Wednesday, January 15, 2014

Perbelanjaan Winter in South Korea.

Sambungan dari: Winter in South Korea #Day5 (08122013)

Ok now tiba masanya aku nak berkongsi mengenai perbelanjaan aku sepanjang 5 hari 4 malam di Korea Selatan...trip kali ini disertai oleh 4 orang kawan-kawan...so segala perbelanjaan teksi dan penginapan adalah dikongsi bersama-sama...okeh meh tengok bajet secara overall untuk seorang....


Flight AA (return) = RM568

Penginapan 4 malam di Namsan Guuesthouse 4 = KRW107,000 ~ RM332.80
Transport (T-money + Taxi + Airport services) =  KRW5,000 + KRW29,300 + KRW32,500 ~ RM207.70
Makanan = KRW106,730 ~ RM331.90
Coffee addicted = KRW27,200 ~ RM84.60
Entrance / Fee = KRW22,500 ~ RM70.00
Shopping = KRW128,000 ~ RM398.10

*Tukaran wang : KRW10,000=RM31.10

makanya jumlah keseluruhan yang telah dibelanjakan bagi trip kali ini adalah sebanyak...RM1,993.10...tolak duit flight yang dah setahun lalu dibeli, cash yang aku bawak ke sana adalah RM1,500 sahaja...dah la masa tukar duit, rate naik tinggi sampai RM31.10!dulu aku pergi tahun 2012 hanyalah RM26.70 je..ni dah mengalahkan duit Australian Dollar pula mahalnya...huhuhu sabar je la kan....so pada aku sangat berbaloi la perbelanjaan trip kali ni...tolak shopping tu, dalam RM1,000 sahaja aku berbelanja untuk yang lain tu di sana...dengan sentiasa naik teksinya, pi balik airport naik airport services, makan sedap-sedap dan mahal-mahal la jugak kan...memang terbaiklah!seriously, kalo pergi berempat, memang lagi untung la naik teksi, especially tempat yang dekat-dekat dalam Seoul City...jimat masa, tenaga dan wang juga!pastu kalo laaa aku tak shopping pape, lehhh jimat lagi..aduhai, selalu janji tak nak shopping, tapi mesti terbeli juga sikit barang tu....huhuhu sabar je la...ok, akhirnyaaaa setel juga cerita percutian musim sejuk aku di Korea Selatan ini...semoga aku akan kembali ke sana lagi satu hari nanti..InsyaAllah..yang pasti, pada musim yang lain pula...adakah spring?ataupun autumn?just wait and see... =D

12 comments:

  1. Beza betul kadar tukarannya...

    Elakkan pergi waktu summer rimas ya amat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la en mie...mmg berbeza sgt kan...mahal betul duit korea skng ni...huhuhu dulu saya pernah pi summer, bukan takat rimas je, hati pun panasss je...hahaha

      Delete
  2. Sekarang nak tukar duit pun memang seriau rasa. Tengok board kat money changer rasa nak menangis. Kenapa perlu turun mendadak2 ntah nilai RM ni.

    Aku gi time summer aritu tapi alhamdulillah nasib baik kot, sebab sepanjang kat sana angin tu dingin je. Tapi xhujan. So setakat ni xde lagi pengalaman rimas & panas. Minta dijauhkan. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kan...even now won lg mahal dr aussie dollar!hehehe

      ktorg pi masa summer tu, kat jeju ok sejuk....tp di seoul, alahaiii....panas!dah la penat berjalan kaki turun naik tangga subway!hahaha tu yg bertambah panas dan rimas...tp pasni kalo pi summer lg, naik teksi je la....kurang panas di hati...hahahaha

      Delete
  3. betul...kalo pegi cukup 4 org better ambik taxi, tp tu lah...saya ni kalo jln mesti 2 org jer...kalo ramai sgt nanti emosi tak brp nak stabil...hehehe.....

    less than 2 ribu utk 5hari...terbaikkkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup liza..mmg berbaloi naik teksi ni, lagi kalo dekat2...hehehe actually masa 1st time pergi dulu berdua juga...pun rasa berbaloi je naik teksi especially kalo dkt2...consider masa, tenaga....hehehe

      yup bajet tu saya pun suka....sebab dah consider murah dgn naik teksi, makan sedap2...hehe

      Delete
  4. DJ...pandai betul budget...tukar RM1500 je tuk 5D4N maybe pegi berempat kot..so leh naik teksi lagi SAVE..kalau pergi berdua cam JM ni rasanya byk guna subway...RM1500 maybe tak cukup..itu kadar matawang RM3.10 1000won kalau lah dapat RM2.70++ seperti dulu lagi byk lebih tuk shopping kan...huhuh...maklumlah ramai rakyat msia ke sana..rate pun makin tggi...huhhu...nk repeat gak bila lihat rate money changer ni perlu simpan byk sikit :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM teksi tu, mmg save la utk jarak dkt, tp kalo jauh sikit mahal la dr subway...tp sy lebih suka consider masa dan penat naik tangga, so teksi pilihan hati la...hehehe tp kalo kira semula, sama je naik teksi kami dengan kalo naik subway...sbb teksi abes dlm 30k, lebih kurang je kalo topup t-money masa 1st trip dulu...hehehe

      won skng mmg mahal, tukar rm1500 pun dapat tak smpai 500k pun..sadis sungguh la kan....kalo tak leh reduce perbelanjaan tanpa flight dan shopping kepada kurang rm1000!hahaha barulah terbaik!

      Delete
  5. Bagusnya budget...kalo saya opkos dah terbabas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe mayb sbb saya bukan kaki shoppping kot...so mmg duit utk transport, makan, hotel...hehehe

      Delete
  6. DJ, Boleh email full iti x? sy dh baca semua 3 musim... mcm menarik plak nak full iti kalau boleh la.. ni email sy athirah_2408@yahoo.com

    tq so much

    ReplyDelete