Wednesday, October 12, 2022

Setahun sudah berlalu...

Fuh pejam celik, dah setahun dah rupanya aku sambung belajar ni...aku rasa banyak lagha je aku dari belajar...huhuhu minggu ni akan bermula Semester 1, sesi 2022/23 selepas hampir 3 bulan semester break...yang kita ni research student pun kemain sakan break dalam 3 bulan ni kan...hahahaa adoi...kalo semester lepas aku buat gak recap 1 semester punya cerita kan, so kali ni nak recap gak laaa cerita Semester 2 haritu plus 3 bulan cuti semester yang entah apa aku buat ni huhuhu...ok jommm layan...so mulai Semester 2 Sesi 2021/2022 hari tu, aku dah start masuk ke post graduate room (PG room) dan juga makmal...maka dengan itu makin meriah la hidup aku sebab makin kenal ramai orang dan familiar dengan fakulti berbanding Semester 1 yang lepas tuuu...Din antara yang paling banyak la bantu aku familiar kan aku dengan lab ni...dan kebetulan dia tengah buat lab, so sebab analisis kami sama, so aku masuk juga untuk bantu-bantu dia...best la sebab banyak recall balik knowledge lama dan dapat knowledge baru...Din ni sangat helpful...dan bila dah tersebar cerita aku masuk lab tu, ramai la kengkawan datang melawat...hahaha...bab bergambar masa buat lab serah kat aku...bising member kerja yang duk lab cakap sakannn aku kan...siap ada komplen, 15 tahun basuh alatkaca takde sape amikkan gambar diorang...yang aku kemain lawa gambar...kahkahkah!
sebelah dengan lab kami ni ada bilik untuk bebudak postgrad yang dipanggil PG room...so sebabkan aku dah mula datang dan duk sini kalo tak ke library dengan Wani, makanya mula la rapat ngan bebudak ni masa Semester 2...bila dah rapat tu, mula la kan pelbagai aktiviti sosial dirancang...hahaha takde la beriya sangat tapi ada sikit-sikit...kakak junior ni kan pantang ada peluang menyongket...aktiviti banyak melibatkan makan dan makan la kan...serta tengok wayang!hahaha duk ngan diorang ni memang banyak kali gak aku tengok wayang...kuikuikui...
dan selain lepak PG room, aku masih lagi ke library gak sampai budak kat PG room tanya, kenapa akak suka pergi library?kan sini ada tempat akak buat kerja dah...akak tak suka duk sini ke?kitorang kacau akak nak buat kerja ke...hahaha omggg kauu nye overthinking dik...hahahah akak ni haa ada gakk kengkawan lain yang perlu disantuni...hahaha terutama si Wani tu ha...dia la peneman akak masa Sem 1 dulu kan...hahaha so library tetap di hati akak...gituuuu....kahkahkah...aku suka lepak library walaupun kadang tak buat apa...duk melanguk bersembang je hahahaha...
dan selain menyantuni Wani ni, aku rasa Semester 2 ni juga aku mula jumpa ramai rerakan yang student jugaaa...hehehehe sebelum ni kan banyak PKP nya...so Sem 2 ni dah terbuka la sikit kann...hehehe so memang jumpa banyak muka lain sesambil sembang pasal belajar...tambah la ilmu sikit sikit kan...masa ni pun dah tak takut nak jumpa orang sangat daa...
oh kelas masih online Sem 2 lepas, tapi ada sesekali fizikal tapi sikit sangat...pastu mula dah join kelas-kursus sama ada fizikal or online nak belajar pasal penulisan tesis apa semua...makin banyak la benda baru kita belajar...pastu ada juga aku join penilaian sensori di makmal sebab dah buka semula kan semua program...pastu Sem lepas juga aku kena proposal defense...berpeluh gak laaa...hahaha tapi adik-adik lab datang reramai support kita...hehehe...Alhamdulillah lulus...
dan Semester 2 ni juga menyaksikan skill buat kerja di mana-mana yang makin maju jaya...hahaha aku ada meja dalam kereta, so dalam kereta pun leh buat kerja tau...hahaha kat dalam kafe lagi tak payah cakap la kan, memang sokmo je...lagi kalo malas nak duk library or PG room...paling kerap aku rasa Starbucks laaa...hehehehe dasar suka mengabiskan duit je kau kan!
dan untuk makan pula Sem 2 ni aku rasa banyak repeat je kedai-kedai yang aku pergi dari Sem 1 dulu...hahaha...so malas nak ulas lanjut lah...cumanya anak buah aku puji aku kat adik aku, dia cakap Makngah sekarang best, selalu bawa kitorang makan makan...hahaha ye la aku kalo takde hal, malas nakpi UPM, aku lepak rumah...pagi bawa Qaiser pi makan sebab dia sekolah petang, petang plak bawa Zara...pastu kalo cuti sekolah aku bawa jalan gak...hahaha mauuu tak sayang Makngah!hahaha...
dan selain aktiviti personal aku ni, aku masih lagi terlibat dengan aktiviti anjuran BKKM, KKM dan UKM...hahaha busy okayyy...kalo dengan KKM tu aku dah selesai kan TDP aku daa...Alhamdulillah...UKM plak aku still dapat invitation jadi juri la, speaker la untuk aktiviti diorang dengan student...kira aku bawah kapasiti alumni laa...dan BKKM lak memang banyak la kan...takleh putus...hahaha bak kata bebudak ni tak rasa macam aku sambung belajar sebab asyik nampak muka aku je...ye la selain makan-makan ngan rakan pejabat, aku join gak kursus berkaitan yang dianjurkan, CSR BKKM, main badminton...pastu aku still ke BKKM gak untuk buat kerja gunakan software di sana...hahaha gitu laaa air dicincang takkan putus katanya...hahaha...
ok la tu je cerita lebih setengah tahun aku sepanjang bergelar pelajar ni...hahaha adoi nervousnya dah satu tahun belajar...output aku macam tak nampak sangat lagi ni...huhuhu sem ni kena extra rajin sikit la jawabnyaaa...hehuuuu...so korang doakan aku makin rajin tauuu...moga dapat laaa Graduate on Time ituuu...hehehe Amin!

2 comments: