Friday, October 23, 2020

Raja Cendol Ayer@8

aku kan selalu je pergi makan di Papparich Ayer@8 tu, so memang banyak kali laaa lalu Raja Cendol ni...tapi selalunya takda la nak menyinggah kan sebabnya datang masa lunch, dah habis masa kat makan jer...petang pula sekarang aku dah jarang ke sini...hehehe so ada sekali tu hujung minggu aku dengan family pergi lunch di Presint 15, lepas tu aku ajak diorang layan cendol...so selain cendol kat sini ada jual pulut durian dan juga durian ulas...dan harga dia, masyaAllah boleh bawak mengucap....hahaha...layan je lah sebab dah sampai kan...
sebabkan memasing masih kenyang so kami ambil 3 jenis cendol je laaa untuk dikongsi bersama...aku ambil Cendol Pulut (RM9.50), Cendol Musang King - Small (RM25) dan Cendol D24 - Small (RM15)...rasa dia ok la sedap je, gula melaka dia tu marvelous!leh tambah sukahati sebab ada atas meja...hahaha...tapi masa dia hidang ni durian tu macam beku...ko bayangkan lah ngilu nya gigi, makan dalam aircond, durian beku, di kelilingi ais...hahaha haish brain freeze aku!hahaha...patutnya cendol kena layan kat kawasan panas...pastu durian tu jangan ler bekukan!hahaha...ok guys boleh la cuba nanti yaaa...

Thursday, October 22, 2020

#daridapurdj ~ Ayam Goreng Mamak Bikin Ketagih

#daridapurdj bersiaran kembali untuk share resepi dengan korang hehehe so masa PKP hari tu aku ada cuba menu baru...ye la duk rumah, macam macam teringin kan...so sebab takleh pi mamak, aku cari resepi Ayam Goreng Mamak Bikin Ketagih ni...hahaha Jom aku kongsi!
Bahan bahan
1 ekor ayam
6 sudu tepung beras
6 sudu tepung jagung
3 tangkai daun kari
Bahan dikisar
6 ulas bawang putih (aku tambah bawang merah)
2 inci halia
5 tangkai cili kering (aku letak extra)
2 sudu rempah kari (aku letak 3 sudu)
1 biji telur
1 sudu lada sulah
Garam secukup rasa
Haaa cara cara nak buat dia sangat laaa senang! gaul lah semua bahan bersama sama...dan kemudian perap dengan ayam sekurang kurangnya 1 jam. Tapi aku perap semalaman, simpan dalam peti ais.
dan keesokkan nya masa nak makan tu barulah kita goreng menggunakan minyak yang penuh...hati hati tau jangan besar sangat apinyaaa...sebab ayam ni dah bersalut rempah bagai, so mudah hangit rempah ni...kang rempah dah hangit, ayam tak masak lagi...so sila kawal api, sederhana sahaja...dan bila dah siap tu, tadaaaa menarik ok...warna dia gelap sikit la sebab berempah kan...bau dia yummeh sangat tau...masa aku masa ni, first batch tak jadi sangat sebab hangit, so pahit gilaaa...hahaha nasib baik yang lepas lepas tu okay, sedap!
kebetulan masa aku masak ayam goreng mamak ni, ada lebihan kuah kari ketam semalamnya, terus aku panaskan dan masak sayur kacang buncis bertelur...walaweiii dah macam kat mamak la rasa dia kannn...sedappp...krup krap rangup ayam tuuu...makan plak masa tengah panas panas memang bertambah la kita makan...haaa senang kan?so apa lagi korang, sila laaa cuba Ayam Goreng Mamak Bikin Ketagih yang resepinya aku Google jer...hehehe...nyum nyum!ok selamat mencobaaa...muahciked!