Thursday, February 23, 2017

Birthday Trip to Manila & Coron, Philippines: Day 3

Sambungan dari: Birthday Trip to Manila & Coron, Philippines: Day 2.2

hari kedua di Coron, semangat bangun awal dan bersiap untuk island hopping!segala persiapan dah dibuat...jangan lupa laaa topi, shades, sunblock, kamera, waterproof bag for handphone and camera, baju berendam dan sebagainya...kitorang prepare mana yang boleh je la, almaklum amatur...masa ni aku cakap taknak snorkeling, sebab trauma di Pulau Kapas tak hilang lagi...tapi...nanti lain yang jadi...jeng jeng jeng...hehehe...
dah bersiap, dalam kul 7.30 pagi kami breakfast...breakfast kat sini kita pilih menu diorg prepare...kena pilih menu tu malam sebelumnya la, supaya senang sampai tu dah siap...tak banyak sangat pilihan yang ada...so sebabkan trauma nak balik nanti naik flight kena timbang lagi, makanya aku memilih untuk makan oat walaupun perit untuk ditelan!hahaha selain tu ada juga pancake...
8.30 pagi ada van datang jemput...macam lewat juga la sebab janji kul 8 pagi...tapi sebabkan private package yang kitorang ambil, satu van tu kami bertiga jer...hehehe then kami dibawa ke tempat naik bot!masa ni jumpa la Rodrigue, guide kami untuk sehari ni...semalam dah jumpa dia dah masa kat pejabat Calamian tu...dah naik bot, dia bawa kitorang pi register dulu dekat pejabat taman laut...disebabkan private package kami dah all in, so tak payah susah-susah nak bayar untuk setiap tempat kitorang pergi nanti...makan pun siap masuk dalam harga pakej...senang!kat pejabat ni, Rodrigue belikan kitorang mosquito repellent sebab katanya banyak nyamuk nanti kat Kayangan Lake...sebab masa kami pergi ni musim hujan...
selesai semua urusan pendaftaran, kami pun menuju ke check point pertama iaitu Siete Pedacos Marine Park...tak jauh dalam 10 minit je dari jeti...memula aku kan tak nak snorkeling, tapi Rodrigue duk pujuk suh turun...aku ni bukan apa, teringat kenangan Pulau Kapas dengan nak lemasnya, dengan snorkeling gear tak bagusnya...tapi bila Rodrigue tunjuk gear yang baru dan bersih, pastu siap cakap nanti dia sentiasa dengan aku supaya aku tak lemas...makanya aku lemah...kugagahi juaaa masuk air...hahahaha dannnn surprisingly aku selesa!dia ajar cara yang betul nak pakai gear, nak turun, nak naik...nak gerak dalam air...hahaha terus aku suka!lagi suka kalo malas berenang, pegang je 'donut'!nanti Rodrigue tolong tarik...kita rileks je...hahahaha heaven woi!dah nama private package kan....harus layanan bak rajaaa...hahahaha...masa snorkeling ni nampak la ikan-ikan dan batu karang yang cantik kat bawah tu...tapi tak clear sangat la sebab aku ni rabun!
selepas beberapa ketika lepak di Siete Pecados Marine Park, kitorang bergerak menuju ke Kayangan Lake!tempat paling aku nak pergi kat Coron ni!sebab gambar Kayangan Lake ni la aku decided nak datang Coron tau...hehehe...Kayangan Lake ini dikatakan sebuah tasik terbersih di Philippines...masa on the way ni, aku berdebar la juga sebab harapan setinggi gunung ni nak tengok view yang cantik ituu...tapi masa nak pergi ni pun dah nampak cantiknyaaa bukit-bukit batu kat sini...
sampai di jeti Kayangan Lake, Rodrigue dah bagitau dah, pakai mosquito repellent siap-siap...then nanti kena daki almost 150 steps!jalan agak licin sebab musim hujan...gitu tau...lagi debar la aku rasa masa ni...hahahaha masa ni kan aku tak berapa fit, ecewah macam kan skang fit kan...hahaha so aku rasa separuh nyawa wehhh nak mendaki ni...pernafasan pun tak kontrol, memang mengah macam lembu kena sembelih!hahahah...penat hoih!lepas daki 150 steps tu, nanti akan sampai area ada gua kecil...pergi arah gua itu untuk mendapatkan view Kayangan Lake yang superb ituu...
dan bila sampai di situ...tadaaaaaaa...view yang aku selalu impi-impikannnn...terbentang luas depan mata...cantikkk...Subhanallah!rasa nak sujud syukur dapat tengok sendiri view ini dengan mata sendiri...rasa tak puas!tapi takleh nak lama-lama sebab kawasan ni kecil, orang duk tunggu turn nak ambil gambar di situ jugaaa...view yang aku ambil ni memang view paling popular la kat Coron ni, semua fridge magnet pun gambar ni, ko Google Search Coron or Palawan pun keluar gambar ni jugak...iconic view gituuu...hehehe
lepas dah bergambar tu, sambung hazab menurun plak.tapi bukan turun balik ke jeti, tapi turun ke arah satu lagi sebab nak pi sambung mandi-manda di tasik di situuu...haaa tinggi-tinggi gak steps dia sampai sakit lutut aku nih...huhuhu...masa ni dalam hati menyumpah seranah la jugak...hahahaha tapi...bila dah sampai bawah tu...wahhh cantik...air diaaa hijau gelap yang cantik...
sampai kat bawah ni, ambil nafas jap sebab kepenatan...lepas tu kita posing sikit dan terjunnnn!yeahh...air kat sini campuran air laut masin (30%) dan air tawar (70%)...so warm jer air dia tau...memang syok berendam!kat sini takde la coral pun, banyak pembentukan batu berjuta tahun je kat bawah tu...dalam gila sini so ko memang tak nampak apa pun kat bawah tu...biasanya aku dah imaginasi liar ada naga bawah tu, tapi sebab dah selesa dengan life jacket dan snorkeling gear, so selambaaa saja...hehehe kat sini ada gua gak, sempat la kitorang terjah masuk...
lepas dah puas main air, again mengadap hazab naik dan turun tangga lagi...haaa nak nanges!penat gilaaaa...sampai kat jeti tu duk kejap lepas kan lelah then terus naik bot!lapar gilaaaaaaa nasib baik ada biskut...so layan la dulu makan biskut...hahaha...
naik bot tu tetiba bau sedappp...rupanya diorang tengah bakar ikan untuk lunch!ya Ampunnn...bergelora rasanya perut masa ni seperti geloranyaaaa air di laut...gituh...hahaha tak sabar nak makan wehh...bising aku kat Rodrigue sebab lapar...dia suh sabar...dia cakap nak bawak pi makan kat tempat istimewa gitu...hehehe...
dan tak lama tu, nampak bot menuju ke sebuah pulau yang cantiknyaaaaa warna air dia!jatuh cinta aku dengan Banol Baech...actually dalam pakej diorang nak bawa lunch kat pulau lain, tapi sebab aku dah study orang cakap sini lagi lawa, so aku request tukar nak lunch kat Banol Beach juga...dannnn pilihan ini adalah sangat tepat!hahaha i loike!
sampai je di pulau, terus Rodrigue siap-siapkan hidangan untuk makan tengahari kami...kami memilih untuk duduk di atas pondok yang berada atas air...acah-acah makan nanti sambil kaki terendam dalam air cantik tuuu...hahaha haaa Rodrigue ikutkan saje kitorang ni...
tak lama Rodrigue panggil makan...nganga kami tengok!banyak gila makanan!ni untuk berapa orang ni...ingat dia dan boatman join kitorang makan, sekali tak okayyy...semua tu untuk kami bertiga jer...ya Ampunnn heaven sangat rasa...tak sesia amek private package...layanan bak ratu!hehehe...enjoy gila makan weh...walaupun masakan simple tapi sebab freshhhhhh seafood, sedap bangat!ada ikan bakar, ketam stim, sayuran dan buah-buahan...sambil makan ketam atas meja, anak ketam gigit kaki kitorang kat bawah air tu...hahahaha...haish dream vacation betol...
lepas dah kenyang, Rodrigue suh ktorang rileks-rileks kat sini...mandi-mandi sambil bergambar sakan la kitorang...almaklum perut dah kenyang...kemain mood happy gila masa ni...siap laaa Rodrigue keluarkan kayak untuk kitorang main kat sini...nasib baikkk ada Liana!dia je yang reti naik kayak so aku dan Chubby jadi penumpang je laaa...hahaha...gayat weh...aku cuak naik kayak!
dan dari Banol Beach kitorang menuju ke Coral Garden / Ship Wreck...kat sini arus dia kuat, so memang pegang kat donut je la kitorang...masa ni dah malas nak gerak tangan sendiri, kaki pun dah rasa nak cramp so berharap kat Rodrigue je laaa tarik donut!hahaha sian diaaa...dengan penat lawan arus, lagi nak tarik 3 manusia ni...hahaha kat sini memang nampak laaa bangkai kapal kat bawah tu tapi takut nak tengok lama, aku bayang ada macam-macam dalam tu...hahaha again imaginasi liar aku...
then kitorang ke CYC Beach yang takde apa sangat pun...pantai pun tak berapa cantik, tapi dah ada dalam program, layan je laaa...kat sini kitorang duk sibuk berposing je laaa...lagi dengan boat yang dipanggil 'bangka' kat sini...dan masa ni Rodrigue cakap, kalo di USA famous dengan superhero nama Superman, Batman etc tapi di Coron famous dengan superhero mereka iaitu Boatman...hahaha...
dan akhir sekali kami ke Twin Lagoon...masa nak pergi sini dan nampak dah formasi batu-batu yang sangat cantik!dengan hijau-hijau pokok...lagi air hijau gelap dia tu...fuhhh memang cantik sangat...sayang langit dah mendung je masa ni...kalo tak mesti lagi cantik kannn...hehehe...sampai kat tempat parking boat, terus kitorang terjun dalam air...katanya tempat ni nama Twin Lagoon sebab nak pi ke lagoon yang satu lagi tu kena lalu bawah batu...kalo masa air pasang, kena panjat tangga kalo tak lemas nanti...
dan bila sampai di other side of lagoon tuuu...ya Allah cantiknyaaaaaa....cantik sangat...air dia, atas rasa sejuk gila, tapi kat dalam tu warmmm...masa ni rasa rileks gila-gila...walaupun cuak gak Rodrigue kata bawah tu dalam  dalam gilaaaa...tapi seriously lepas seharian penat island hopping, lepak berendam kat Twin Lagoon ni memang terbaik!lama gak lepak sini...melepaskan lelah...sambil lelapkan mata...hehehe
dan selepas puas berendam, akhirnya kami pun bergerak pulang...seriously sangat enjoy dengan trip island hopping dengan Calamian Islands Travel and Tours ni....amek private package pulak, sangat berbaloi dengan layanan dia...highly recommended lah!kitorang sebab seronok sangat siap bagi tips kat Rodrigue dan boatman...
dalam jam 4 petang kami tiba di jeti dan dibawa pulang ke Balaibinda...semalam masa jumpa Saniah, perempuan Muslim yang tolong kami cari tricycle nak ke masjid tu, aku tanya dia gak sape leh bawa kami nakpi Maquinit Hotspring...dia offer laki dia punya tricycle...so janji dengan dia jumpa di Balaibinda jam 5.30 petang...perjalanan ke Maquinit Hotspring ni lalu kampung-kampung dan jalan takde tar okayy...tu belum lagi turun naik bukit...hohoho so ko bayang la terhuyung hayang kami kat dalam tricycle tu...dalam 40 minit jugak la nak sampai...
bila dah sampai ni Maquinit Hotspring tu, hari dah nak gelap...tapi gigih la semata nak sampai jugak kan tempat ni...bayar PHP200 seorang untuk entrance fee...cepat-cepat kitorang masuk ke dalam...masa ni hujan dah mula renyai-renyai...tapi kitorang abaikan saja...gigih dengan pantas masuk dalam hotspring...ya Ampunnnn panas gila ok...hahaha dah la lantai dia berbatu-batu, sakit-sakit kaki kitorang...ko bayang la atas hujan dah sejuk, tapi separuh badan lagi dalam kepanasan...hehehe...
kitorang lepak tak lama pun kat hotspring ni sebab Liana duk bising kepanasan sangat...lepas tu boleh plak dia tersepak batu sampai luka kaki dalam air panas tu...huhuhu oh ye kat bawah ni aku sempat ambil gambar Saniah dan suami dia...ni nombor Sania bagi aku 0912-4350041...aku tak sure la dia pakai lagi tak nombor ni, tapi kot korang ada nakpi sana nak cuba contact dia, boleh laaa...dia banyak gila tolong aku...syukur la dijumpakan dengan orang Muslim yang baik-baik...
dan dari hotspring kitorang pun balik semula ke pekan Coron...aku minta Saniah bawak kitorang ke kedai Isnaiah kejap nak beli makanan untuk dinner...nasib baik buka lagi tau...walaupun laun yang ada tak banyak dah...janji kenyang kan...dan lepas tu Saniah dan suaminya hantar kami pulang ke Balaibinda...diorang charge kami PHP400 untuk the whole perjalanan tapi kami bagi lebih la sebagai tanda terima kasih banyak bantu kami...
yang bawah ni baju hitam tu Isnaiah, tokey kedai makan halal tu...dan yang selendang merah tu Saniah yang banyak tolong aku dari segi arrangement tricycle dan carikan pakej island tour...korang kalo ke Coron tu, cuba-cuba la cari mereka di pasar tu yer...moga dipermudahkan...insyaAllah...
balik tu dah exhausted gila...singgah makan kat kafe sambil main internet sampai jam 8 malam...lepas tu terus balik bilik dan rehat...maybe penat sangat, aku takleh tidooo...alih-alih layan movie sampai jam 12 lebih jugak!hehuuuuu pape pun hari ni punya island hopping seriously terbaik...dan sejak ini, trauma aku kepada snorkeling dah hilang!rupanya dengan gear yang elok, penggunaan yang betul best jer snorkeling ni...hehehe....ok nak tido dulu, esok dah nak balik Manila balik...hehuuuuu....

No comments:

Post a Comment