lama sangat tak exercise...huhuhu oh ya ini kali kedua aku naik Gunung Angsi...kali pertama adalah 17 tahun yang lalu, masa form 5...masa tu memang hazab gila laaa...jadi orang terakhir yang sampai...hehehe...
memula naik tangga dulu, masa ni sibuk pegang telefon aku ni, sekali tiba kat tanah licin dan memerlukan tangan digunakan nak memanjat tuu...so terpaksa laaa aku simpan telefon kan...kang tak pasal telefon jatuh, aku sekali jatuhh...awal-awal ni mencanak-canak gak pendakiannyaaa...rasa nak tercabut kaki masa ni weh...gila lah...ni semua sebab dah lama tak exercise kann...kalo tak aku acah-acah fit gak kan...hahaha...
memula daki berlapan...lama-lama suh yang fit jalan dulu...tinggal laaa aku dengan Zu dan Syahnaz kat belakang...sib baik diorang sudi teman aku yang slow ni...bestnya Gunung Angsi ni sebab dia tak keep on mencanak naik!ada masa dia landai, ada masa macam trekking dalam hutan je...so takde la semput sentiasa...sambil jalan sambil sembang, pastu kang berhenti berehat sambil sambung sembang dan makan coklat...tu je la keje kami...
then ada satu part kena mendaki tu, lepas daki tu mengah gilaaa...so kami duduk berehat jap...masa ni aku tak sedar, aku duduk sambil silang kaki...sekali ada abang tegur, Jangan silang kaki!terkejut aku...sekali Zu kenal abang ni, katanya hiker yang famous gak...Suhaidy Zakariya namanyaa...dia pun sembang la ngan kami pasal hiking ni...pasal tips, pasal outfit yang sesuai...macam-macam la ilmu yang dia kongsi...aku rasa dekat 15 min gak sembang ngan dia masa ni...
dah sakan sembang sambil berhenti tu, dia ajak kami jalan ngan diaaa...memula boleh tahan la juga follow pace dia, makin lama makin tak larat weh...naik semput aku...hahaha last sekali dia ngan Syahnaz teruskan berjalan...Zu dan aku stop ambil nafas jap...hahaha then jalan punya jalan, tak lama lepas tu jumpa Syahnaz kat depan tengah makan nasi goreng!hahaha rupanya Syahnaz pun tak larat follow pace diaaa...almaklum otaikan...kami nubies jer!hahaha...
jalan punya jalan, tak lama tu nampak abang Suhaidy dah patah balik!hahaha dia dah sampai puncak dahhh...mencekak pinggang dia pandang kitorang yang tak sampai puncak tu...pace lenggang kangkung la katakan...hahaha pastu stop lagi sembang...dia ajar plak cara nak stretching bagai....
pastu kami teruskan perjalanan mendaki...penat gila dah masa ni...kaki memang tak rasa apa dah masa ni weh...sakit!nampak signage 18 minit lagi, tapi tipuuuuu...hahaha aku tak rasa 18 minit pun tau...dann paling hazab bila ko jumpa signage 6 minit lagii...tu kira pendakian terakhir la tu...tapi dia punya mencanak non stop!tak tau lah berapa kali kami berhenti kat sini ambil nafas...rasa nak cramp kaki weh!huhuhu....
dan akhirnyaaa setelah 3 jam 15 minit mendaki termasuk berehat dan bersembang ngan Abang tu, kami sampai di puncak Gunung Angsi...yeayyy...rasa nak melompat tau sampai kat atas tuuu...hahaha geng lain lama sampai dahhh...diorang leh buat 2 jam setengah jerr...diorang siap dah makan dan bergambar lagi...kami terus cari tempat duduk melepaskan lelah...sambil layan makan mi goreng....
dah rehat kejap tu, kami sambung bergambar plakkk...kecik je puncak Gunung Angsi ni...elok gak sampai lambat...hehehe pastu posing la sana sini sikit...ambil gambar group sekali lagi kan...lepak sembang dengan hikers kat situ...then tak lama lepak, kami gerak turun ke bawahhh...
masa turun bawah ni aku snap sekeping je gambar...lepas tu aku simpan dalam beg handphone aku...sebabnya nak fokus turun cepat...yang lain memang laju je masa turun...Nor dengan sepupu dia yang jalan dengan aku masa ni...dan Alhamdulillah selamat sampai bawah dalam 2 jam jer...syukurrr...tapi sakit gila kaki tak payah cakap, sebab curam dan licin...memang kaki duk menahan je la kan..tu sakit tu...pasrah jeeee laaa...
sampai bawah kereta Nor takleh start...sib baik ada Amin tolong jump kan kereta...then terus gerak ke Seremban...sempat pi tukar bateri kereta Nor then kami lunch di Melewar Kitchen, Senawang...best gilaaaaa makanan nogori dia...memang terbaiklah!semua happy!hehehe balik tu sangap gila dalam kereta ngantok!huhuhu...sampai rumah, aku tunggu sampai lepas Maghrib, lepas tu aku pengsan sampai ke Subuh!penat gilaaa...hahahaha....so next ke mana plak kita daki ni?tungguuuu...

No comments:

Post a Comment