Tuesday, July 11, 2017

Winter Trip to Xian & Beijing, China: Day 2


hari kedua di China, kami bangun seawal 7 pagi terus siap...malas nak mandi sebab sejukkk...hhahaha sempat layan Manggi semangkuk dan check out..dah siap book teksi dengan hotel pada jam 8 pagi untuk ke Xian Bei (North) Railway Station dengan harga CNY30...
masa dalam teksi ni, ada dia nak buat taik gak...aku memang ada baca sebelum pergi yang driver teksi sini suka menipu...dah deal harga pun dia nak kelentong lagi...so aku jadi extra alert la bila masuk tu...masa tengah jalan tu, dia tetiba off lampu 'Hire' kat teksi, aku sound la...masalahnya dia tak reti cakap english...so dia bebel, aku bebel...last-last dia on balik lampu tu...dan perjalanan selama 30 minit tu, last sekali kami kena charge CNY40...kalo aku tak membebel tu, ntah berapa dia nak charge kami...hohoho....
Xian Bei (North) Railway Station merupakan stesyen keretapi terbesar di Xian...tujuan kami ke sini adalah untuk beli tiket train ke Beijing nanti...nak beli siap-siap, takut abes...hehehe...sampai tu aku terus cari Ticket Office...
aku nampak Ticket Office No 3, so kita terus je ke situ...nak cari lebih-lebih memang tak reti laaa...hehehe...sebabkan aku dah leh agak masalah komunikasi kat China ni, so memang dah usha siap-siap cara nak beli tiket dan aku jumpa Chinese Train Booking Form yang ada bahasa inggeris dan cina...so kita siap-siap usha masa dan destinasi serta jenis train kita nak, then isi terus borang tu...sampai kaunter aku tak cakap apa, bagi je dia borang tu...hehehe korang nak cari sendiri la borang tu ye, aku malas nak cari link...hahaha...
memang mudah gilaaa...bagi borang, bagi passport, bagi duit...setel!dengan pantas aku dapat tiket aku untuk ke Beijing...pastu aku siap cari cara nak baca tiket ni di internet...tapi tak cari pun, leh paham je...yang penting depart kat mana, sampai kat mana, masa, tarikh dannn nombor tempat duduk dan train...hehehe aku ambil train dari Xian Bei ni terus ke Beijing Xi (West) Railway Station...dan kami ambil High Speed Train dengan harga CNY515.50...hahaha mahal gilosss tapi sebab malas nak naik train biasa dan lama...so redho je la bayar...trip kali ni, macam hado-hado juga la tripnya...hahaha...
setel beli tiket, kita pi Subway Station untuk ke downtown...bayaran sebanyak CNY3 dikenakan untuk ke Bell Tower / Zhonglou Station...nak masuk station subway ni macam masuk airport kena screen bagasi bagai...leceh gak la nak buka beg besar dan beg kecik bagai ni...huhuhu perjalanan mengambil masa dalam 25 minit juga...
sampai je di Bell Tower Station, aku keluarkan direction untuk ke hostel, tapi ntah kenapa silap baca arah, berpusing juga kami...hahaha dalam jam 10 pagi kami sampai di Xian Han Tang Yi International Youth Hostel...ingatkan takleh check in lagi, sekali boleh kauu...syukur sangat...macam biasa booking thru Agoda dapat harga RM76.45 per night..kami duk sini 2 malam...murah sangatlah...
bilik besar dan selesa...cumanya dia takde heater kat lantaiii...malam-malam sejuk gila babas!melompat-lompat kau dalam bilik malam-malam dan pagi...nak solat tu bergetar dahi kau...hahahaha...sengsara gak la aku rasa malam-malam duk hostel ni...hahaha...
tapi yang paling best hostel ni sebab betul-betul depan pintu dia ada kedai makan halal!haaaa sebab tu laaa aku pilih duk sini....nak senang makan punya pasal...so nampak tak priority aku kat mana...hahaha...so dalam 10.30 pagi kami dah pi serbu kedai makan ni...macam biasa masuk kedai ni order main tunjuk-tunjuk je laaa...siap buat bunyi ayam dan kambing la kannn...hehehe layan mi tarik daging dalam CNY12 jer...sedap gilaaa makan mi panas-panas musim sejuk ni wehhh....heaven gilaaa dan la harga dia pun murah gilaaa...owner dia tak reti cakap english tapi ramah kemain...hehe dan standard kedai makan kat sini memang takde air minuman...
masa nak balik ni kelakar sebab pintu tu kena tarik, aku pi tolak...dahhh kena bebel ngan owner yang ramah tuu...hahaha dah kenyang tu kitorang balik bilik dulu lepak jap then, kitorang pun gerak ke bus stop seperti yang dinyatakan oleh staff hostel tu...sorry aku ada catat tapi aku sendiri tak paham catatan aku...hahaha so malas nak share...kat bus stop tu kami tunggu bus nombor 603 yang menuju ke Xian Railway Station dengan harga cuma CNY1...murah gila...hahaha...then turun je bas tu dah dengar orang jerit Bing Ma Young yang bermaksud Terracotta Warriors, tempat yang aku nak tuju ni...tapi ko abaikan jer, tu scam tuh...huhuhu
nanti kita lintas jalan lepas turun bas tu, then jalan melepasi jambatan city wall seperti di bawah ni dan jalan terus ke kanan, dengan tembok Xian ni di belah kanan kita...dapat bayang tak?jhehehe jalan je terus sampai nampak bangunan China Post or nampak deretan bas banyak-banyak...pastu nampak bas nombor 306 dan orang jerit Bing Ma Young...haaa tuju lah ke arah beliau...
naik bas nombor 306 yang merupakan bus ekspress terus ke Terracotta Warriors dengan harga cuma CNY7 sehala...perjalanan mengambil masa hampir 1 jam juga laaa...dalam bas tu ada la konduktor bas duk cerita pasal Terracotta ni la kot...tapi bahasa cina, so nan hado la nak paham kan...kita tidooo je laaa...hahaha...sedikit info, katanya bas yang betul kaler grey macam aku naik ni, ada 45 seats...kalo yang scam tu kaler light yellow dengan 25 seats jer dan akan banyak singgah tempat-tempat tourist before sampai ke Terracotta Warrioirs...so be careful ye guysss...
sampai je di Terracotta Warriors ni, singgah la toilet dulu...aku kan kali toilet kat China ni memang aku trauma sikit...kalo tak sebab terpaksa, memang aku elak pergi...hahaha aku rasa kotor dan geli nakpi public toilet mereka...yang ni kira ok la ada pintu tinggi...hahaha
untuk masuk dalam Terracotta Warriors ni diorang ada sediakan Guide tau...aku perasan ramai guide akan approach kau masa ko berjalan dari luar sampai ke kaunter nak beli tiket...jauh sikit diorang offer CNY100, tapi makin dekat makin mahal sampai CNY150...haaa haruslah kami tak ambilkan...kedekut!
then kita beratur beli tiket...asalnya aku tengok kat internet harga tiket adalah CNY65, sekali masa nak bayar ni tengok harga tiket adalah CNY120!fuhh mahal gila la aku rasa...tapi pasrah je la dah kata ni tempat wajib singgah kalo ke Xian kan...huhuhu
dah dapat tiket, ayuh la kitaa masuk...dari pintu masuk ni, jauh gak nak jalan sampai ke area muzium tu tau...tapi ada electric car disediakan dengan bayaran cuma CNY5 sehala...haaa being Malaysian yang malas jalan kan, kita decided naikkk electric car...hahaha...sekali naik sekali ngan kitorang family dari Malaysia gak...kahkahkah typical Malaysian hoih...
sebelum pergi Terracotta Warriors ni, aku baca la tips nak ke sini...sebab tempat ni besar gilaaa...so ada la yang suggest ikut susunan Pit nak masuk ni...sebab ada beberapa Pit kat sini...so memula sekali kita terjah museum dia dulu...layan gambar je la eh....so kat sini la dia cerita macam mana tempat Terracotta Warriors ni mula dijumpai manusia pada tahun 1974...aku malas nak story panjang, korang layan gambar je la, atauuu pi Google cerita pasal Terracotta Warrior ni ye...hehehe
lepas museum, kami masuk Pit 2 di mana ada kedai souvenir tapi kami tak terjah pun...juga ada lokasi untuk ambil gambar dengan Terracotta Warriors, so wajib layan!hahaha...masih banyak kawasan yang masih dalam proses pembersihan...banyak kerja-kerja restoration dilihat sedang dan masih dijalankan...
untuk ambil gambar dalam Pit ni, kena charge CNY100 untuk dalam gambar dan frame...tapi kalo guna kamera sendiri bayar CNY10 jer...haruslah guna kamera sendiri saje..hehehe...masa dalam Pit ni nampak dah si Liana bosan...minah ni bukan boleh bab-bab sejarah...perangai sangat tau...
keluar dari Pit 2, kitorang layan lepak kat luar dulu...best lepak dalam sejuk-sejuk camni sambil bergambar...bab bergambar, hidup la balik si Liana tu...hahaha masuk je museum dia lemau balik tanya bila nak abes ni kak...bila kak...haish...
lepas tu kami masuk ke Pit yang seterusnya iaitu Pit 3 yang merupakan Pit paling kecil yang menempatkan tempat high ranking officer bermesyuarat untuk berikan arahan kepada tentera-tentera yang terdapat di Pit 1 dan Pit 2 katanya...jom layannn...kat Pit ni pun ada tempat ambil gambar tapi kami tak layan dahh...
dan sebelum kami ke Pit utama, kemuncak tour ini kita lepak dulu kat luar lagi...ambil angin sepoi-sepoi bahasa...kasi chance Liana ambil gambar sebelum masuk balik museum...hahaha...beli jiwa rakan setravel itu penting okay...hahaha
dan akhirnya kami masuk ke Pit 1 yang merupakan Pit terbesar di sini...orang cakap, save the best for the last kan?haaa sebab tu kita masuk Pit ikut susunan ni....hahaha ni laaa tempat yang aku nak sangat jejak dan ambil gambar!sampai juga...hehehe ok malas nak ceritaaaa, layan gambar!
kita boleh jalan keliling Pit ni...memang ramai la orang kat sini...kat area belakang tu memang banyak kerja-kerja restoration dan sejarah kerja-kerja diorang kat sini ditayangkan...layan je laaa ambil gambar dan membaca...
lepas tu kita melepak jap kat luar tu sambil layan posing lagi...hehehe penat gak abes pusing semua museum dan Pit di Terracotta Warriors ni...masa pun dah petang masa ni...takleh lepak lama sebab tak solat lagi...jadi ayuh kita bergerak ke tempat naik bas...cari bas yang sama masa datang tadi...bayaran pun sama CNY7 juga...
sampai di bandar jam 5.30 petang terus bergegas balik hostel, lepas siap solat tiba masa yang paling best di Xian iaitu explore Muslim Quarter yang penuh dengan makanan!hahaha...dari hostel tu kami jalan kaki je menuju ke Bell Tower...nanti ada underground passage so leh lalu ikut situ je, follow je signage yang ada...
keluar tu jalan je menuju ke arah Drum Tower dannn mula laa kelihatan satu persatuuuu gerai dan kedai makan di Muslim Quarter yang dipelopori oleh Muslim Hui...ya ampun masa ni happynyaaaa....rasa nak makan semuaaa...semua pun nampak sedap!hahahaha aku dah study makanan wajib cuba di sini...dan haruslah paling penting kena makan sate kambing!sedap gilaaaaa....
aku malas nak tulis satu persatu makanan yang aku cubaaa....sebab banyak gilaaaa dan tak ingat semuaaa...hahaha harga pun ada je aku tulis dalam buku catatan tapi malasss...hahaha korang layan je la gambar ehhh...aku nengok ni pun dah kecur-kecur air liur dah...hahaha
selain dari makanan, sempat juga la kami shopping souvenir di sini...ada juga la terselit kedai sourvenir di kalangan kedai makan tu...hehehe aku pun tak tau nak cakap mahal ke murah...layan je la beli keychain, cermin cantik...Liana siap beli jed lagi...perut kenyang, dapat shopping. lepas tu kita pun pulangggg....malam tu happy gila dapat gak connect ke Facebook dan Instagram...terus berderu update kauu...hahaha jangan tanya macam mana aku connect, pi search kat internet tu...hahaha dannn malam tu kami tido dalam kesejukan...huhuhu nak sangat hostel murah kan...sobsss....

9 comments:

  1. Wah memang mewah betul dengan makanan kat Xian ni... tapi belum tergerak lagi nak ke sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe best mkn sana enmie. Pergila nnti. Hehe

      Delete
  2. ada sekeping gmbo tu mcm pernah tgk... kat mana ye? rupanya gambo header :-)

    ReplyDelete
  3. makanan mmg heaven kat muslim quarter..nyum, nyum..

    ReplyDelete