Wednesday, June 13, 2018

Diari 27 Hari Ramadhan: Part 2


15 Ramadhan seawal pagi aku bawa mak ke poliklinik dekat rumah sebab dah 2 minggu batuk, tapi takut nak makan ubat sebab tengah on medication ubat hepatitis...tapi sebab tak tahan tengok dia batuk aku bawa gak la...dapat nama ubat dari doktor, aku call farmasi Selayang to ensure ubat batuk tu takde kesan pada hepatitis punya ubat...dah confirm semua, aku pun masuk kerja...
dan buat pertama kali aku mencemar duli menjejak kaki ke bazar Ramadhan tahun ini...hehe teringin nak makan murtabak keramat dan aku belikan juga tepung pelita untuk mak aku...ok la kan, aku bawah RM10 je tau, abes kan banyak tu jer...
dan malam tu aku berbuka puasa dengan lauk masak dan lauk group shopping mak aku...kemain pedass semua makanan...aku pun tak selesa perut...
dan tetiba tengah malam tu mak aku call cakap tak sihat badan...so aku turun dan melayan dia...siap nak tido ngan aku bagai...kul 2 pagi dia kejut lagi sebab lapar...kul 4 pagi aku bangun masak bubur...ya ampun bertabah je la..biasanya mak yang bangun awal masak sahur, ni bila aku yang kena, huhuhu juga la...

16 Ramadhan aku berbuka puasa dengan geng kesekian cukup empat di Goat2Go Farm, MAEPS...dengan buffet berharga RM49.90, aku rasa berbaloi sangatlah!kali ni memang aku makan semuaaaa yang berkambing jer!sedap!hahaha lepas makan kambing sambung makan kuah doyan mak aku masak...nyummeh!sempat jugak la aku berjumpa Rizuan dan isteri kat sini...haaa ok next time aku cerita pasal kedai makan ni eh...panjang list JJCM aku hutang dalam blog ni...so sabarlah menanti...
dari MAEPS kami ke Cyberjaya...bertukar-tukar lokasi nak mengopi...dan akhirnya kami melepak di Starbucks...siap ada insiden yang takleh blah betul masa ni...leh tak nak kena berebut kerusi dengan pakcik Ab?dah tu dia plak tu yang bakar aku suh cepat rampas tempat tu tanpa dia sedar orang depan dia tu pakcik dia...hahaha adeh sib baik bulan puasa, aku baikkk je...makanya aku tak ikut cakap Ab dan memberi laluan pada pakcik dia tu...hahahaha...lepas tu baru Ab sedar tu pakcik dia!hahaha...

balik dari jumpa kesekian, 2 kali aku kena tahan polis...huhuhu hampir nak kena saman bila angkat phone...sebab nampak Alin call...dah agak dah berita tak baik...Arwah Mak Uda aku meninggal malam tu...

Esoknya awal pagi 17 Ramadhan aku dan mak abah ke Seremban ziarahi keluarga Mak Uda...dari rumah aku ke surau then terus ke kubur...ramai juga la berkesempatan jumpa sedara mara masa ni...

selesai urusan pengkebumian, aku terus ke Kuala Pilah ambil stok lemang sushi...haaa puasa tahun ni aku seronok meniaga...selain dari meniaga kuih raya, aku jual gak lemang sushi ni kat kawan-kawan...banyak gak la order sampai sakit pinggang nak angkatnya...hehuuu...


then sampai rumah tengahari tu, aku bantai tido sampai petang!dalam kul 5 petang mak abah ajak pi Alamanda, diorang nak shopping raya...layan kan aje laaa...then kami berbuka puasa bertiga di Slero D'Timur...aku layan meggi ketam marvelous weh!hahaha gila tamak!


dan balik rumah terus solat Maghrib dan Isyak then gerak ke Putra Heights ambil Mrs dan terusss ke Shah Alam nak ke Butik Karabum!hahaha gigih tau nak shopping baju raya...tapi kecewa banyak size  dan design yang aku nak dah abes...huhuhu sedih!


sebab sedih, kami sambung pi makan...hahaha 12 malam pi makan McD kan...ingat nak layan A&W tapi dah tutup plakkk...huhu macam nak kena carik je ni sebelum raya...hahaha...
18 Ramadhan aku join program kolej Anim dengan anak-anak Pernim...bermula kami berkumpul di Pernim dan adakan sesi penyampaian barangan sumbangan...then ke Sunway Velocity Mall untuk shopping baju anak-anak Pernim..then ke Pusat Sains Negara...aku penat gila, aku sempat lelap dalam kereta masa kat Pusat Sains Negara!hahaha then kami terus ke Publika untuk berbuka puasa di ILapar XChange!sedap gilaaa dann terbaik hospitality mereka...nanti aku review kedai ni eh...mesti dah lepas Ramadhan baru review...hehehe...


19 Ramadhan setelah tiga hari asyik berbuka kat luar, aku kembali berbuka puasa di rumah dengan mak abah..hehehe menu terbaik ikan sembilang salai masak lomak cili api...nyummeh!
20 Ramadhan awal pagi dah kena hadiri perhimpunan pagi KKM dengan menteri baruuu...stress gilaa sebab dewan penuh gila sampai kena berdiri...huhu sis puasa tau, penat kena sesak-sesak berdiri tu...sobsss...

dan petangnya aku berbuka puasa dengan geng opis di Baan Kanom Jeen, IOI City Mall...aku memang dah buat reservation sesiap, order sesiap...so senang cerita...tapi makanan sampai lambat gak, so lepas jamah apa yang ada, kami pi solat dulu...tapi bagus gak, selesa sikit nak makan lama-lama...later aku review kedai ni eh...dah 2 kali pi, tapi takdan review lagi...hehehe...
lepas berbuka sempat la surprise Syahnaz yang birthday nya jatuh pada awal Syawal nanti...ingat nak celebrate ngan Wani skali yang birthday nya pada awal Ramadhan tapi Wani takleh join plak majlis berbuka puasa ni...
dah kenyang makan, Adila ajak juga layan 4Fingers yang baru buka di IOI City Mall...hahaha moreh katanyaa...so aku layan kan aje la...orang lain taknak layan kan...kami share je makan...sedapnyaaaaa ayam 4Fingers nih!i loike foreverrr!makan sambil sembang isu ibu-ibu kau...mampu?hahaha...
21 Ramadhan aku ada meeting di JKR, KL...macam biasa tiap tahun bulan Ramadhan kena ngadap projek dengan JKR ni...harap tahun depan takde dahh...hehehe...masa tengah meeting, kami  dikejutkan dengan berita pemergian ayan Kakwi...huhu Al Fatihah...
sebabkan duk meeting kat KL, aku ambil kesempatan order Kek Batik Almond Walnut meletop dari Sherry Alauddin ni...besar kek dia, dan harga pun boleh tahan mahal, RM100...campur RM5 untuk delivery...tapi sedap dan kek dia penuh almond dan walnut...sebab tu mahal tu...hehehe...
habis meeting, sempat setel solat semua di JKR, jumpa Dzuli bagi dia kek batik, then aku gerak ke Little Rara Thai Noodle House yang terletak di Jalan TAR...sebelum ni pernah ke Little Rara di Jalan Kia Peng jer...buka puasa dengan Dhito yang datang dari Bandung...sekali dengan Ab dan Daus...kemain penuh meja kami order...nak baca cerita versi Dhito di Little Rara ni sila usha sini...
selesai makan, solat di Little Rara kami nak mencari kopi pula...duk bincang punya bincang, kami decided ke VCR je la...sampai sana aku layan kombucha tea, sampai sakit tekak aku...hahaha layan je laaa...sobsss...
Esoknya 22 Ramadhan aku duk kalut kat opis awal pagi tu sebab stok kuih raya Yatt's Bakery dah sampai...penuh gila tempat aku, so kena laaa agih-agihkan segera...penat gila rasanya pagi tu...huhu...mood nak buat kerja pun ke laut weh sampai la petang!

dan petangnya aku berbuka puasa di rumah...dah request kat mak dah nak sambal telur...favourite aku!hehehe banyak aku makan...kerabu sotong mak punnn meletop!nyummeh!dan malam tu aku tido awal gilaaa...sebab penat dannn sebab nak bangun awal esoknya...

23 Ramadhan seawal 3 pagi aku dah bangun...dalam jam 4 pagi Syahnaz sampai di rumah aku dan kami gerak ke KLIA2 bersama...kami nak ke Perlis hari ni, ziarah Cikwi...sampai di KLIA2, aku sempat la bersahur dengan Dhito sekali...dia punya flight balik Bandung pagi tu juga...seronok sangat bersahur, hampir tertinggal flight la si Dhito tu...hahaha...


sampai di Alor Setar jam 8 pagi, terus ambil kereta sewa dan menuju ke Kg Mata Ayer, Perlis...sakan bersembang dengan Cikwi...sedih gila dengar cerita dia...seriously mengejut sangat pemergian arwah ayahnya...huhuhu lama gak melepak sampai ke tengahari...

lepas tu Cikwi bawa kami tour tengok pokok harumanis yang banyak gila kat belakang rumah Cikwi...dapat la sorang 2 bijik bawa balik...hehehe Alhamdulillah rezeki...


seronok dan terharu Cikwi kami sampai ke Perlis nak ziarah dia...huhuhu ramai plak tu kan...Alhamdulillah ada rezeki, tiket beli last minute gila pun dapat RM144 je weh...kalo tak plan asal nak drive...mesti lagi penat kan...

kul 12 lebih kami gerak dari umah Cikwi...plan nak pusing Perlis tak jadi, terus ke Alor Setar...aku drive sambil menguap...yang kat belakang semua pengsan dah...huhuhu semua kepenatan bangun awal, puasa lagi...dah la utara panas gilaaa...

sampai Alor Setar kami ke Pekan Rabu...panas gila weh...rasa nak buka puasa...hahaha sakan shopping kat Pekan Rabu, then decided nak cari masjid ada aircond nak tido!sekali datang idea pi mall je, tengok wayang...leh tido dalam tu...hahahaha and guess what?kami betul-betul buat!tapinya takleh tido sebab gigih melayan cerita Jurassic World..


keluar wayang dah lambat...dekat jam 6 petang, cancel plan nakpi bazar ramadhan cari daging harimau menangis...so kami tapau KFC je laaa...then gerak pi airport, pulangkan kereta...dan cari port berbuka puasa...penat tahap gaban dah masa ni wehhh...dah la berbuka puasa kat utara lewat 10 minit dari KL...azan kat tv pun takleh buka lagi...hahahaha pasrah laa dugaan!masuk je waktu maghrib, lahap telan air dulu weh...hahaha Alhamdulillah...setel makan, solat, naik flight....sampai kami di rumah hampir 11 malam...
24 Ramadhan dah penat dan demam dahhh...tapi gigih bangun pagi beli barang dan buat kuih rayaaa...nasib baik ramai pembantu kali ni...mudah sikit kerja Makngah...pembantu dan pengacau...hahaha naik gak darah sekali sekala tu kan...setel 4 adunan chocolate chip cookies aku...



petangnya sesi berbuka puasa dengan geng podeh di Melewar Kitchen, Senawang...Amoi, Adam besar, Dini, Adam kecik, Izza dan Zahirah...Alhamdulillah...bila nak lengkap 4 couples ni weh!hahaha aku suh doakan aku cepat kawin korang taknak!hahaha...laki Dini kerja, laki Izza di perbatasan Lubnan, laki aku erm...erm...traffic jammed kot...

25 Ramadhan sambung lagi buat kuih raya...nenek aku nak kuih makmur, so mak suh aku buat...gigih la menggentel 3 adunan kuih makmur...gemok-gemok kuih makmur aku...hahaha petang sempat gak siapkan kuah kacang dan simpan frozen...senang orang datang sok, kita panas kan saje...hehehe...

petang tu aku siap masak udang salted egg...suka sangatlah semua orang kan...Alhamdulillah berbuka puasa semuaaa ada...raya tahun ni abang dan adik aku raya di rumah mertua dulu, tu yang semua ada hujung minggu ni...hehehe...

26 Ramadhan aku sambung cuti sebab nak hantar mak ke Hospital Selayang... penatnya ya Allah...boleh plak pagi lepas ambil darah, baru perasan mak aku tertinggal dokumen untuk jumpa farmasi petang ni..gigih aku balik, ambil dokumen...siap masuk jammed gila bagai...huhuhu...Alhamdulillah doktor cakap radang hati mak dah berkurangan...

sampai rumah memang dah lewat...anim tapaukan makanan dari bazar jer...sedapnyaaa makan ikan patin tempoyak tuu...nyummeh...siap makan, aku terus naik atas dan tidooo..penat gila wehh...huhuhu...
27 Ramadhan aku kerja macam biasa...banyak plak kerja hujung-hujung nak raya nih...sempat laaaa jumpa dan bincang ngan Dr Chin pasal kerja...dia singgah masuk opis jap...paling terharu masa nak balik, Raja cakap KakYah amik ni kuih raya Dr Chin bagi kat geng surveilan...huwaaa terharu gilaa...i love you sooo much Dr Chin!cepat sembuh!kita kerja sama-sama balik!huhuhu
dan lepas tu petangnya, aku berbuka puasa dengan Liana kat Papparich Ayer@8...plan nakpi KL, tapi aku busy banyak sangat kerja dan balik lambat, so cancel plan...sobbbs...baru berhajat konon lepas berbuka nak pi terjah cendol durian kat Chow Kit, hajat tak kesampaian...huhuhu kempunan...
dan dengan itu, berakhir lahhh Diari 27 Hari Ramadhan aku untuk tahun ini...2 malam terakhir Ramadhan nanti kita berbuka puasa kat rumah je laaaa....hehehe Alhamdulillah diberi peluang berbuka puasa dengan insan-insan tersayang dan bermakna dalam hidup aku...

No comments:

Post a Comment