Wednesday, May 12, 2021

Berakhir Ramadhan dan Selamat Hari Raya PKP lagi!

Sambungan dari: Salam Nuzul Quran

lepas Nuzul Quran hari tu, aku macam dah jarang gak masak especially weekdays...tah apa aku sebuk tah, so sokmo sampai rumah lambat, pastu mak aku dah siap masak dah...pastu aku ada gak berbuka kat luar la, beli jer makanan berbuka...haa tapi tetap la kan nak show off menu yang aku masak walaupun simple...yang beriya tu biasa nya weekend la, weekdays aku goreng sayur je kalo rajin...kuikuikui...
Rendang Kerang
Sayur Campur
Ayam Kung Pao
Ayam Kicap
Kangkung Belacan
Mi Goreng Sotong
Asam Pedas Ikan Pari
Enoki Celup Tepung
Telur dalam Perut Ayam
Tongken Bercili
Bayam Tumis Air
Ikan Percik
Kacang Botol Tumis Telur
Wantan 
Wantan goreng
oh ya tahun ni aku buat kuih raya tapi haukkk tak menjadi weh...beriya aku beli barang barang premium tau...kononnya nak makan sedap sedap la...siap import pembantu, Kachen...hahaha sekali choc chip legend aku tak menjadi weh!hampeh gila rasa...aku tak tau salah apa, oven baru ke?aku cakap besar ke...hahaha tapi mencairrr doh aku masuk oven tau...huhuhu pastu hujung hujung sampai terbakar baking paper aku dalam oven tu...huhuh nasib baik Almond London Kachen menjadi dan kuih makmur aku pun comel...tapi both cookies, haukkk!
haa selain berbuka kat rumah, macam aku cakap tadi aku ada la berbuka puasa dan moreh kat luar...masa Hari Nuzul Quran tu aku berbuka dengan Mrs memula kat rumah dia makan cucur udang sedapp, pastu solat Maghrib then baru kami ke Nasi Lemak Royale kat Shah Alam bawa ke Setapak mencari cendol...pastu sambung sembang deeppp dalam kereta dalam hujan sampai 1 pagi!hahah lama tak buat perangai ni...pastu beberapa hari kemudian cuak sebab ada housemate Mrs close contact budak pejabat dia...haaa padan muka, tak jaga SOP lagi kan...sembang sampai lupa mask dah ke dagu...huhuhu...
pastu ada gak aku layan moreh di Kee Nguyen Caphe dengan Dr Ain...aku ada cerita dalam post sebelum ni...then ada tu aku stress kereta aku buat perangai balik kerja tu, so malam tu lepas terawih aku keluar cari Coke dan burger tepi jalan...hahaha dannn another day gatal gak lepas terawih aku keluar sorang ke Bangi layan Starbucks dan Burger J&C...then ada gak keluar beli Rotiboy dan Coke memalam...hahaha awal Ramadhan je aku baik jaga makan, masuk separuh terakhir ni, kemain sedap tekak aku nak manis manis je kan...
masa last week diumumkan Selangor akan PKP, terus esoknya aku ajak Ain Maisarah berbuka sedap sedap kat luar...aku takleh tahan dah weh...gigih aku redah hujan dan jemmm nak sampai KL dekat 2 jam petang tuuu...kami berbuka puasa di Gyutaro Yakiniku, Publika...Masyaallah sedap gila wagyu dia weh...set untuk 4 orang, kami belasah berdua...hahaha puas hati weh dapat makan sedap sebelum kena masuk kandang semula...hahaha...balik tu sempat singgah Kee Nguyen Caphe layan kopi...
oh dalam seronok berpuasa tu, tak lupa gak aku dan kawan pejabat menziarahi sahabat lama kami di Ijok, Hasnan, yang mengalami kegagalan jantung weh...tetiba jer dia sakit weh...huhuhu kurus gila dia sekarang tapi masa kami lawat tu dia ceria je...huhuhu Allahu sedih sungguh..semoga Allah mudahkan urusan dia dan semoga dia cepat sembuh...masa nak balik tu, orang lain duk minta maaf apa ngan dia, aku sebab memang rapat ngan dia, aku cakap aku taknak minta maaf...sekali dia cakap, ko tak payah minta maaf sebab ko kena datang lagi tengok aku...huwaa aku sedih!cepat cepat aku lari masuk kereta...sobs!
haa satu lagi cerita haru adalah sehari tu aku balik lewat, masa turun parking kul 6 lebih tu, sekali kereta takleh start...pedal tekan minyak mengeras!haa aku cuak dahh..dalam hati bengang la juga sebab tak sampai setahun setengah kan, takkan rosak dah...pastu aku shout dalam group pejabat minta tolong, sambil ambil video hantar kat laki member aku yang pomen...last semua conclude bateri kong!haa ada la beberapa hero nak datang tolong tapi tak sampai, sampai...last sekali ada adik comel aras bawah kitorang lalu, tolong jump kan bateri aku...haha setel...tapi dah dekat berbuka dah setel, so merasa lah tahun ni berbuka puasa air kosong dalam kereta...hehehe sampai rumah malam tu berbuka, solat semua, terus call Bateriku.com, setelkan malam tu gak...
dan macam biasa laaa bulan Ramadhan ni memang bulan bertadarus kan...so aku join tadarus di pejabat, dan juga dengan kawan kawan group Whatsapp...alhamdulillah dapat gak jalankan majlis khatam di peringkat pejabat dan juga bersama kawan kawan group whatsapp secara virtual...memang akan dijadikan agenda tetap setiap tahun la gini...cuma yang kat pejabat tu, tahun depan takleh join dah...sobsss....
dannn pada 7 Mei lepas aku dapat vaksin Sinovac!yeay Alhamdulillah...finally setelah banyak drama aku nak dapat vaksin ni, berpusing sana sini, akhirnya dipanggil juga...hehehe Alhamdulillah takde side effect sangat untuk aku....nervous nak tunggu 2nd dose pula nanti...later dah complete 2nd dose aku buat entry share ngan korang eh pengalaman aku pasal vaksin ni...
paling best aku rasa dalam bulan Ramadhan tahun ini adalah #misiNGOdayahjamal aku berlangsung dengan sangatlahhh bestnya...meriah gila...percaya atau tak, total sumbangan yang dapat adalah RM17,000++!semua dah selesai disalurkan ke program pejabat aku, ke Kemboja je kami buat 2 rounds...sekali bagi RM4,100, kali kedua bagi RM9,850...Alhamdulillah...pastu ada gak dalam RM1,930 untuk juadah berbuka puasa pada cleaner, guard, polis dan askar di roadblock,bubur lambuk di Terengganu dan iftar di masjid di KK...Alhamdulillah...penat weh uruskan semua ni, tapi syukur Allah mudahkan jumpa orang yang boleh bantu kita...Alhamdulillah...best gila!tahun depan ada masa, sihat tubuh badan, panjang usia, kita buat lagi okay!
haa dan dalam bulan Ramadhan ni memang tak halang la kan nak celebrate birthday kawan dan keluarga...untuk birthday Raja (takde gambar sebab busy) dan Shazlina, aku belikan juadah berbuka...then untuk Liana dan Kmyza plak aku Grab Food je aiskrim Baskin Robins...sempat juga beli hadiah untuk Kmyza share dengan Kakwi, Kaklaila, Kakzai dan Irma...siap surprise dia lagi buat drama...hahaha...
dan besday abah aku gak tak lupa...siap dua kali sambut tau...kali pertama masa abang aku sekeluarga ada...last day abang aku kerja, so anak anak dia kat rumah mak abah aku...so kami beli kek, mak aku masak dan kami makan bersama...dan sekali lagi pada hari ni!besday abah aku tahun ni sehari sebelum raya, so kami adik beradik share beli kek istimewa dan abah request nak makan western food, so aku beli steak, lamb, salmon dan chicken chop masak western food...Alhamdulillah...
tu dia panjang cerita Ramadhan aku kan...heheh Alhamdulillah...semoga semua ibadah dan amal kita tahun ni diterimakan...dan kita sentiasa diberkati dan diredhai Ilahi...semoga kita diberikan kesempatan untuk bertemu lagi di Ramadhan tahun hadapan...dan kat sini aku nak ambil kesempatan mengucapakan SELAMAT HARI RAYA PKP LAGI, MAAF ZAHIR DAN BATIN...aku doakan semoga kita semua bertabah dalam situasi pandemik ni, kurang kan memaki hamun kerajaan atau mana mana pihak guys...kita jaga kita...kita tak mampu jaga orang lain...sila patuh SOP, semoga kita dan keluarga kita semua terselamat dari penyebaran wabak ini...janji dengan diri, tahun depan kalo raya takde Covid dah, kena rajin pergi menziarahi sanak saudara tau, jangan duk tengok tv je kat rumah!dah penat dah 2 tahun raya duk rumah tengok tv je...hehehe...ok korang, bai!muahciked!

8 comments:

  1. selamat hari raya DJ ...maaf zahir dan batin.

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Raya DJ, maaf zahir dan batin.

    To Ayah DJ, selamat hari jadi pakcik. Moga dikurniakan kesihatan yang baik, happy selalu, bahagia dunia akhirat.

    Tarikh birthday kita sama pakcik ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqq. Aminnn...

      Wahh happy belated birthdayyyy sis! Moga doa yg baik2 tu kepada sis semulaaa...amin.

      Delete