Tuesday, May 21, 2013

Yogyakarta, Indonesia ~ Day 1 (01052013) : Part 2

Sambungan dari : Yogyakarta, Indonesia ~ Day 1 (01052013) : Part 1

lepas penat berjalan di Candi Prambanan, kami terus singgah solat di masjid berdekatan candi...kecil je masjidnya...betul2 tepi jalan, simpang nak masuk ke candi prambanan tu...nyaman je petang2 ni kat masjid tu...org pun tak ramai..yela maghrib sini masuk kul6.30ptg...so kami pi solat tu dah kul5 lebih..kira lewat la..takde org sgt dah..hehehee
then selesai solat, nizam ajak pergi tgk sunset di Bukit Bintang Bathuk...actually ikut itinerary aku, setel dah hari ni...hehehe sbb plan asal nakpi Dieng Plateu kan...tp tetiba tukar flight tu, cancel la...hehehe tp nasib nizam ni bagus kan...so dlm perjalanan nak ke tmpt sunset tu, dia bawak kami ke perkampungan teletubbies katanya...melalui kawasan sawah padi yg cantik...nama kampung teletubbies tu New Ngelepen...perkampungan ni rumah, kedai, skola, smua bangunan lah, sama je bentuk dia mcm separa bulat tu...katanya projek dgn usahasama international body utk bina rumah tahan gempa...ni kira rentetan isu tsunami zaman 2004 dulu la...binaan rumah ni, mmg boleh menahan gempa, spt yg berlaku pada 2006, masa gempa di Yogja, kiranya terselamat la diorg ni, cuma retak2 la rumah tu...ni spt yg diceritakan oleh nizam la..aku pun tak pnah tahu psl tmpt ni...oh berhampiran ni ada Candi Boko, tp tak pnah dgr pun..tp nizam kata famous juga...hohoo tak pergi la kan...
then terus menuju ke Bukit Bintang Bathuk...tinggi tempat ni...banyak gerai tepi2 tmpt tinggi tu yg jual jagung bakar, minum air semua..happening jugak la...kami lepak di 1 kedai ni.smbil order lemon tea panas n jagung bakar...tp sunset tak de sgt la arini..so kami lepak smpai gelap..kat sini leh nampak bandar Yogja...bila malam, mcm tgk bintang di tanah bak kata nizam..selalu org tgk bintang di atas..hahahaha mcm2 la si nizam ni...total minum n makan yg ringkas tu cuma Rp24k sahaja utk kami semua...dr situ, plan nak tgk persembahan Ramayana...tp memandangkan harganya yg sgt mahal, Rp250k utk persembahan tak masuk dinner...kami pun kansel la...
lepas tu nizam bawak kami ke kedai makan Bakso Idolaku...wahh besar okeh kedai ni dan penuhh org tempatan!student pun ramai juga...kali ni ktorg pi berdua je sbb nizam ckp dah kenyang...hehehe so ktorg order mi ayam bakso 2, n bakso shj 1....nyummehh weh bakso dia..serious la sedap sgt!terbaik!dah la murah!hanya Rp27k je semua tu!ayam banyak, bakso banyak...fuhhh terbaik..makan lak bersama teh botol...hehehe siap manager dia dtg kat ktorg tnya org mana..bila ckp malaysia, pjg la dia borak..rupanya diorg tgh plan nak buka cwgn di malaysia..so dia tnya la harga kat malaysia, rasa semua la...hehehe best2...mmg recommended lah tmpt ni!hehehe
lepas dah kenyang, nizam bawak plak kami ke Alun-alun Kidul...tmpt ni kira mcm padang la utk Kraton ataupun istana kat Yogja ni...kat Yogja ni ada kawasan nama Kraton...kira org2 istana duduk la...kami lalu je kawasan Kraton ni...then di Alun-alun Kidul tu pula, ada tmpt naik basikal warna-warni...byk aktiviti games dimain di tgh padang tu..mmg happening la kan..kami naik juga la basikal tu dgn harga Rp25k utk 2kali round padang tu...perghhh penat jugak mengayuh tu!hehehehe dah le jalan tu kecik, pnuh org naik basikal tu, pastu kat situ pun kereta motor sume lalu jugak...hehehehe tp mmg happening la..boleh la nak lepak kan...hehehehe
then lepas dah penat seharian berjalan, kami pun mula bergerak ke Magelang dalam kul9mlm tu...kawasan ni la terletaknya Candi Borobudur...mmg dah booking siap2 hotel ni thru agoda...sbb bajet akan ke Dieng Plateu kan hari ni..so Dieng Plateu ni kira dah 1jalan nak ke Magelang tu...hehehe kami duduk di Hotel De Borobudur..hotel budget je...RM80.81 je utk 1 malam...dlm 1jam juga perjalanan dr Kota Yogja tu...smpat singgah IndoMaret beli roti, coklat n air...buat bekalan...hehehe smpai di hotel, dah kul10mlm..owner dah siap tunggu n terus bawa ke bilik...siap dibawakkan air kopi panas lagi...hehehe biliknya pun bersih...aircond...ada 1 katil queen, n 1 katil single...ada tv...cuma takleh blah, air panas takde...hehehe sejuk nak mandi...hehehehe wifi ada, tp kat bilik aku hjg skali kan, so tak dpt signal sgt...hehuuu mlm ni kena tido awal sbb nak gerak kul4pg esok!hehuuuu