Thursday, October 22, 2020

#daridapurdj ~ Ayam Goreng Mamak Bikin Ketagih

#daridapurdj bersiaran kembali untuk share resepi dengan korang hehehe so masa PKP hari tu aku ada cuba menu baru...ye la duk rumah, macam macam teringin kan...so sebab takleh pi mamak, aku cari resepi Ayam Goreng Mamak Bikin Ketagih ni...hahaha Jom aku kongsi!
Bahan bahan
1 ekor ayam
6 sudu tepung beras
6 sudu tepung jagung
3 tangkai daun kari
Bahan dikisar
6 ulas bawang putih (aku tambah bawang merah)
2 inci halia
5 tangkai cili kering (aku letak extra)
2 sudu rempah kari (aku letak 3 sudu)
1 biji telur
1 sudu lada sulah
Garam secukup rasa
Haaa cara cara nak buat dia sangat laaa senang! gaul lah semua bahan bersama sama...dan kemudian perap dengan ayam sekurang kurangnya 1 jam. Tapi aku perap semalaman, simpan dalam peti ais.
dan keesokkan nya masa nak makan tu barulah kita goreng menggunakan minyak yang penuh...hati hati tau jangan besar sangat apinyaaa...sebab ayam ni dah bersalut rempah bagai, so mudah hangit rempah ni...kang rempah dah hangit, ayam tak masak lagi...so sila kawal api, sederhana sahaja...dan bila dah siap tu, tadaaaa menarik ok...warna dia gelap sikit la sebab berempah kan...bau dia yummeh sangat tau...masa aku masa ni, first batch tak jadi sangat sebab hangit, so pahit gilaaa...hahaha nasib baik yang lepas lepas tu okay, sedap!
kebetulan masa aku masak ayam goreng mamak ni, ada lebihan kuah kari ketam semalamnya, terus aku panaskan dan masak sayur kacang buncis bertelur...walaweiii dah macam kat mamak la rasa dia kannn...sedappp...krup krap rangup ayam tuuu...makan plak masa tengah panas panas memang bertambah la kita makan...haaa senang kan?so apa lagi korang, sila laaa cuba Ayam Goreng Mamak Bikin Ketagih yang resepinya aku Google jer...hehehe...nyum nyum!ok selamat mencobaaa...muahciked!

4 comments: