Monday, May 16, 2016

Birthday Trip to Manila & Coron, Philippines: Day 2.1

Sambungan dari: Birthday Trip to Manila & Coron, Philippines: Day 1

seawal jam 7 pagi kami dah siap-siap dan pada jam 8 pagi aku ngan chubby turun untuk breakfast...restoran terletak bersebelahan dengan hotel kami duduk ni...masuk jer, macam dah rasa kurang senang...tengok menu terus kami kembang tekak...hohoho pagi-pagi dah rasa mual perut kannn...haaaa terus decided taknak breakfast dahhh kat restoran tu dan naik semula ke bilik...
dalam bilik kitorang layan nasi goreng kampung pak brahim jer laaaa...dengan sambal bilis yang dibawa oleh liana...nyum nyum...lazat hingga menjilat jari uolsss...hehehe kenyang sangat-sangat dah pagi tuuu...Alhamdulillah...
lepas dah kenyang, dalam 8.30 pagi kami check out dan menaiki free shuttle daripada hotel menuju ke Manila Domestic Passenger Terminal atau dikenali sebagai NAIA 4...sebenarnya airport ni berdepan jer dengan hotel, tapi sebab kena lalu main road kan, tu naik juga free shuttle...hehehe punya gigih sampai awal gila, takleh check in lagi...makanya melanguk laaa kami menunggu di ruang yang disediakan...nasib baikkkk wifi laju kat sini...layan internet jer laaa sambil tengok tv drama tagalog...
dalam jam 9.30 pagi baru laaa kami dibenarkan check in...masa datang tadi dah nampak ada kaunter tulis body weight...cuak la hakak hoih nervous kenapa nak kena timbang kan...mau kena halau keluar ke kalo terlebih berat badan...sobsss....harus antara ramai-ramai tu aku yang berperasaan paling goyah kan...huhuhu...tapi kerisauan aku berakhir dengan jayanyaaa...hahaha nak tahu details cerita kena timbang ni sila refer post Timbang berat badan sebelum naik kapal terbang? aku malas nak cerita lagik...hehehe...
selesai check in dan timbang tu, terus kami masuk ke boarding hall...sempat singgah toilet kat dalam tuuu dan syiok gila sebab ada paip dalam toilet!hehehe suka-suka tak payah nak hangkut-hangkut botol ke hulu ke hilir kannn...hehehe gigih tau siap pi ambil camera nak ambil gambar tunjuk bukti toilet sini ada paip...hehehe...
dan kemudian sekali lagi kami melanguk dan terus melanguk...huhuhu hampir 2 jam juga menunggu...punya la lama menunggu kat situ, sampai tak sedarrr flight dah nak gerak!tetibaaa jer dengar nama kitorang kena announce!huhuhu...tu pun dengar tak dengar sebab slang diorang kan...gila lah hampir-hampir ditinggalkan kapal terbang...alkisah kitorang pi tunggu kat pintu pertama, sedangkan flight kitorang kat pintu akhir...sobbsss....terus berlari-lari anak ditemani staff situ yang duk roger-roger member dia guna walkie talkie...nak suh kapal terbang jangan berlepas lagi kot sebab ado 3 dara jelita tak naik flight lagi...hehehe
Alhamdulillah selamat jugaaa kami masuk perut pesawat...ambil tempat duduk dan tak lama tu terus take off...masa naik nih aku cuak jugak sebab kalo ikut forecast, Manila hujan lebat...dah la naik ATR jer weh...kalo hujan or angin, mau bergoyang-goyang flight...sobsss...tapi nasib baik laaa cuaca tenang masa ni...dan masa berada di awan biru, tetiba jer steward buat kuiz!dapat hadiah pouch Cebu Pacific lagi...dia mintak sesiapa paling cepat tunjuk kepada dia gambar selfie kat mana-mana tempat menarik di Manila la, pastu gambar selfie dalam flight laaa....hehehe kitorang terlambat!rugi tak dapat hadiah tuuu...
selepas hampir 1 jam perjalanan, akhirnya kami selamat sampai di Francisco B. Reyes Airport, Coron pada jam 12.35 tengahari...yeay!kecil jer airport ni...semua pun dibuat secara manual kat sini...haaa tengok la tu betapa kecilnyaaa flight ATR kitorang tu....hehehe...masa kat Manila takdan nak ambil gambar sebab kalut berlari, kat Coron baru sempat...
walaupun airport ni kecil, tapi ada wifi tau!hahaha hebat...keluar jer dari airport dah nampak dahhh driver airport shuttle yang aku ambil dari hotel tempat kami menginap nanti...bayaran sebanyak PHP300 untuk 2-way dikenakan bagi setiap orang...tapi driver minta kami tunggu sekejap sebab nak tunggu another couple yang akan sampai lagi setengah jam...so kami pun sempat laaa berjalan di sekitar tengok apa yang patut...rupanya mangga daripada Coron ni tak dibenarkan bawa keluar tau...katanya untuk protect industri mangga...
dalam jam 1.15 petang baru la kami gerak naik van yang selesa menuju ke pekan Coron...aku memula excited sebab dalam blog orang cakap kena hayati pemandangan indah di sepanjang perjalanan dari airport ke pekan Coron...katanya penuh dengan padang ragut rumput dengan background bukit hijau macam kat NZ!hohoho tapi hakikatnya, dalam perjalanan ni kami siaplaaa lalu jambatan yang jarang-jarang kayu dia, pastu jalan takde tar...dan-dan masa ni jauhhhh di sudut hati aku, aku menyesal datang Coron!huhuhu aku duk tertanya-tanya cemana nak survive beberapa hari ni, aku ni dah le bukan jenis adventure sangat...tapi aku tak cakap laaa ngan kawan-kawan aku sebab takut diorang pun terasa down macam aku...makin payah aku nak handle nanti...sobsss...selepas 30 minit perjalanan, akhirnya kami memasuki pekan Coron...kecil jer pekannya dan kami dibawa terussss ke Balaibinda Lodge...
bila masuk jer Balaibinda Lodge ni hati aku yang penuh kegusaran tadi rasa tenang balik!lagi dengar kawan-kawan aku duk cakap wah bestnya tempat ni...haaa terus aura positif berlumba-lumba masuk dalam hati dan kepala aku...lega la kan...pastu staff kat situ pun ramah menyambut kami dengan fruit punch yang sangat sedapppp...sambil uruskan check in sambil lepak kat lobi tuuu...memang best la kannn...mendamaikan juga laaa suasana Balaibinda Lodge ni...aku suka...
selesai urusan check in, diorang beri kami menu untuk breakfast...boleh la pilih mana yang yakin dan berkenan di hati...hehehe aku buat-buat tak nampak je laaa Filipino breakfast tuh...kalo tak mau tak makan aku kang kat sana...hohoho...kita boleh la buat tempahan breakfast ni sehari sebelum kat kaunter tu...
selesai urusan check in, kami di bawa ke tingkat atas menuju ke bilik kami...siap la staff situ beriya nak angkat kan beg kami...bagus sungguh laaaa....haaa kami dapat bilik paling hujung mengadap jalan raya...ok la kan, takde la sunyi sangat nanti malam-malam...gitu dalam pikiran aku...hehehe 
aku ambil roadside triple room dengan harga RM170 sahaja untuk 1 malam...kitorang akan stay di sini untuk 2 malam...basic jer la bilik dia tapi dah lebih dari selesa dah pada aku nih...lengkap semua ada...dan yang paling penting toilet ada hose!yeay...hahahaha i loike Filipin...hehehe...dah masuk bilik ni kitorang pun cepat-cepat bersiap dan solat semua sebab tak sabar nak keluar...nak mencari makanan!lapar hoih...dalam hati berdebar, jumpa ke tak nanti ni kedai makan halal dengan informasi yang sangat limited di internet pasal halal dan muslim di Coron ini serta tak study sangat untuk trip ini...huhuhu berdebar weh, dalam hati doa banyak-banyak moga dipermudahkan urusan kami di Coron ini...

9 comments:

  1. Pernah sekali naik ATR ni... macam naik bas rasanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kan.nasib sekejap jer...hehuuu

      Delete
    2. Tu la kan.nasib sekejap jer...hehuuu

      Delete
  2. Coron ni tmpt apa? Nk tau jugak ni... klu best, blh ikot jejak. Nasi grg brahims x brp laku sngt ank2 aku, if basik tomato, nasik yg lain2 tu mmg licin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe ini adalah sebuah pulauuu....aktiviti island hopping la yang menariknya di sini...ooo aku nasik tomato dia aku kureng...tp kalo nasi biryani, nasi arab semua tu mmg sedappp...hehehe

      Delete
  3. hai nak tanya mana sambungan utk entry ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. upsss saya akan cuba usahaa untuk update ye...hehehe

      Delete