Sunday, March 6, 2016

Solo Trip to Labuan :: Part 2


selepas semalaman takleh nak tido lena sebab batuk, pagi ni rasanya punya lah beratttt badan nak bangun!duk main guling-guling atas katil je la sampai kul 8.30 pagi!lepas tu baru bersiap untuk turun sarapan...wahhh best gila sarapan kat sini!macam-macam menu...memang rambang la mata aku kan...aku santai-santai je makan ni sambil cuci mata...hahaha tapi tak syiok lah makan sensorang ni kan walaupun makanan dia sedap-sedap belaka...takde sapa nak bercakap ngan aku...sobsss...
lepas dah kenyang, aku naik bilik semula dan kemas barang...lepas tu sambung berlingkar atas katil semula...hehehe sampai terlelap juga la aku kejap...dalam kul 11 pagi baru la nak terhegeh-hegeh check out...masa keluar dari hotel ni baru perasan mercu tanda Labuan iaitu ikan todak...eh ye ke tu ikan todak...depan hotel je roundabout nih...tak jauh dari sini nampak Pasar Tani, ingat nak singgah la carik local kuih muih tapi sebabkan kepala tengah berputar-putar, terus tak jadi singgah...huhuhu...
dari bandar Labuan, aku terus bawa kereta menuju ke Chimney Museum yang terletak di Tanjung Kubong...perjalanan dalam 20 minit daripada bandar Labuan...kau sebenarnya takde idea pun tempat apa ni...tapi tengok must visit place kat Labuan ni, layan jer laaa...
masa aku sampai di Chimney Museum ni, memang aku sorang jer laa...sunyi hoih...pekerja situ pun tengah melepak kat luar, aku parking kereta je terus dia masuk ke dalam, ke kaunter...hehehe seronok nih kalo kerja cenggini...hehehe kat sebelah bangunan museum ni la terletaknya Chimney Tower yang sampai sekarang orang tak tahu fungsi ianya dibinaa...hohoho orang sejarah pun tak tau, aku lagi la kan...hehehe...
masuk muzium ni free jer...dibuka sepanjang tahun kecuali masa raya jer dia tutup...haaa ada 2 tingkat muzium ni...memula aku masuk aras bawah dulu...tapi punya la malas sebab kelam jer kan, aku usha gitu-gitu jer laaa...hahaha 
masa kat sini baru tau area Tanjung Kubong ni rupanya kawasan lombong arang batu...siap la kat area belakang muzium ni ada kawasan sejarah terowong bekas lombong arang batu tapi takde la aku pergi...takut sensorang...hehehe pastu kat dalam muzium ni tetiba ada replika lombong arang batu dalam muzium tu...dannnnn tetiba jer aku rasa cuak nak masuk!terus terbayang bukan-bukan tau...sebab gelap jer...laju aku lari keluar!hahaha....
dah berdebar gitu, tak jadi dah aku nak naik belah atas plak...aku terus pi jalan ke arah Chimney Tower tu...masa ni baru ada nampak tourist lain...lega sikit hati...terus pi usha sikit dan ambil gambar, pastu laju aku follow diorang masuk balik dalam muzium...
sempat la borak ngan pakcik local yang bawa anak buah dia dari oversea berjalan ni...aku siap cerita aku takut nak masuk replika lombong tu...malu aku dia pi citer plak kat anak buah dia omputih tu...hahaha walaupun ada diorang ni, tetappp aku laju-laju jalan dalam tu...huhuhu...
lepas tu aku pun terus blah!tak koser lelama weh tempat camni...hehehe oh ya berhampiran muzium ni aku nampak ada Taman Burung Labuan...tapi aku pandang sepi jer la...malas nak masuk...nampak banyak juga kereta depan taman ni, maybe ni antara tarikan utama la kot di Labuan...then aku teruskan perjalanan melalui jalan tepi laut...tapi cuaca macam sendu jer hari tu...laut pun tak berapa nak cun...layan jer laaa...

sepanjang perjalanan aku ni memang boleh kira dengan jari je laaa berapa banyak kereta yang selisih ngan aku...kalo bawak kereta sambil lelap mata pun boleh nih...hehehe antara pantai yang aku lalu adalah Pancur Hitam...orang kata cantik pantai ni, tapi pada aku biasa jer laaa...tak singgah pun, lalu gitu jer...takde mood sangat sebenarnya mungkin sebab tak berapa sihat...hehuuu...
tak lama tu aku sampai pula di Taman Damai yang merupakan taman peringatan pahlawan-pahlawan perang yang telah gugur sebelum ini...dan ia juga merupakan lambang penolakan rakyat terdahulu terhadap jenayah perang...
jalan naik kereta ke depan sikit dari Taman Damai tu, aku sampai pula di Surrender Point Memorial yang merupakan tapak di mana tentera jepun menyerah kalah kepada tentera Australia satu masa dulu...lokasi tempat ni menghadap laut sebenarnya...ada la nampak beberapa gerai kat situ tapi tak singgah pun...
dan kemudian aku teruskan lagi perjalanan sampai la ke food court depan pantai berhampiran UMS!eh sini pun ada UMS rupanya...hehehe ingat nak layan membasahkan tekak...sekali terorder sekali kue teow goreng...masa ni duk meja ngadap laut sambil layan perasaan yang tak best...duk pikir, ape kejadahnya laaa aku duk sini sensorang...dengan tak sihat nya, memang spoil betul mood aku masa ni....huhuhu...nasib baikkkkk kue teow dia sedap banyak udang dengan telur goyang tuh....terubat juga la duka lara di hati nih...
masa tengah makan tu aku usha peta yang ada kat aku...katanya jalan depan lagi sikit, betul-betul depan UMS tu ada COBSEA Memorial...aku tau menda, tapi sebab dah kata ada something, pi juga la terjah...sekali, eh hapo nih...huhuhu pasrah je laaa...semata batu seketul punnn nak masuk dalam peta kan...huhuhu
dan kemudian aku teruskan lagi perjalanan...sebenarnya perjalanan aku ni kira dah pusing satu pulau Labuan ni tau...dah kanan ke kiri pulau ikut jalan pantai...kecik jer Labuan ni, satu hari leh abes pusing!dan destinasi seterusnya adalah untuk ke Kampung Bebuloh Laut!haaa ni salah satu kampung atas air yang ada di Labuan nih....jom kita usha....
masa aku sampai ni dalam 1 tengahari, so air tengah surut...memang tak nampak air la kan...nampak tiang rumah jer...bot pun tersadai takleh gerak sebab takde air...area aku pergi memula ni jalan dia atas kayu ko...seram jugak aku kalo terperosok ke bawah...almaklum terlebih muatan...hehehe
pastu aku tanya la adik kat situ bahagian mana yang ada air ni, aku nak amek gambar...adik tu suruh aku pergi kat kawasan yang jalan dia batu...dia suh jalan sampai hujung kampung tu nanti sampai la kawasan ada air....kira aku jalan hala ke tengah laut laaa....haaa layan jer la jalan situ sambil dipandang orang kampung...hehehe nasib mereka ramah tamah...siap tanya dari Kuala Lumpur ker...angguk jer laaa...hehehe
sampai kat hujugn kampung tuh, jalan kayu balik...dah la masa tu aku sorang je kat situ...jalan dia pun goyang-goyang jer...memang taklama la aku duk kat situ takut terhumban masuk dalam air jer...tak memasal jer kang kan...lepas ambil gambar sekeping dua, nampak orang lalu situ terus minta tolong ambilkan gambar aku...tapi malas nak letak sini sebab muka aku cuak semacam jer dalam gambar tuh!hahaha
selesai di kampung air, aku terus shoot balik ke bandar!haaa terus menuju ke arah Pasar Tani tadi balik...masa parking tu area Dataran Labuan...usha la kejap ambil gambar kat sini...takde apa sangat pun laaa....saje memenuhkan memori kamera...kuikuikui....
pastu pi usha pasar tani tak banyak sangat yang dah tinggal...so malas nak jalan beriya...usha belah depan jer, pastu terus berjalan ke arah ramai-ramai orang tuh...
sekali rupanya ada Pertandingan Orang Kuat Labuan ko...hahaha rugi aku tak tengok dari awal...abam-abam sadi ramai weh...tapi masa aku sampai ni nak abes dah, tapi sempat la nengok diorang nak angkat ntah berapa puluh kilo punya batu tuh...gila lah...ini macam pun adaaa kat Malaysia ni...hahaha...
aku tak lama pun kat tempat pertandingan tu sebab panas!lepas tu terus aku gerak menuju ke Ujana Kewangan dan pergi ke Sky Park ni untuk shopping cokelat!haaa takde la banyak sangat aku beli sebab aku rasa macam kurang menarik pula coklat kat sini...hati-hati tengok tau sebab kadang yang murah tu, expiry date dia dah makin hampir...pastu masa bayar, diorang siap bagi banyak cokelat free lagi tapi kebanyakan nya memang dah nak tarikh luput...kena makan cepat la kannn...hehehe
habis shopping, aku terus menuju ke airport!dalam jam 4 petang dah sampai airport weh...sedangkan janji ngan owner kereta nak pulang kereta kul 5 petang...tapi aku tak larat dah...berat sungguh rasa kepala...sempat la aku layan sebotol imported coke yang berharga RM8 tuh dalam kereta sambil membuta!hahaha...masa ni memang mood kelaut!rasa nyesal pun hado datang sensorang Labuan ni...dah la dalam keadaan demam nih!huhuhu...
dalam kul 5 petang tu aku call owner kereta, tetiba dia cakap dia takleh datang pula...dia cakap takpe, tinggal je kereta kat parking...letak kunci dan kad parking dalam dashboard...aku macam haaaa???takpe ke?tak hilang ke kereta?dia cakap takpe, Labuan ni takde kes gitu...perghhhh kagum aku hoih...hahaha ha terus aku buat seperti yang disuruh...siap ambil gambar bukti aku dah parking dan send ke dia...ye la kot hilang kang, dia cakap aku salah plak kan...hahaha lepas tu masuk dalam pi layan perut dulu sebelum boarding time kul 7.25 malam!huhuhu aduhai perjalanan yang panjang dengan kesihatan yang tak berapa baik....memang menyeksakan....sobssss.....

pergh akhirnyaaa abes juga cerita Labuan aku ni...bercinta rasanya nak abeskan nih....huhuhuhuh....ok nanti aku sambung cerita #prebirthdaytrip aku ke Kota Kinabalu sebelum ke #birthdaytrip ke Manila dan Coron, Philippines!yeeehuuuu!

2 comments:

  1. Trip solo tapi naik kereta... hehe... tapi satu permulaan yang baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe haruslah enmie...kata dlm negara...hehehe

      Delete