Friday, April 22, 2016

Serabei, Ayer@8, Putrajaya

bila sebut nama Serabei kat Ayer@8 ni, memang semua orang tahu rasanya...restoran ni antara yang awal-awal dulu dibuka...aku pernah pergi sekali dua laaa dolu-dolu...leh usha ceritanya di sini...tapi masa tu jer la aku pergi sebab aku rasa portion dia kecik dan harga agak mahal...tapi baru-baru ni aku terasa nak pergi...sebab bila kebanyakan restoran di kelilingnya gulung tikar, tapi Serabei ni makin membesar pula...abes cafe belakang dia pun dia dah ambil alih...hehehe...ok jom kita layan!
masuk-masuk jer terus usha menu...masa ni dah rasa wahhhh...menu dia banyak gila kot sekarang...dolu aku rasa tak sampai 10 pun menu tauuu...la ni dah ada ala carte semuaaa...bagus!tu petanda makin majuuuu...patut la orang sentiasa ramai dan restoran makin besar...hehehe selain dari special dishes mereka masakan kelantan, ada banyak pilihan masakan panas disediakan...serta barisan dessert yang kelihatan seksi kat mata aku!hehehe...
tanpa membuang masa terus kita order makanan...dan tak lama menanti, satu persatu makanan pun sampai...meh aku perkenalkan dessert yang seksi dulu...yang pertama haruslah Serabei!haaa datang Serabei, tak serabei la kalo tak makan Serabei...hehehe...aku sebenarnya takde la suka sangat Serabei ni dari pertama kali datang dulu...sebab aku rasa plain jer...kuah tu kalo dia tukar jadi kuah durian, mayb aku akan suka...hehehe...dan kemudian kami order Pisang Goreng Madu...yang ini aku rasa dolu punya lagi sedap...caramelised pisang yang dulu lagi sedapppp...yang kali ni tak rasa sangat caramelisation dia tuh...dan terakhir, WAJIB order kalo ke Serabei ni adalah Lompat Tikam!haaa yang ni memang terbaek!dia punya kuah gula dia tu yang paling win sebenarnya...yang hijau putih tu takde rasa apa pun....hehehe fuhhh memang sodapppp lah!hehehe dan semuaaaa dessert adalah berharga RM5.00 sahaja setiap satu...berbaloi-baloi....
dan untuk main dishes pula, aku cuba Nasi Kerabu Ayam (RM10.90)...kalo dolu ayam dia tu just goreng jer, now dah buat ayam masak merah...dan portion dia pun boleh tahan besar dannnn sedappp!aku suka bila gabungkan nasi, budu, sambal ikan, sambal belacan, kelapa semua tu dan masukkan dalam mulut...perghhh debomb!hahahaha terbaek!selain tu ada juga Nasi Dagang Ikan Tongkol (RM9.50) yang juga sedapppp...nasi dia lembut dan berlemak...gulai ikan tongkol dia pun sedappp sangat...i loike!dan lain-lain tu kami order Nasi Goreng Ayam Black Pepper (RM11.90) dan Tomyam Campur (RM15.00)...dan untuk kedua-dua menu ni pada aku biasa jer laaa...hehehe
semua harga tak termasuk GST lagi yer...hehehe secara overall aku puas hati la makan kali ni...especially makanan negeri kelantan dia...memang sedappp...next time aku nak terjah lagi sebab nak rasa nasi kerabu chilli crab dan laksam dia pulaaaa....hehehehe....haaa korang apa tunggu lagi, silakan terjah kalo tak pernah pi tuuu...if dah pernah pi, nak terjah sekali lagi pun bolehhhh....hehehee...

2 comments:

  1. Ya allah , dah baca and tgk gambar je pun dah terliur . Sedapnyaaaa... =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe nnti boleh la cuba klo ke putrajayaaa

      Delete