Sunday, May 22, 2016

Menawan Puncak Bukit Broga!

selepas kagum dengan diri sendiri dapat menawan Puncak Bohey Dulang sebelum ini, gigih aku mengajak budak-budak opis aku beramai-ramai mendaki Bukit Broga pulaaa...hehehe memang sebelum ni diorang duk ajak, tapi aku kurang berkeyakinan...tapi kali ni, aku plak terlebih yakinnn...sebabnya diorang cakap Bukit Broga ni tinggi dia 400 meter jer...eh, 400 meter je?Bohey Dulang pun 600 meter tau...eleh, senang je la nih...gituuuu kata hati...so pada 17 April 2016, kitorang berkumpul di Petronas Semenyih pada jam 6.30 pagi...kemudian bersama-sama bergerak menuju ke kaki Bukit Broga...masa sampai ni dah ramai gak orang, so kami parking di dalam kawasan ladang kelapa sawit...kerlas tau ladang ni dah macam ada sistem plak parking celah-celah pokok...hehehe ada bayaran dikenakan tapi aku tak ingat berapa sebab aku naik kereta member...
dah namanya mendaki dengan budak-budak atlet kan, makanya harus ada sesi warming up!hahaha aku ajak ke tepi sikit sebab maluuuu...orang lain tak warming up pun?hahahaha tapiii seriously aku rasa nasib baik warming up, kalo tak mau mampus aku tak larat naik, separuh jalan jer....hahahaha ini semua gara-gara memandang rendah Bukit Broga serta memandang tinggi keupayaan sendiri...hahahaha...
dari ladang kelapa sawit tu kena berjalan beberapa ketika sampai laaa jumpa gerai-gerai orang jual makanan dan minuman...masa ni dah rasa lapar la jugak tapi pikir balik, kot makan beriya kang, kut tak larat plak mendaki kannn...makanya bersabar jer laaa masa ni walaupun dah nampak nasi lemak!hahaha
lepas je gerai-gerai ni, maka bermulalah misi kami menawan Puncak Bukit Broga!ecehhh kasik selpie sikit dan update di FB...ahli jemaah pada kali ini adalah Syahnaz, Zu, Nor, Wani, Bampish dan Hana...dengan temanyaaaa tudung kuning....eh ke oren?ahhh gasak laaaa....yeayyy!
ok ayuh kita mulakan pendakian...masuk-masuk jer dah mendaki di atas tanah merah...hati-hati yaaa takut tergelincir...daki punya daki, ehhh macam penat lah jugak...hahahaha nasib ada geng si zu!hahaha sama jer macam aku...yang lain tu kemain fit nyaaa...nor siap lari-lari lagi...hahahaha...tapi aku amalkan gaya slow and steady sambil ambil gambar dan selpie...hahahaha tu semua la tuh nak menenangkan jiwa sendiri...kalo tak mau aku maki diri sendiri buat apa menyusahkan diri pagi-pagi ahad ni, baik tidoooo!hahahaha
selepas hampir 30 minit mendaki, akhirnya kami sampai di satu kawasan lapang...haaa masa ni aku ingat dah sampai tauuu...dah seronok dah nampak ada bukit seketul depan mata masa ni...sekali bebudak ni yang pernah naik cakap, eh bukan bukit yang ni...ada 3 bukit kita kena lalu untuk sampai ke Puncak Bukit Broga...aku masa ni dah WTH???kata 400 meter jewwww...hohohoo masa ni dah mengaruk-ngaruk dalam jiwa...hahahaha
ok tarik nafas, hembus nafas...kita sampai di kaki bukit pertama ni...ambil masa kita kat sini nak daki sebabnya agak steep kat sini dan jarak 'tangga' yang ada di situ besar-besar...so untuk yang lutut tak berapa nak kukuh macam aku ni, kira hazab jugak laaa...tapi again aku amalkan gaya slow and steady...kahkahkah...rileks jer, berhenti je kalo rasa nak berhenti tu...sambil menikmati pemandangan pagi di situuu dan posingggggg...hahahahaha...
bila sampai je kat atas puncak pertama ni, rasa best sangat!hahaha tak lama pun dakinya dalam 15 minit kot termasuk berhenti untuk bergambar dan menarik nafas...hehehe haaa kat atas ni memang layan view laaa...masa ni plak matahari baru nak bangun sambil malu-malu menunjukkan dirinyaaa...kitorang lepak dalam 10 minit jugak laaa kat sini...
lepas dah puas berehat, kami meneruskan ke arah puncak yang seterusnya pulaaa...nasib laaa perjalanan agak landai dan tak memenatkan sangat...masa ni pun dah ramai orang bergerak pulang...mayb diorang datang sebelum subuh tadi kot...hehehe
dari puncak kedua ni, leh nampak laaa puncak hazab yang kita lalu tadi...cantikkk view dari sini tau...jadinya jangan laa sia-siakan peluang untuk bergambar!hehehe tapi kami tak berhenti lama pun sebab takde penat sangat...tapi sempat laaa duk makan roti sikit masa ni sebab dah kelaparan...
dan kemudian meneruskan perjalanan ke puncak berikutnyaaa, yang ketigaaa...haaa yang ni sedikit mencabar sebab curam sikit laaa...kena berpaut pada tali yang disediakan supaya tak tergolek ke belakang...hahaha tapi ok jer la, doable...cuma bila dah jauh-jauh berjalan ni, penat la sikit kannn...tapi penat berbaloi sebab kat atas tu ada mat salleh hensem menanti. eh?
dan akhirnyaaaa sampai laa ke puncak terakhir, iaitu Puncak Bukit Broga!yeahhh semangat sikittt...walaupun dah terhuyung hayang kepenatan, akhirnyaaaa kami sampai juga di Puncak Bukit Broga!haaa batu jer kat atas ni tauuu...hehehe 
sampai je kat atas tu, terus cari spot nak landing hoih!penatttt...hahahaha...dan dengan pantas buka bekalan makanan...laju je abes roti dan tuna tu...nampak sangat semua kelaparan tahap gaban...hahaha sambil makan sambil bergambar...hantar gambar kat whatsapp group opis, big boss kasik thumbs up cakap good activity for young and healthy people...gituuu tau bos...hahahaha...
bila dah kenyang dan melepaskan lelah, baru laaa kitorang bergambar kat signage yang ada kat atas tu...yeayyyy we made it to the top!hahaha dannn masa ni baru realise...rupanya 400 meter tu adalah tinggi puncak yang terakhir ni jerrrr dari paras laut...dengggg tipah tertipuuu....dah tu berapa kilometer dahhh aku jalan tadi?hahahaha tapi takpela, dah sampai dah pun kannnn...pasrahhh....
sebelum turun tu, sempat la lagi posing sana-sini sikit...almaklum bukan selalu naik sini kan...silap-silap yang pertama dan yang terakhir ni haaaa...hahahaha nasib laaa budak-budak yang aku nampak tu, mintak tolong ambilkan gambar kami...hehehe
dan selepas hampir setengah jam berada di puncak, akhirnya kami dengan happy nya memulakan perjalanan turun...dan kami tak rushing pun masa turun ni, so banyak masa duk berhenti dan bergambar!hahaha...semua tempat nak berposing kannn....dasar gila kamera semuanyaaa...hehehe...
dan akhirnya bila sampai kat puncak hazab tadi tuh, mak aih sengal gila rasa lutut hoih nak turun!hahahaha nasib laaa ada tali tuh...sakit-sakit tapak tangan aku berseret kat tali tu masa nak turun nih...hohoho pasrah jer laaa...nak harap ke lutut sendiri, memang tak la kannn...hehehehe....
dan semasa menghampiri garisan penamat, aku tergolek daaa...hahaha lutut plak tu terseret sebabkan salah landing kaki...adoi terluka lutut aku masa ni...tapi sikit je la, takpela tanda kenangan Bukit Broga gituuu...hahahaha dan akhirnya kami selamat sampai di garisan penamat pada jam menghampiri 10 pagi...yeay!happy!sempat layan coconut milkshake yang sedapppp kat gerai-gerai situ...
lepas dah melepaskan haus dan lelah, kitorang pun gerak semula ke kereta...dan tetibaaaaa jer aku nampak tanda arah ni...hoih bukan 400 meter ok, rupanya 1.7 km!huhuhu tipah tertipuuuu...tapi papepun nasib baik masa sampai gelap aku tak nampak tanda arah ni, kalo tak mau aku taknak naik dah tadi...hahahaha...pape pun very good experience untuk beginner macam aku...lepas dari ni, gigih la budak-budak tuh menyusun program nak ke mana plak lagi....hahahaha layan jer laaaa hadik-hadik kaklong tuuuu...so ke mana kitorang seterusnya?tungguuuu ye...ok next aku cerita Coron balik ye...hahahaha sorry la cerita lompat-lompat ikut mood...hehuuuu....

24 comments:

  1. DJ,
    awat kurus sangat niii... kita x penah sampai Broga lagiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anil mana ada kurus sangat tuuu...huhuhu...yezzaaa silakan terjah, tak jauh pun kannnn...hehehe

      Delete
    2. kurus laaaaaaa... jelessssssss dah smpai Broga...

      Delete
  2. kalau pegi broga ni kena pakej dgn mandi sungai tekala pastu..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha xdannn nk berendam lah aritu...klo x mesti lg syiokkk...

      Delete
  3. trek dah cantik!

    tahniah DJ dah berjaya tawan Broga..

    ReplyDelete
  4. hahaah...rasain hazab bukit broga
    tahniah dik!!! hihi
    akak pun senang jiwa down masa naik bukit nih siap nyumpah kawan pesal la ko heret aku
    tapi bila dah sampai atas...speechless..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha tu la masa nk naik mmg nyumpah seranah dlm hati tp bila dh smpi tuuu...perghh puas hati...kuikuikuu

      Delete
  5. hebakkkkkk

    aku tak naik naik lagi neh

    ReplyDelete
  6. aku pun tak penah sampai Broga .. takut sampai sekerat jalan lutut aku dah tercabut
    anyway, view dari atas sangat cantik
    and ko nampak sangat kurus wehh hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha hoihhh nampak je tau...almklum baju hitammmm....wakakaka

      Jommmm kinabalu tahun dpnnnn...kehkehkeh

      Delete
    2. sorry i tak free thn depan okeh
      ask me again the next coming yer
      *gituh alasan*

      Delete
    3. Wakakaka pndai ko bg alasannnn...

      Delete
  7. Aah..siyes kurus.
    Dah turun banyak ke DJ?

    Bila nak buat special entry utk kisah slim ituh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Turun sikitlahhh...ehh dh pnh share dah dulu...haaa silakan la korek entry lama yer...hahaha

      Delete
  8. Tahniah DJ... next Kinabalu kot...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks enmie...kinabalu tu long term plan...hahaha next kita pi yg dkt2 jer dulu...

      Delete
  9. Wah raya ni sure sedara mara dj tegur wah dah kurus ni, dah nak tawin yer hahaha jgn mare;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha takde laa...nak jaga kesihatan kononnye aritu...hehuuu

      Delete
  10. salam... kalau ada program kat broga lagi, silakan menginap di homestay kami, Aznur Homestay@Pelangi Semenyih. Dah ramai team daki broga menginap sini sebelum naik bukit. Taip Aznur Homestay Semenyih kat Gogle, keluarlah. Atau pun wasap 017 6371728

    http://www.blogigo.co.uk/AZNUR_HOMESTAY

    ReplyDelete