Friday, December 30, 2022

Family Trip to Perak - Day 2


hari kedua di Perak, kami breakfast kat bilik je...aku order roti canai dan nasi lemak thru Grab je senang...malas nak keluar...so pagi tu duk bincang nakpi mana...abang aku dah janji nak bawa anak-anak dia pergi Tambun Lost World...aku duk tengok harga tiket agak mahal walaupun untuk orang tua...walaupun abang aku cakap dia nak bayar kan tetap aku rasa tak berbaloi...lagi mak abah aku pergi mesti la duduk je tapi tiket still dekat RM100 seorang...so duk bincang ngan mak abah, aku suggest naik Cameron Highlands la pi makan scones hahaha...sekali mak abah aku nakk weh!hahaha...
aku ni ingat aku bijak la sebab pi masa weekdays, sekali rupanya masa ni pantai timur semua dah start cuti sekolah ya so jalan jammed gila kat atas sana...memang la dari Ipoh tu okey, tapi kat atas sana jemmm...pastu plak aku pi bawa mak abah pi BOH Sungai Palas tu, sampai je kat parking baru teringat kena naik tinggi gila plus ramai gilaaaaa manusia weh....dah abah aku bising taknak naik...ye la aku pun, kaki orang tua tu mana kuat sangat kan...huhuhu so kitorang amik gambar je la tepi pokok teh, pastu gerak keluar...dah la jalan masuk sini sempit gila, bising mak abah aku hahahaha!pasrah!
then pi beberapa ladang strawberry semua habis!denggg huhuhu pastu jalan memang jemmm je dari Brinchang ke Tanah Rata...niat nak pi Kea Farm masa balik pun tinggal kenang...aku masa ni teringat nak pi KHM je la...duk cakap kalo situ penuh gak, kita pi yang hotel mahal tu je minum petang dan makan scones...hahahaha eh sekali takde orang ya di KHM...syukurr...sedangkan sebelum ni datang, kena beratur...hehehe rezeki la mak abah nak makan scones kat sini...mak abah suka siap tapau kemain banyak bawa balik...mee kari dia pun sedap, nasi lemak pun okay...
masa ni tengok waze, kalo lalu balik Brinchang memang lamaa...lagi cepat kalo ikut Tapah tapi jauh la...so abah malas nak hadap jemmm so dia suh aku ikut Tapah je...aku ni onz je la kan...sekali aku nyesal!ya ampun berliku likuuu jalannyaa....hahaha eii geram gak aku sebab tak habis liku dia weh!hahaha penat tangan aku tau...demmm...memang la jalan clear tapi sakit hati hahahaha...tapi pape pun Alhamdulillah selamat la sampai balik Ipoh lepas penat mengharungi liku liku kehidupan ituuu...kuikuikui...
sampai Ipoh, lepak kat bilik je...lewat petang tu abah cakap nak makan western...aku duk ternampak Mr Steak House yang meriah memalam tu...bila bawa abah, abah cakap sebelah tu kem dia kerja dulu...haaa seronok la abah duk usha kem belakang tu je...even kawasan kedai ni pun abah cakap memang kawasan askar dulu ni...hehehe dan makanan kat sini not bad la...mak abah suka...untuk aku, aku rasa over marinate dia sampai hilang rasa steak dia...perapan steak dia rasa sate...ko rasa?hahaha tapi sedap la, portion besar dan harga berpatutan...kami siap tapaukan untuk abang aku sekeluarga...diorang baru nak balik dari Lost World masa kami makan kat sini...hehehe...
sampai bilik tengok dah rupa udang kara dah anak anak buah aku...hahaha teruk terbakar muka memasing seharian duk kat taman tema air kan...haa seronok memasing makan, kelaparan agaknya dah seharian bermain kan...kecoh la memasing bercerita...rugi makngah tak ikut...elehhh makngah kauuuu, sebelum kau lahir dah pi okey hahahaha!okey dah sambung esok cerita hari terakhir percutian kami di Perak....

Family Trip to Perak - Day 1

hujung Ogos tu abang aku ajak pergi Perak bawa Mak Abah aku...so macam biasa la aku layankan aje sebab dia yang belanja hotel semua...cuma sesekali tu aku bayarkan la makan kan hahaha...so destinasi pertama kami adalah ke Restoran Yik Mun di Tanjung Malim...kita sarapan pagi dulu sebelum meneruskan perjalanan...macam biasa menu wajib aku ke sini adalah hainanese chicken chop dia dengan white coffee...nyummeh!
trip kali ni nak melayan kehendak anak buah aku yang dah besar tu je...so itinerary aku ikut trip aku sebelum sebelum ni...so memula kami ke Teluk Intan untuk naik cruise!hahaha aku sukaaa kat sini so bila cakap kat anak buah aku, semua excited nak naik cruise...dan as expected, semua orang pun seronok naik cruise dengan penerangan yang menarik ni...Abah aku pun suka gak sebab dia suka sejarah...yang tak tenang adalah Iqy hahaha dia mana leh duk diam, risau abang aku kalo dia terjun dari cruise tu....hahaha so cerita details pasal cruise ni aku ada share dalam post aku pergi kali pertama dulu kat sini ya...
then dah alang-alang berada di Teluk Intan, kami singgah nak tengok Menara Condong Teluk Intan...Qaiser dan Zara seronok la tengok sebab tadi dalam cruise pun orang tu dah explain kenapa jadi condong macam ni, pastu Atok pun tambah cerita lagi...seronok la diorang kan...lagi Zara, dia ngikut Atok suka sejarah...ikut Opah ni otak kiri sikit macam Qaiser...tapi kalo ikut Makngah, tak tau la otak apa...malas je yang tahunya...hahaha...
destinasi berikutnya kami ke Tanjung Tualang Tin Dredge No 5...aku cakap kat Qaiser ada kapal korek kat sini, so dia excited la nak tengok...masa ni abang aku dengan Iqy duk dalam kereta...abah dan mak duk kat pintu masuk je sebab panas...diorang malas nak masuk...rupanya now dah ada macam park kat belakang tu siap ada maze park ya...gila berpeluh aku layan bebudak ni main benda tu tengah panas...tapi seronok sangat diorang datang situ...pastu beratur plak masuk kapal korek tu...excited duk depan dengan penerangan hahaha...layan je laa...Qaiser siap cakap, best la tempat ni, nanti nak datang lagi...hahaha pitam!
dan balik tu kami menuju ke Ipoh, lalu la Kellie's Castle ni...ingat nak pergi tapi ramai sangat orang....so kami stop kejap je la ambil gambar...pastu masuk kereta Zara dan Atok beriya duk Google cerita pasal castle ni...seronok betul Zara sembang pasal sejarah dengan atok sampai taknak naik kereta papa duk bagi alasan nak dengar cerita atok...hahaha...
then sampai sampai Ipoh memasing kebulur...macam banyak kedai tutup masa ni tak ingat nape...last duk pi layan nasi vanggey je...pastu pi check in di RPGC Hotel...kalo ngan abang aku ni, memang situ je la dia ambilkan hahaha pasrah!gambar takde sebab dah a few times duk sini, malas aku nak amik gambar dah...hahahaha dan malam tu kami keluar untuk dinner di Dataran MBI...then balik dan pengsan semuaaa...hahaha...kena tido awal sebab esok nak menyongket lagi!