Wednesday, May 24, 2023

Cambodia ~ Day 3 & 4

ya ampunnn liat nyaaa nak menulis blog sekarang niii...tak tau la apa yang busy nauuu bulan puasa dan raya ni kan...sakan sangat kau beraya yaaa...hehehe almost dua bulan daaa dari last update cerita Cambodia ni...aduiii banyak post tertunggak...cerita dari bulan November tak habis lagi ni...hehuuu tak pe kita pelan pelan kayuh...nasib baik bulan puasa dan raya takde pi mana sangat, so takde laa post baru kan...heheheh ok moh sambung cerita Cambodia kita...

Sambungan dari: Cambodia ~ Day 2

hari kedua di Kampong Cham dan ketiga di Cambodia, aku bangun takde la awal sangat sebab kepenatan kan...tapi dah bangun tu, terus checkout dari hotel sebab lepas program pagi ni, nanti petang akan terus balik ke Siem Reap...dan pagi tu lepas checkout, Zack bawa aku ke rumah anak yatim semalam balik...dari awal aku dah serahkan wang kiriman kengkawan untuk beli barangan keperluan buat keluarga fakir di sini....so pagi tu baru pun sampai...dengan bantuan adik-adik di situ, keluarga Zack dan orang kampung, kami mula laa packing barang-barang tu...
tengah buat kerja tu, Zack panggil aku ajak makan...anak buah dia dah masakkan mee goreng daging untuk kami...bau diaaa semerbak dan rasa diaaa ya ampunnn sedap gilaaa...aku teringin gila nak minta tambah masa ni tapi maluuu la kan!hahahaha tapi serious sedap gilaa...teringat-ingat!dah la dia bagi plak telur mata cair tuuu...sedap!
lepas makan sambung lagi packing...barangan keperluan macam beras dan gula dibeli dalam guni besar, so kena la packing semula dalam plastik kecik...yang ni sampai sakit pinggang aku sebab 15 kg gak beras tu kena angkat dan timbang...ada la dalam 60 packs weh aku kena angkat, turun dari penimbang tu...hahaha berpeluh-peluh dah masa ni...hahaha masa ni Zack dah hilang sebab pergi setelkan kereta dia kena apetah, sebab petang nanti nak balik Siem Reap, jalan jauh kan...
setel packing semua, kami pun susun la elok-elok satu kawasan...masa ni orang kampung yang akan dapat barang ni dah mula datang....aku macam terkontang kanting gak kat situ sebab Zack takde hahaha tak reti nak sembang plak sebab diorang tak pandai English or Melayu...huhuhu pasrah je la duk message dan call Zack suruh balik cepat...hehehe...
tak lama tu Zack balik, orang kampung dah sampai, pihak masjid dan kerajaan apetah pun dah sampai...so kita pun buat la sesi bagi barang dan ambil gambar...masa ni serious aku segan sebab aku sorang perempuan berdiri hahahaha!siap kena paksa dengan Zack amik gambar...hahaha adoi laa tetiba sis maluuu...orang kampung yang dapat bantuan ni, pihak masjid yang tolong list kan nama mereka...so senang la urusan kami...Alhamdulillah selesai sampaikan amanah kawan-kawan dari Malaysia...
lepas agihan barang, Zack ajak pusing kampung tengok rumah-rumah mereka yang terima sumbangan...dia nak bagi la aku tengok daif yang orang kat situ...tapi aku tak upload la kat sini ye...malas hahaha pastu tengah pusing tu, sempat plak nampak budak-budak main tepi jalan, ada gerai aku singgah la beli jajan dan bagi pada mereka...duit ada lagi masa ni kan...habis kan la saki baki yang ada tuuu..
selesai habis kan duit, kami balik ke rumah anak yatim balik...diorang dah siapkan makan tengahari rupanyaaa...so terus je la join diorang makan kan...masa ni aku dah berlengas habis dah...berpeluh sebab panas sangat huhuhu then aku naik atas solat semua...dan sebelum balik budak-budak ni berkumpul kat aku, aku bagi duit belanja sekolah sikit ke diorang...masa ni dah sedih da memasing...huhuhu siap ada yang tanya, bila nak datang lagi...sobsss!
dan lepas tu kami pun gerak meninggalkan Kampong Cham, kembali menuju ke Siem Reap...masa ni lalu jalan berhabuk gilaaa...huhuhu muka aku masa ni rasa dah macam apa kot...penat ya amat...aku perasan Zack duk pandang aku hahaha mesti dia kata ape kes perempuan ni...emosi ke...hahaha sekali dia tanya, u ok ke...ada nak pape ke...terus aku kata, I need Coke!yang sejukkk...hahahaha terus dia cari...dapat jeee, waaa legaaa tekak...terus rasa bernyawa kembali...kuikuikui...
aku rasa dalam 4 ke 5 jam gak perjalanan nak sampai Siem Reap ni...sampai je dah nak Maghrib daa...aku ajak Zack cari anak lembu bakar yang dia pernah bawa aku dulu...aku teringin...Zack duk gaduh ngan aku cakap takde daaa kedai tu...tutup lepas Covid...tapi dalam dia duk lawan cakap ngan aku, dia gerak gak ke situ...sekali ada wehhh...Alhamdulillah...happy nya!hehehe...sedapnyaaa makan...nikmat sungguh walaupun panas hahahaha!Alhamdulillah...
habis makan, penat sangat daaa...pergi la ke hotel...sekali hotel yang Zack book tu dah double book...aiyooo then nak cari lain plak ada yang tak berapa cantik kat Zack...dia tak puas hati sangat...tapi aku cakap, takpela nak tido je malam ni...aku penat sangat, asal ada je laa...so dia gigih la naik dulu tengok bilik ngan staff hotel, then bawa aku naik...aku cakap okay je laa...baru la dia okay...again dia setelkan juga laa bilik hotel aku ni...semua lah dia nak bayarkan hahaha...
dan keesokan paginya, awal pagi dah kena checkout...sebab flight aku pagi...Zack hantar ke airport...masa ni aku nak bagi la semua baki USD dan Riel aku kat Zack...dia taknak...sebab aku rasa bersalah la juga kan semua dia bayar...aku punya duit tak bersentuh sangat pun...tapi dia tolak...last dia cuma ambil Riel je, USD dia taknak..Riel tu pun aku duk cakap aku tak guna pun nanti, USD leh gak guna later kan...haa sebab tu dia ambil Riel tu...sobsss thanks Zack!
masuk boarding hall, ada Coffee Club, layan laaa coffee dan muffin...kelaparan sebab tak breakfast...huhuhu harga agak kayangan tapi kureng sedap...hahahaha pasrah je laa dah takde pilihan sangat kannnn...dan lepas tu terus la kita boarding untuk kembali ke pangkal jalan...Alhamdulillah selesai trip nak explore Mondulkiri dan juga menyampaikan amanah kengkawan di Kampong Cham...insyaAllah one day, ada rezeki lagi, kita akan kembali ke Cambodia...

2 comments: