Thursday, April 25, 2019

Train to Taiping

mak abah aku teringin nak naik train ETS balik Taiping...so aku layan kan aje laa...beli tiket train sebulan awal...mak abah aku dah lebih 60 tahun so dapat half price tiket diorang...murah gilaa kan...aku nye per way je dah RM60 lebih, so diorang punya dalam RM30 lebih sahaja untuk 1 hala...so hari yang dinantikan, pagi Sabtu kami naik Grab dari rumah ke KL Sentral...sampai terus lepak breakfast di La Cucur Express ni...tak banyak sangat pilihan tapi boleh laaa...
tak lama tu adik aku pun sampai...sibuk la nak makan aiskrim sebelum naik train...layan je la pi masuk Nu Sentral tu nak beli IlaoIlao ni ha...dia cakap sedap sangat, aku takleh masuk tekak langsung!sebab aiskrim ni masam sebab yogurt pastu topping dia letak karamel...haish tak kena langsung...
pastu kita mereput tunggu train...hahaha awal sangat sampai KL Sentral kan...train kami jam 10.55 pagi...dalam 10.30 pagi dah dipanggil masuk dah...laju je memasing kan...tak sabar nak naik train...anak buah aku ada ni, mesti diorang seronok ni...hehehe..
masuk dalam train, rupanya kami dapat seat yang saling mengadap tu!hahaha adoi lenguh gak kaki weh sebab duk berlaga jer...hahaha sempit gak la sebab ada meja depan tu kan...pastu dah elok bertenang, sekali satu gerabak kecoh gila bila masuk satu family besar ni...seriously bising gilaaa dari yang tua sampai ke muda...huhuhu tak selesa gila kot kami-kami yang lain ni...bertabah laaa 4 jam nak sampai Taiping ni...
dalam pada kenyang tu, sempat je pi membeli kat kafe dalam train...hahaha dah la goyang gila nak pi kafe ni, banyak plak kiriman memasing...dah balik tempat duduk pun, abah aku nak itu ini...dia tak berani nak berdiri sangat sebab takut jatuh...ulang alik aku duk bawak makanan dan minuman panas...
kami sampai di Taiping pada jam 2.15 petang...lapar gila so tak sabar nak makan!sekali kereta sewa yang adik aku carik buat hal!lembab gila, 3.30 petang baru sampai!gila lah rasa nak maki je...huhuhuhu selamba je cakap lambat, muka tak bersalah pun...ei serious laaa...emosi aku!
dapat kereta kita terus pi Doli Keuy Teow Goreng!tempat wajib mak aku ni tiap kali balik Taiping...nyum nyum makan kuew teow goreng special penuh udang dan kerang...kenyang gila perut kami sebab banyakkkk kuey teow dia ni...hehehe..
lepas tu kami check in di Novotel Hotel...pun dah jadi hotel wajib kami kalo ke Taiping...abah aku suka lokasi dia tengah bandar...kalo dia malas nak ikut kitorang keluar, dia leh jalan kaki sendiri je banyak kedai makan depan hotel tu...
dan petang tu kami keluar nak carik makan...gigih la aku search kat mana nak makan petang tu sebab malas nak pergi tempat sama je kan, so keluar la nama Medan Selera Larut Matang yang famous dengan popiah basah dan juga sate lempung (paru). maka ayuh la kita...sampai sana, dah mendung dahhh...Taiping ni kan, kalo tak hujan maka bukan Taiping nama dia...hehehe...
then kami pun order laaa sate lempung dan popiah basah kat dua gerai atas ni...harga memang murah la kan...tapi both yang order pun biasa sangat weh....sate lempung tu biasa je, takde perapan apa pun...bakar kosong gitu je...kuah sate plak macam burn sikit pada aku...hangusss....hehuuuu popiah basah plak lagi tak leh terima rasa dia macam dah masam!huhuhuhu...kuciwa...nasib baik tak order banyak weh...
lepas makan kami pusing-pusing cuci mata kat lake garden...tempat wajib la wei kalo dah ke Taiping ni kann...hehehe tapi sebab kan dah hujan kan, so kita usha kawasan dari dalam kereta je laaa...tempat ni memang dekat di hati aku la, sentiasa...alwayss...
lepas maghrib tu kami sempat laaa pi menziarahi pakcik mak aku kat Kamunting...layan sembang dan minum sikit-sikit...aku memang tak larat dah nak masuk pape weh...hahaha lagi plak nak simpan perut untuk dinner yang dinantikan selama ini...ecewahhh...hahahaha...
dari rumah pakcik mak aku tu, kami nak makan western food!kalo dulu nama kedainya Deli Cafe di Kamunting, tapi now dia dah combine dengan kedai lain so jadi The BBQ Garage dan masih terletak di Kamunting juga...chicken chop kat sini memang takleh cakap apa dah kan, seriously terbaikkkk!mak bapak aku pun suka gila, dan bila dia gabung kedai ni, menu dia lagi banyakkk...so kami cuba juga nasi kambing dia, ribs dia...semua pun terbaik weh!seriously sedap...kenyang gilaaa makan malam tu...Alhamdulillahhhh....
dan sebelum balik sempat singgah kat dataran tengok ramai-ramai orang tu...atok opah plak beriya nak stop sini sebab nampak kedai mainan besar...hahaha aduyai cemana nak bawa balik mainan naik train tu kan...sib baikkk tak jadi beli sebab yang diorang nak untuk cucu tu, takde plak...hahaha lega hati aku...
dan esok pagi, aku memang tak amik breakfast di hotel sebab dah plan nak breakfast kat Yut San!so lepas hantar maka aku kat rumah pakcik dia, aku dengan adik dan abah aku terus ke Yut San untuk layan breakfast ala cinaaa di Taiping...so macam biasa kami layan roti bakar, roti sayur, hainanese chicken chop dannn hainanese beef steak...semua pun sedap!makanan kat sini seriously sedap sebab dia dikelas tersendirila...dia takleh la nak compare dengan kedai moden skang ni, sebab dia ni macam olskool gilaa...zaman arwah moyang aku pun lepak makan sini dulu weh...ko bayang kan betapa lamanya kedai ni...hehehehe....
lepas dah kenyang ktorang sempat singgah Antong beli kopi kiriman orang then balik ke hotel untuk rehat...sampai la tengahari sikit pakcik aku datang hantar mak aku..sempat lepak sembang kat lobi hotel, then kami gerak ke stesyen keretapi...setel pulangkan kereta dan tunggu train untuk balik ke KL...perjalanan balik smooth je, sempat layan makan keropok lekor, sedap gak...sempat gak solat dalam train, pening kepala aku...hahahaha...
dan akhirnya kami selamat tiba di KL Sentral lewat petang tu, terus naik Grab untuk balik ke rumah...hahaha selesai pengalaman bawak mak abah aku naik train kan..ingatkan diorang serik tau, sekali abah aku cakap,best juga naik train ni dari drive...tak payah nak penat-penat..lepas ni kalo nak balik Taiping, kita naik train je la ngah...omg...hahahahaa...pasrah!

2 comments:

  1. kau jangan bertindak kejam post gambar makanan di ramadan kelak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha ala aku nak abeskan entry as soon as possible meng. So harusla tpaksa mendera jiwa raga korg bulan puasa ni 😅

      Delete