Wednesday, July 5, 2017

Seminggu Beraya!

Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin semuaaa...macam mana raya korang?hehehe Alhamdulillah, dah 11 Syawal pun hari ni kan...meh nak share sikit cerita raya seminggu aku...sebagai kenangan je la dalam blog ni...nak suh update cerita travel tertunggak tu, tak sampai seru lagi...hahaha...

29 Ramadhan - hari terakhir Ramadhan aku memang melanguk kat dapur je dari pagi sampai ke malam...penat gila wei...huhuhu Alhamdulillah untuk pertama kalinya bulan puasa kali ni, semuaaa ahli keluarga dapat bersama berbuka...macam-macam menu la yang ada kan...rendang dilupa jangan walaupun ada drama, santan abes kat kawasan rumah aku...hahaha...masa raya ni, santan lebih berharga dari emas okayy...
1 Syawal - kami sambut di rumah je dulu...semua adik-beradik ada dengan ahli keluarga baru...Alhamdulillah...lepas selesai salam-salam kat rumah, barulah kami bergerak ke rumah pakcik aku di Ampang untuk beraya dengan nenek aku...lepas tu kami ke Klang untun ziarah tok dan nenek sedara di sana...orang takde kampung gini la jawabnyaa...berjalan ke sana ke mari...hehehe
petang raya pertama, sebelum balik rumah sempat laaa kami singgah di IOI City Mall layan durian pancake!hahaha penat wei makan lemang, ketupat, rendang...hahaha...
2 Syawal - kami sekeluarga balik ke Kuala Pilah...sempat la beraya rumah besan mak abah aku...lepas tu balik kampung ziarah pakcik dan makcik yang masih ada di sanaa...
3 Syawal - family nenek sedara aku dari Seremban datang beraya...selain menu raya, kami buat juga spaghetti dan wantan goreng...saje nak cari kelainan sikit...asyik rendang ketupat je kannn...hahaha lepas tu kami konvoi ke rumah pakcik aku di Ampang sebab nenek sedara aku nak jumpa nenek aku...then kami ke Klang dan Shah Alam menziarahi sedara mara lain...
4 Syawal - aku berjalan raya dengan geng podeh!geng sekolah menengah...tak ramai leh join kali ni sebab masih awal raya kan...tapi aku plak masa ni je yang free...nasib baik Dini on, terus on je plan...hehehe 1st time jalan raya ada baby, so masa limited sikit dan takleh sakan sampai ke malam!sempat la jumpa kawan dan cikgu sekolah...sempat gak bervideocall dengan maad di Liverpool!rindu!ada orang edar kad kawin masa ni, so stress ok menerima soklan awak bila lagi masa ni...hahaha...
5 Syawal - aku kena pi Hospital Selayang ambil ubat mak aku...so sekali la beraya ke rumah Irma dan Ab di Gombak...setel raya, kita beraya di kafe pula dengan Ab dan Dzuli...hahaha kafe yang menjadi pilihan haruslah Merchant's Lane di Jalan Petaling...later aku review kafe ni ye...hehehe...
sebab dah makan banyakkkk, sempat singgah opis Dzuli tukar baju dannn kami ke Taman Tasik Perdana untuk jogging!hahaha gigih tauu...tapi syiok gak sini, cantik dan ramai abam sado berkeliaran...hahaha...
6 Syawal - kami sekeluarga ke Melaka...sempat la ke Zoo Melaka layan anak buah...then kami ke rumah adik aku...excited semua nak beraya rumah dia...hehehe..kemain menu kau kan...kenyang gila makan dan makan jer....adik saya dah besar...sobs sobss...sobss...
lewat petang sempat la beraya ke rumah besan mak abah aku...haaa setel semua besan dah lawat raya ni...hehehe besan untuk anak perempuan uols bila plak...eh.hahaha lepas tu sempat bawa budak-budak naik cruise, then kitorang celebrate besday Anim kat rumah adik aku...lepas tu sambung makan, dan tidooo...
7 Syawal aku balik ke rumah dan melepek seharian...penat gilaaa sebab seminggu tak rehat betul-betul...hehehe...dannn pada 8 Syawal aku kembali beraksi...ecewah...pergi jogging di Taman Tasik Cempaka, Bangi...then sambung breakfast dengan Dzuli dan Mrs di Old Town White Coffee...balik rumah dan siap nak pi Open Kebun Pak Ndak, sekali dah sampai Semenyih, mak abah aku dah gerak balik...malas la aku nakpi, terus kerah Dzuli layan aku very late lunch di Milk Moustache Cafe, layan korean food...
dan akhirnya pada 9 Syawal kena kembali bekerja...ya Ampun tuhan je tahu betapa malasnya nak bangun bersiap...aku sampai opis kul 9 pagi kot...hahaha malas gilaaa...hahaha...so azam tahun ni nak buat Puasa 6 dan abeskan ganti puasa dalam bulan Syawal...let's see berjaya ke tak!hahaha tahun-tahun lepas sokmo gagal menahan nafsu sendiri...huhuhu...
ok tunggu la kalo rajin aku sambung lagi cerita 3 minggu beraya...hahaha so far banyak program ni menanti...hehehe...cite travel 2015 bila tah nak sambung ceritaaa...hahaha...

2 comments:

  1. wow terisi sungguh syawal DJ, iols plak terisi smpai gambor pun takde 9kes tak menang tangan di dapur) hahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha tak kena duk dapur leh la snap gambar...masa kena duk dapur tu diam2 je laaa...

      Delete