Monday, April 24, 2017

The Third Letter, Shah Alam

pada 8 April yang lepas, aku dengan Ab, Dzuli, Mrs dan Syaminee plan nak ke Sky Mirror di Sasaran, Kuala Selangor...so cerita pasal Sky Mirror ni aku sambung dalam next entry yer...makanya sehari sebelum pergi tu, kitorang sempat dinner bersama di Kafe The Third Letter, U8 Bukit Jelutong, Shah Alam...aku yang pilih tempat ni sebab tengok Instagram Mrs pernah ke sini, macam cantikkk jer...lagi pun dah on the way nak ke Kuala Selangor lokasi dia ni...so apa lagi, ayuh terjah!
dari luar kafe aku dah jatuh hati dengan dekorasi kafe ni...simple, spacious, selesa sangat nak melepak dan makan-makan dengan keluarga dan rakan-rakan...cermin besar dan lampu di kafe ni membuatkan suasana lebih best pada aku...aku suka!
dan hati ini bertambah-tambah sukaaa bila tengok barisan jelitawan (read: kek) yang berbaris di atas kaunter...hehehe untuk makluman, kek ni diambil dari Cake Jalan Tiung...so leh bayang la kan kesedapan diaaa...nyummehhh...
kat kafe ni, memasing kena pi order makanan kat kaunter terusss...bayar siap-siap, dan tunggu makanan sampai...hehehe so jom kita layan menu di Kafe The Third Letter ni...ada pelbagai jenis salad, soups, pasta, pizza serta makanan western dan asian yang lain...untuk minuman plak ada coffee, smoothies dan macam-macam lagi...
ok meh tengok apa yang kami order untuk 1st round...sebabkan semua kebuluran makanya semua layan pasta...untuk air, ada layan Latte (RM10) dan Chocolate (RM12)...tapi untuk yang acah-acah diet, dia minum air kosong jerrr...hahaha...
sebabkan masa dinner, semua kebuluran so semua pun order pasta...ada yang ambil Creamy Salmon Pasta (RM28)...yang ni creamy sos sedap, tapi sayur hijau tu banyak sangat dan rasanya aku tak berapa suka, so a bit turn of...salmon tu kalo dia letak smoked salmon aku rasa lagi debomb!hehehe tapi sedap je laaa pasta ni...ada yang ambil Meatball Marinara (RM23) pun sedap, cuma spaghetti nya kurang al dente...ecewah, pandai la aku kan ngomen...hahahaha...pun aku rasa daun apetah tu, kuat sikit sebab terlebih banyak kot...then ada yang ambil Chicken Mushroom Alfredo (RM16) yang aku rasa biasa jer sebab aku pernah makan Alfredo yang lebih sedap dan creamy...yang ni light jer creamy dia...then Classic Beef Bolognese (RM18) yang aku tolong abeskan sebab boleh tahan sedap...dan last sekali Seafood Marinara (RM27) yang sedap juga...seafood dia fresh!aku suka...
dah kenyang makan pasta, lepak bersembang...tekak gatal la kan nak makan dessert...so kami order la beberapa jenis kek yang ada di kaunter...share sajer sebab ramai ahli jemaah acah-acah diet...hehehe gigih nak ambil flatlay ni memasing...senget-senget meja tau...hahaha...overall semua happy dengan kafe yang cantik, makanan pun not bad...haaa happy la kau, lepas ni nak trauma plak bila sampai ke penginapan kami di Kuala Selangor...jeng jeng jeng....

Sunday, April 23, 2017

Chengkih by Norman Musa @ Bangi Gateway

ada sekali tu aku amek cuti nak setelkan beberapa perkara mengenai perkahwinan adik aku...so lepas setel beberapa perkara kitorang ke Bangi Gateway untuk lunch!niat di hati nak layan di kafe baru di situ, sekali ntah macam mana terterjah pula ke Restoran Chengkih by Norman Musa...nampak plak macam cantik je kan, laju adik aku ajak masuk sini jer...layan kan sajer...
personally aku rasa dekorasi restoran ni agak cantik la...ada ala-ala rumah lama pun yer jugak...cantik dan menarik...siap ada kaca warna-warni tu lagi, payah dah nak jumpa rumah ada kaca macam tu lagi sekarang kannn...hehehe rindu plak zaman dolu kala kan...
kat restoran ni juga ada menjual produk-produk oleh Chef Norman Musa ni...yang aku nampak kebanyakannya rempah ratus laaa...aku kena Chef ni sebab rancangan Masterchef la kot...famous dia ni...dolu-dolu tengok dia duk kat UK, but now tak tau la dah pindah sini ke...tak sure...
ok jom kita layan menu kat restoran ni...ada pilihan set western dan set nasi kat sini tapi tak banyak sangat...pastu macamnya yang famous di sini adalah Big Bowl dan Big Plate nyaaa...so ada makanan ala carte macam tu, leh pilih nak nasi, mi, kue teow...pastu pilih protein apa yang kita nak macam ayam, seafood atau daging...then pilih laaa jenis masakan samada goreng ke, ladna ke dan macam-macam lagi...tapi sayangnya masa kami sampai, yang ala carte semua takleh order sebab gas baru abes!pffttt...

makanya takde la banyak pilihan makanan yang tinggal untuk kami pilih...so kita layan je laaa Sago  with Special Made Durian Gula Melaka Sauce (RM9.90) yang sangat meriahnyaaa...macam-macam ada dalam tu...colourful pulak tuh...tapi biasa jer la pada aku, tapi yang bagusnya tak terlalu manis...air tu aku lupa air apa sebab adik aku punya...aku minum air kosong jer...hehehe...
untuk main dish, kitorang semua makan Nasi Ulam Ayam Kari Hijau (RM19.90) dan Nasi Ulam Ayam Percik (RM19.90)...presentation lawa dah, tapi aku tak tau la kenapa rasa blend jer menu ni weh...pastu aku rasa macam sejuk juga kot makanan ni, rasanya kurang menyelerakan dan memberangsangkan...pastu aku rasa muka kitorang obvious sangat tak puas hati, dua kali gak pelayan situ datang tanya ada pape ke?hahahaha...entah la, berempah je makanan tu, tapi tak tau la, rasa tawar je rasa...hehuuuu...mak aku pun tak berapa happy makan kat sini kali ni...aku rasa muka dia la kot paling obvious!hahahaha...
dah tak puas hati gitu, makanya weols angkat kaki dengan segera la uols...lagi plak anak buah aku dah melalak masa ni...ye la orang makan, dia tak makan...lepas tu nak berjalan je kerja dia...hehehe cepat-cepat la angkat kaki...hehehe....