Tuesday, March 18, 2014

3rd Bandung Trip : Day 1 (13 Februari 2014)

mood MALAS sedang bermaharajalela dalam diri...pastu mood Jepang pulak sedang melantun-lantun dalam diri...makanya nak update dan siapkan post pasal 3rd trip to Bandung adalah sangat mencabar!huhuhu...tak start langsung pun lagi cerita ke Bandung ini....so meh la cerita Day 1 yang takde apa sangat ni....hehehe so trip kali ini aku bersama cikwan, cikwi dan amirah...selama 6 hari 5 malam (13-18 Feb 2014)....boleh dikatakan sebagai unplanned trip sebenarnya ni sebab tiba-tiba je cikwan nak kawin dan nak shopping barang kawin di sana...so 1 bulan sebelum pergi baru beli tiket return berharga RM180 sahaja...Alhamdulillah...nasib baik tengah murahkan...

so nak dijadikan cerita, pada 13 Feb tu kami masih lagi bekerja...agak sedikit kalut sebab cikwi dan cikwan terlibat dengan mesyuarat urgent pada hari tersebut!flight kami pula jam 8 malam...berdebar-debar je takut ada yang terlewat sebab janji dengan teksi nak gerak dari rumah cikwi jam 5 petang...dalam kalut tu, lega sangat bila semua berjaya naik teksi menuju ke LCCT pada jam 5.15 petang...aku dah booking siap-siap teksi dengan En Zul (0166267521)...memang dia je sekarang ni aku contact kalo nak ke LCCT tu....naik Ezora dengan harga RM100...kalo teksi biasa RM60 sahaja...sampai LCCT, kami kena pergi baggage drop kaunter dulu sebab diorang semua bawa lugagge untuk shopping...aduhaii berzaman kot aku tak pergi sini...sampai aku sendiri dah tak ingat bila kali terakhir aku amek luggage untuk trip dari Malaysia...biasanya bagpack je dan bawak handcarry...hehehe
selesai urusan luggage, kami terus lepak di McD sambil tunggu masa nak boarding...siap cikwi belanja lagi...Alhamdulillah....hehehe dalam jam 6.45 petang, baru la kami berjalan masuk ke boarding hall..masa ni aku siap jumpa perempuan Jerman yang naik sama flight ngan aku...dia join exchange student program dengan Universitas Padjajaran, universitas yang paling famous di Bandung katanya...tapi dia duk risau tak seswai ngan jiwa Bandung nih...sebab kota je katanya...lain laa Bali..hamboih ko compare Bandung ngan Bali kan...hehehe dia ni pun sebenarnya baru pas abes 1 bulan berjalan di Australia...dahsyat...bersambung-sambung...hehehe duk sibuk berborak, tetiba dengar announcement yang flight kami delay 30 minit...hohoho sabar je laaa..
so then, tepat jam 8.30 malam kami pun bergerak meninggalkan bumi Malaysia...terus menuju ke Bandung...penerbangan kami menaiki Airasia Indonesia...so seharusnya semua dalam Bahasa Indonesia ye...so kawan-kawan, vocab baru hari ni, sabuk pengaman tu adalah tali pinggang keselamatan ye....hehehe perjalanan kami smooth sahaja, kami habeskan masa berborak je la dalam flight...aku duk ngan cikwan, cikwi pula dengan amirah di depan sikit....
tepat jam 9.30 malam waktu Indonesia (lewat sejam dari Malaysia), kami pun tiba di Bandung...sejuk je bila turun dari flight tu...best!haaa dalam gelap tu, harus la kepochi juga mokcik-mokcik ni nak ambil gambar dengan signage Bandara Husein Sastranegara Bandung tu kan...nasib baik tak kena tegur dengan staff airport tu...
then masuk beratur di imigresen...memang sempit dan ada 2,3 kaunter sahaja yang dibuka...so memang lama juga la kena beratur tu..lagi pula staff di kaunter aku dan cikwan beratur budak baru agaknya...kejap-kejap dia bangun pi tanya staff kaunter sebelah...dedikasi sangat nampaknya, tapi buang masa betul la kan..orang tengah ramai-ramai ko duk sibuk nak tanya macam-macam pada senior...huhuhu makanya walaupun beratur sekali ngan cikwi, cuma berbeda line, aku rasa lebih 15 minit juga la cikwi nak kena tunggu kitorang setel dengan imigresen tu...hohoho sabo je lah....lepas tu ambil pula luggage di bahagian sebelah imigresen tu...dan keluar melalui kastam....keluar je, terus cari orang pakai baju Hayuka Bandoeng...yezza aku sewa kereta beserta supir dengan company Hayuka Bandoeng lagi...senang cerita...harga pun murah, servis bagus...Rp390,000 sahaja sehari...if nak ke Kawah Putih je la kena tambah Rp50,000 duit minyak...ok la kan...then tak lama berdiri di luar tu, ada seorang menegur aku...yeahhh itu dia Topan, driver kami dari Hayuka Bandoeng...terus dia suruh kami tunggu di situ, dia pergi ambil mobil....
kemudian terussss kami menuju ke Festival Citylink Mall...tak jauh pun, dalam 10 minit perjalanan...malam-malam ni tak macet kan, rasa cepat je sampai...hehehe yeahhh again....kami stay di PoP Hotel!sebabnya aku suka hotel ni...harga dia yang murah...aku dapat Rp328,000 per twin room per night...tak sampai RM100 pun dengan currency sekarang!tapi dengan harga murah tu juga ko leh dapat hotel yang selesa, baru dan bersih....sekali dengan mall pula tu...senang la kan nak jalan-jalan...haaa sebab tu aku datang sini lagi...lagipun kami nak stay untuk 5 malam, so harus consider yang murah sahaja dong...tapi keselesaan juga harus tiada kompromi...heheheh gitu....
tiba sahaja di hotel, aku keluarkan dokumen booking yang dibuat direct terus dengan hotel ni...pastu terus buat full pembayaran untuk 2 bilik selama 5 malam...sekejap sahaja urusannya, terus dapat kunci...mudah....sebab tu aku suka lagi hotel ini...plus staff dia pun baik-baik belaka...oh sebelum pergi aku booking 3 bilik...sebab patutnya kmyza pergi sekali...tapi last minute dia cancel, nasib baik la policy hotel ni perlu cancel 3 hari sebelum tarikh check in...so ngam-ngam je kmyza bagitau tu 3 hari sebelum...so takde la kena charge untuk malam pertama tu...hehehe
so bila masing-masing dah dapat kunci, terus naik ke bilik....sampai je bilik, kami berempat tak dapat buka pintu!puas la duk touch card tu, dan tolak pintu tapi takleh buka...dah kalut dah kan...penat lagi...terus aku pi call staff...di setiap aras, ada phone kat tepi lif...masa duk tunggu staff datang tu, kami cuba lagi buka...tetap tak boleh!sekali tiba-tiba datang seorang mamat menuju ke arah kitorang...ingatkan staff, rupanya jiran bilik!haaaa sekali tengok dia touch card dan tarik untuk buka pintu, laaaaaa rupanya pintu tu tarik ke luarrr da.....kitorang ni duk la tolak ke dalam...patut takleh bukaaa!hahahaha ngok betul masing-masing!hehehe laju je kami masuk bilik pastu sebab malu....masa staff sampai, dan-dan cakap takpe dah selesai dah...hahaha kalo tak lagi malu kot woi!hahahaha masuk je bilik, masing-masing dah kepenatan...oh ye, aku takde ambil gambar bilik la kali ni sebab dah ambil dulu...kalo nak tengok leh klik sini....then kami siap-siap mandi dan solat...dan akhirnya kami belayar ke alam mimpi...hehehe menyimpan tenaga untuk esok hari!yeah!kita sambung nanti.... =D

1. Yeay...trip ke Bandung dh kluar...3rd time ke DJ..wah..leh jadi pemandu pelancong lah lepas ni heee
    Ohh..inilah bakal pengantin tu..yg pakai spek tu ek..ada kemungkinan tak time turn Dj nk kawin g bandung jgk cari hantaran heee
    Nama driver dan company tu dh ala2 sebutan Jepun sudah heee
    PoP Hotel..rasai Pak Lang Mie pun ternah stay kat sini kan?

1. yezza JM...tunggu abes ni, br smbung jepang ye...hehehe tula, tak sngka smpai 3x dah ni...hehehe

yup yg tula bakal nye...hehehe sy sok beli kat china plak la...hahahaha

yup pop hotel la tmpt en mie duk dulu gak...hehe

2. Pop Hotel tu menarik dari segi warna nyer.. tak sampai RM 100.00 untuk 2pax.. murah la jugak kan huhuu.. mana gambar dalam bilik nyer nak tengok jugak huhuuuu :D

1. mmg colourful pun afif...murah pulak tu kan...hehehe nak tgk gmbar lama sila klik link sy bg dalam post tu...tgk di previous trip...hehehe

3. Haa dah up entry Bandung. Topan tu supir ko amik aritu gak kan. Ke salah? Sebab nama dia macam pernah baca kat blog. Ok abaikan. Selesai info supir & hotel harini. Boleh masuk catitan yang macam aku cakap semalam. Makaseh!

p/s Dengan sabar melantunkan diri dengan cerita Jepang juga. :)

1. Ngn hayuka ni ko booking ngn dia, masa smpi sana br tau sape supir ko..dulu aku ngn supir nma ayung, ni topan plk...ko baca tmpt lain tu kot...yezza setel keje ko kan..hehe

Jom lantun ramai2!hahaha

4. Replies
    1. kebetulan je terepeat ke sana...next time tak pergi lagi kot dlm masa terdekat...hehehe

5. bandung , nak lagi cerita bandung...
    macam mana nak contact hayuka Bondeong tu..?ada email?

1. Dlm post sy ni, kat 1st time sbut hayuka tu sy ada buat hyperlink ke fb dia...cuba klik...xpun google search saje...

6. Assalamualaikum Wr.Wb. Tuan / Puan
    Kami menawarkan kereta yang baik dan selesa untuk sewa dengan pengalaman dan pemandu mesra dalam mengendalikan pelancong baik di Bandung maupun di Jakarta.
    Hubungi kami Bilangan +62 858 6137 8328 ( Whats app bersedia ) atau email: tonybandung@smartfren.blackberry.com

Free & Eazy Program Tour (up to you)

Kereta + Pemandu + Parking + tol + makan pemandu ( semua dalam pakej)

Rate Kereta Taip Daily/14 hour from 8am yo 10 pm

Suzuki APV ( 7seat ) 130 RM

Toyota Avanza ( 6seat ) 130RM

Toyota Innova ( 7seat ) 160 RM

KIA Pregio ( 10seat ) 170 RM

Isuzu Elf ( 10-15 seat ) 215 RM

Isuzu Elf Long (16-19seat) 270 RM

Mengenai untuk pengesahan tempahan kereta kita perlu maklumat penerbangan anda / nombor atau nama hotel di mana anda tinggal di Bandung. Kami percaya pelanggan kami. Apabila anda mengatakan bahawa tempahan kereta untuk tarikh tertentu disahkan, maka ia disahkan. Kita tidak memerlukan wang pendahuluan . Sila ingat bahawa Kami akan menjemput anda jika anda mengatakan bahawa tempahan kereta disahkan.
    Jika anda mempunyai sebarang soalan, jangan teragak-agak untuk menghubungi saya melalui e-mel atau sms panggilan.