Wednesday, September 2, 2020

#daridapurdj ~ Ikan Pelaling Celup Tepung Krup Krap

hai korang! #daridapurdj bersiaran kembali!hahaha haaa hari aku nak share satu menu yang mudah gila tapi sedap ya amat!menu ni aku belajar buat masa PKP hari tu sebab duk beli ikan pelaling sampai 4 kilo dari member...sekali aku buat, sampai sekarang weh kat umah aku tu kalo beli je ikan pelaling, wajib masak ikan celup tepung krup krap extra kriuk kriuk ni...hahaha kemain panjang nama menu kannn...hahaha aku search je resepi, sekali jumpa yang mudah, pastu jadi plak...pastu sedap ya amat plak...dah tak payah pi Ganung tau...hahaha meh aku share resepi dengan korang!

Bahan Bahan
8 ke 10 ekor ikan pelaling
2 cawan tepung beras
1 sudu besar tepung gandum
1 biji telur
1/2 sudu teh kapur
Sedikit serbuk kunyit
Garam secukup rasa
Air sejuk secukupnya (agak agak je ikut kepekatan adunan) 
Ketulan ais

Cara Masak
Gaulkan semua bahan kecuali ais dan ikan...air tu masukkan sikit sikit tau supaya tak terlajak cair plak...hehehe then dah smooth adunan tu, baru masukkan ketulan ais dan ikan...kemudian goreng dalam minyak yang panasss...makin sejuk adunan kita tu, makin krup krap laaa ikan celup tepung kita tau...hehehe...pastu jangan goreng sekali banyak ikan tu, baru sedap dan rangup...hehehe...
haa warna adunan tu bergantung gak, kadang termerah lebih sebab terbanyak kapur kot...tapi ok jer, sedappp!abang aku tak abes cakap suh buka kedai...hahaha...siap dia kalo sekali ngadap sampai 5 ekor sorang sorang...tak hengat orang belakang sungguh...hahaha!haa apa lagi guys, sila cuba...mudah sangat tapi sedap ya amat!tak payah dah la nak beli tepung Bestari ke apa...simple dan sedap!dijaminlah!hahaha...ok selamat mencobaaa uols!muahciked!

5 comments: