Tuesday, September 10, 2013

Pilihan penginapan di Melbourne untuk 4 orang.

AMARAN: Banyak nombor dan pengiraan matematik dalam post kali ni...kalo nak baca, kena baca betul-betul supaya tak pening...sbb aku yg buat ni pun pening dah....hahahaha almaklum sejak dah tua, matematik makin lombab....

sejak mempunyai angan-angan utk ke Melbourne, dalam kepala otak aku pikir, nak stay kat Malaysian Hall je kalo ke sana...even adik aku pi sana pun duk MH...sebabnya, kos duduk kat situ adalah MURAH!yeah when we talk about aussie, everything is expensive!huhuhu so back to MH, mmg murah la harga dia, lagi dpt bilik ensuite...toilet dalam bilik kan...amatlah mudah...so lepas aku beli tiket flight dulu + final program aku nakpi mana semua, cepat2 aku contact MH nak booking...almaklum, dgr org ckp sana cepat penuh so kena book awal...so aku dah book MH ni sejak Januari lg...huhuhu

tp dlm bulan Mei yang lepas, tiba2 dpt email maklumkan yg harga MH akan dinaikkan effective June 2013...so maknanya penginapan aku nanti akan naik harga la...dari AUD12/day akan jadi AUD20/day...tu harga tak termasuk servis dan deposit....so bagi 4 orang (2 bilik) harga utk 5 malam telah menjadi AUD115 seorang, AUD23 per malam...so mula sejak tu, aku berpikir2 la...berbaloi ke duk MH yg terletak luar sikit dr city ni...sbb dulu pernah survey hostel area city, harga dlm AUD20-AUD30 per pax..tp toilet share la...

so dalam pikir dan pikir tu, tiba2 sue bgtau aku mmber dia suggest duk di Hotel Ibis Budget Melbourne CBD (previously Formule 1)...yg terletak betul2 di tengah bandar..di Elizabeth St...so aku pun survey harga...kalo duduk twin sharing, utk 5 mlm, harga dia AUD337.50 bersamaan dengan AUD168.75 la per pax...mmg mahal la kan berbanding MH...sekali rupanya situ ada bilik utk 4 org...dan harganya utk 5 malam adalah AUD382.50, bersamaan AUD95.65 shj seorang!dapat bilik ensuite lg...wah rupanya itu trick dia...lebih berbaloi harganya if amek 1 bilik utk 4 org berbanding amik 2 bilik twin sharing...ha apa lg, terus laaa aku booking...wpun bilik dia tak sebesar MH....tp aku tak kisah la..janji mudahkan nak berjalan....Alhamdullillah..tp barang diingat, tinggal di sini tak sesuai utk org yg sewa kereta, sbb tiada parking yg disediakan mcm di MH tu...tp lokasi mmg tgh2 antara Flinder's station, Southern Cross station, dan Melbourn Central station...so pada sesiapa yg nak cari penginapan di Melbourne, boleh la cuba tgk hotel ni ye...review berkenaan penginapan ni kena laaa tunggu bila aku balik nanti...hehehehe tp kalo nak tgk tripadvisor punya review, leh click sini....tp jangan expect tinggi sgt la...harga pun murah kan...hehehe tepuk dada tanya selera...mau yg mahal ka, mau yg selesa ka, mau yg janji boleh lelap ka, mau yg easy access ka...hehehehe =D

Lirik Lagu Kalau Aku Kaya – Altimet feat. Awi Rafael (Versi DJ)
BILA AKU KAYAAA....AKU NAK PUSING SEDUNIA.....JALAN-JALAN BUKA MATA (BUKA MINDA)....KALAU AKU KAYA....SEMUA RAKAN AKU BELANJA....JALAN-JALAN PERGI AMERIKA (JUGA EROPAH).....Hahahahaha!

14 comments:

  1. mmg family room utk 4-5 person @ budget hotel/hostel murah lagi.. mmg sesuai utk kami 4 beranak.. pernah dpt one room for 4pax rm150/nite at chilles, france.. tapi 20km from paris la.. duduk city mmg la mahaaaalll.. kalau travel 4-5 org, sewa kereta lg murah & boleh book hostel room for 4-5pax..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe itu la pilihan dan kelebihan yg ada if pergi ramai2...

      Delete
  2. Saw ur ticket factory! Another 5 days to go! Have fun!

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ!hahaha it's 4 days to go now!hahaha excited + nervous!hehehe

      Delete
  3. oh ye.tak per DJ pergi dptkan review fron hotel tu dulu..balik nanti inform kita orang..mana tahu kalau JM ter 'sampai' ke Melbourne nant ..kalau biiik ok boleh booking sini :-)

    ReplyDelete
  4. Slm..nk tya ibis hotel ni ad iron x?

    ReplyDelete
  5. Toilet ada dlm blik ke kongsi??

    ReplyDelete