Monday, June 17, 2019

Reunion Geng Matrik di Kainsal Guesthouse, Melaka

aku nak share satu guesthouse yang best gila kat sini...guesthouse ni terletak di Melaka, namanya Kainsal Guesthouse!harga untuk keseluruhan rumah adalah RM1,200 ada 4 bilik dalam rumah utama dan ada 2 buah duplex beserta kolam renang!serious sangat berbaloi dan best weh untuk gathering...so guesthouse ini menjadi pilihan aku untuk gathering bersama rakan-rakan Matriks aku pada Februari yang lepas!so lepas beberapa kali merancang dan berbincang kami decided untuk ke Melaka sebab half dari kami duk Johor dan half lagi duk KL...di hari kejadian, kami kumpul lunch di Asam Pedas Pak Man, tak jauh dari guesthouse dulu...isi perut penuh dulu sebelum check in kan...boleh tahan sedap gak asam pedas kat sini...terbaik!kat sini baru ada aku, Suzy dan anak-anak dan Rina sekeluarga...
lepas makan ayuh la kita pergi check in...urusan check in sangat mudah sebab self check in je...sampai rumah ni kita lalu 2 pintu yang merupakan duplex, iaitu unit 2 tingkat...tapi jap lagi aku tunjuk gambar duplex ye, kita masuk dari pintu atas nanti...hehehe moh masuk ke rumah utama dulu...masuk je ada dua bilik tepi pintu kiri dan kanan...semua bilik tidur ada toilet sendiri ok, so sangat lah best dan selesa untuk semua family...siap ada extra mattress lagi dalam semua bilik...
ok jom tengok ruang tamu plak...sangat laaa luas!ni antara sebab aku pilih guesthouse ni, sebabnya ruang nak lepak beramai-ramai ni sangat luas!kawan-kawan aku yang lain ni ramai anak weh...hahahah so dapur pun sangatlah lengkap!siap ada permainan bola apetah nama mesin tu lagi...suka la budak-budak...dan juga ada pool dan tempat bbq..masa kami sampai ni bilik karok sedang dibina!haish rugi, kalo tak leh karok...hehehe...so memang best la rumah ni, semua kawan-kawan aku dan laki mereka cakap best!anak-anak kawan aku cakap, bestnya rumah Aunty Dayah!hahahaha Aminnnnn kalo betul aku ada rumah macam ni kan...hahahaha...
ok jom naik atas...kat atas ada 2 bilik lagi sama je macam bilik kat bawah...then ada pintu yang menuju ke pintu masuk belah atas duplex tadi...haaa kat belah atas duplex ni ada bilik air dan toilet, pastu ada tangga pusing untuk turun ke bawah tu ada ruang tamu kecil...best kan!hahaha aku suka!so sebabkan bertangga, so yang single ni la kena duk situ...budak-budak bahaya main tangga ni...hehehe...
selain tu guesthouse ni juga dilengkapi dengan iron, mesin basuh...peti ais dan air minuman pun ada...so no worries...peralatan dapur agak lengkap laaa...cumanya minyak takde...so sempat la aku keluar dengan Rina nak membeli minyak masak dan finger foods untuk budak-budak ni nanti...kang dah penat main mau lapar tu...
so petang tu sakan memasing main games la...tak reti-reti nak rest budak-budak ni...huhuhu pastu tengah panas tak tahan memasing masuk gak kolammm...hahahaa masa ni baru anak Suzy dan Rina je yang ada...tengah mandi tu, family Emy pun sampai, haa hambekkk semua pakat nak masuk kolammm...hahahaha adoi tak pedulik panas dahhh...
sebabkan panas kita bagi mandi kejap je laaa...then masuk balik rumah main dalam rumah...aku pun selaku Aunty Dayah yang baik gorengkan laaa nuggets dan fries untuk diorang...haaa kau kena kerumun macam ikan pirana wehhh...hahaha semua kelaparan, dan nugget dan fries juga yang sedap yaaa...bertambah-tambah semua makan...yang Suzy siap suh Ilon bawa air fryer konon nak bagi anak makan sihat, nan hado, aku goreng je pakai minyak...lagi sodap!hahaha lagi plak Ilon lambat sangat sampai...semua lapar dah, bukan budak-budak je...mak bapak pun lapar!
haa Aunty Dayah memang jadi kesayangan la masa ni kan sebab tolong goreng nugget dan fries...hahaha dulu-dulu anak Rina panggil aku Aunty Gayah...hahaha sib baik skang dah betul panggilnyaaa...hahaha dan petang tu rest je sambil tengok tv...
sampai la jam 5.30 petang, Ilon sekeluarga pun sampai siap bawak pelampung unicorn tu weh...haaa apa lagi semua melompat laaa masuk pool semula!kemain meriah masa ni semua menjerit-jerit seronok bermain...hahaha gila la ramai betul anak-anak buah aku...masa ni pun Atan dan Iba sekeluarga yang duk tak jauh dari guesthouse pun sampai juga...makin meriah!
sementara diorang mandi tu, aku uruskan makan malam...atas bantuan tuan rumah aku dapat contact caterer la...aku pikir semua ada anak ni mesti malas nak masak sangat kan sebab tu order je...hehehe so untuk set dinner BBQ termasuk 2 kg lamb, 2 ekor ayam, mashed potato, coleslaw dan blackpepper sauce kami bayar RM230...tapi lamb dan ayam bakar sendiri ya, dia marinate kan aja...then untuk nasi goreng cina kami bayar RM45 untuk 16 pax...masa semua tengah sibuk main, Jimmy la duk tolong hidup kan api untuk BBQ...hehhe gigih dia tolong bakar kan semuaaa makanan kami malam tu!
sambil tu geng mak-mak gigih nak buat dekorasi untuk malam ni...Ilon siap bawa tong gas isi belon lagi tau...sekali baru siap 1 belon, gas abes dahhh...hahaha coiii tak pasal kena tiup pakai mulut...dah la belon jenis tebal...kembong pipi aku meniupnya!hahahaha...
then memasing naik laaa bersiap...sebabkan aku paling cepat siap sebab takde laki dan anak kan, so aku la ambil tugas dekorasi...makanan semua dah siap so aku susun je laaa...taraaa cantikkan?sebab rumah ni pun dah cantik, so takpayah effort sangat...hehehe siap beli kek juga tau saje nak seronok-seronok...hehehe ada gak sate, popia karbonara...
dah ramai-ramai macam ni kan, memang lama laaa nak tunggu semua bersiap...huhuhu nasib baik la banyak benda leh main so budak-budak tak meragam...Ben plak jenis rajin melayan budak-budak, haa selesai masalah...hahaha...tapi memang meriah sungguh rumah malam tu...semua bertemakan kuning!yeay!over kan suka bab tema ni...
dan lepas jerit-jerit suruh semua cepat, akhirnyaaaa dapat la kami bergambar bersamaaa...hehehe Alhamdulillah reunion geng Ikip dapat dilaksanakan selepas berapa belas tahun dah abes belajar matriks...hehehe Alhamdulillah atas persahabatan ini...Rina kawin dengan Jimmy sama matriks kami gak ada anak 4 orang, Ilon kawin ngan Ben ada 2 anak, Emy kawan dengan laki dia aku lupa nama ada 3 anak, Atan geng matriks kami kawin dengan Iba geng UKM aku ada 3 anak, Suzy kawin dengan Is ada 4 anak...haaa cuba kira berapa banyak anak-anak tu...hahaha 
dan malam tu memang happening gila dengan makan, sembang, makan dan sembang...hehehe non stop weh!pastu membahan memasing depan laki memasing...nasib baik la suami masing-masign sporting weh...so memang masuk la semua walaupun ini kali pertama berjumpa...hehehe Alhamdulillah...haaa suami kita mana plak, tengah tersangkut dalam traffic jammed ke?hahahaha...dan malam tu aku tido kekenyangan dan kepenatan...hahaha...

esok pagi bangun awal aku siapkan sarapan...aku order 14 pax mihun goreng Singapore (RM45) dan sandwich telur (RM26)...untuk lunch aku ada order gak 15 pax nasi tomato (RM105)...sebabkan menu semalam banyak lagi tak abes, so aku panas kan juga la...aku buat sate goreng, then goreng baki fries dan nugget...
budak-budak ni bangun je, makan sikit je...pastu cakap kenyang...sedangkan mata dah pandang luar...hahahaha haa dapat green light je, melompat semua masuk pool!hahaha aku ni dah macam mak-mak duk risau makanan tak habes...so aku bawak fries dan nugget pergi kat pool...suap la diorang makan...sekali kauu kemain rakus memasing makan!hahahah sekelip mata abesss nugget dan fries aku...tau korang lapar ye...tapi tak reti-reti nak naik lagi...hahaha...
dah panas sikit tu, semua kena hambat naik...dan bersiap!hahaha..pastu sementara mak bapak bersiap, Suzy ditugaskan melayan dan buat aktiviti art dengan budak-budak...amenda tah diorang buat, abes bersepah rumah dengan pasir berwarna tu...sib baik ada vacuum, Ben la rajin tolong vacuum balik...hahaha tapi bagus program ni, semua senyap...hahaha...
dan sebelum balik kami pun sempat laaa bergambar beramai-ramai...Alhamdulillah percutian singkat yang semua pun happy...anak-anak sibuk tanya bila nak pergi rumah Aunty Dayah lagi...hahahaha amboi kemain korang kan...kami rancang supaya aktiviti macam ni kita buat setiap 2 tahun sekali la kan...anak-anak duk cakap, haaaa lamanya nak tunggu...hahaha seronok sangat lah tuuu...hehehe
dan sebelum berpisah, kami sempat singgah rumah Atan dan Iba dan dijamu kuih keria gula melaka!yummy!tak lama pun lepak sini sebab lepas tu memasing nak balik jauh kannn...hehehe yeay best!aku suka trip ni, sempoi tapi penuh makna gitu...sooo awak!yess awak laaa jodoh saya tu...cepat la sikit datang, saya harap next gathering dengan diorang ni, awak dah ada dahhh ye!hahahaha...muahciked!

6 comments:

  1. ramainya anak buah cik dayah kita..hihihi

    ReplyDelete
  2. Bestnya..semua sporting..nmpk semua enjoy..mcm ni lah ok, tak yah pening2 nk fikir masak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la 1st time ni mmg happening. InsyaAllsh leh wat 2 thn sekali. Hehe

      Delete
  3. Salam sis..nk tanye ade lg x no caterer tu? Bole share x tq ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde daa...cer tanya owner kainsal sbb aritu pun dia yg suggest rasanya

      Delete