Friday, October 26, 2018

Solo Trip to Siem Reap, Cambodia: Day 1.1

Sambungan dari: #myvirginsolotrip to Siem Reap!

penghujung Jun yang lepas, hati aku asyik gundah gulana...ada perkara yang buat hati aku tak tenteram, sentiasa gundah...dan masa ni antara kemuncak dah la ni, aku dah tak mampu nak kawal lagi...so makanya dalam melayan gundah tu, aku decided untuk beli tiket pergi ke sesuatu tempat, konon nak tenang kan diri, nak pergi solo laaa...tapi aku kan penakut nak travel sorang...so pikir punya pikir, aku decided nak ke Siem Reap!acah je la solo, sebabnya aku ada Zack kat sana nanti...hehehe dan aku berhasrat dapat buat sesuatu yang bermanfaat dalam solot trip ini...semoga dengan niat ni, aku harap Allah mudahkan perjalanan aku lepas ni, dan dapat selesaikan masalah aku dengan lebih baik...Alhamdulillah masa aku taip post ni, masalah aku dah selesai...takde la tenang 100%, but atleast beban dan gundah tu dah banyakkk hilang...life lesson kan...

ok balik pada cerita trip aku, aku duk bincang dengan Irma dan Asie nak bawa baju terpakai yang masih elok untuk kanak-kanak kat sana, lepas tu nak beli makanan untuk kanak-kanak juga...saje la seronokkan budak-budak kan...aku buat ayat lebih kurang sikit dalam Whatsapp, then aku hantar kepada rakan-rakan rapat aku je dengan bantuan Dayah O...kali ni malas nak buat besar-besaran sangat....lepas tu aku busy gila ada meeting ASEAN, habis meeting ASEAN, aku ada 1 hari je lagi nak packing semua baju yang aku dapat, tukar duit yang orang beri sebelum berangkat ke Siem Reap, Cambodia...Alhamdulillah ramai tolong aku susun baju ikut saiz, kemudian siapkan bungkus dalam plastik dan kotak...siap label cantik-cantik lagi...mudah urusan aku...
dan pada 29 Julai 2018, aku gerak dari rumah ke KLIA2 menaiki kereta sendiri then parking je kat KLIA2 tu...sebabnya sebelum subuh, takde sape nak hantar, serta aku malas naik Grab sebab 3 hari 2 malam je pergi ni...sampai KLIA2 aku pergi wrap dulu kotak-kotak baju tu...murah kalo wrap kat bahagian luar dari kawasan check in KLIA2 tu...RM13.15 je untuk setiap kotak...
siap wrap kotak semua, aku setelkan drop lugagge semua...kalut gak nak letak tag kat kotak tu kan...sebab skang self drop, aku tak reti sangat nak tampal tag tu...hahaha tapi ok je la, ada yang membantu...lepas tu aku pi lepak makan kat Papparich...rileks je aku masa ni sebab aku sampai awal gila kat airport, memang tak nak rushing sebab sorang-sorang kan...
dah kenyang, aku masuk dalam...sempat la shopping sikit barang untuk buat ole-ole pada Zack...Zack ni dulu driver tuk-tuk aku masa first time aku ke Cambodia tahun 2011...lepas tu dah jadi kawan dah dalam Facebook...memang dia happy sangat la aku nak datang ni lepas 7 tahun...aku pun excited nak jumpa Zack lepas 7 tahun kan...lepas shopping sikit, aku pi solat siap-siap...
lepas tu aku terus ke boarding hall...sempat beli air kosong dalam cawan dengan harga RM2...gila mahal weh...hampeh...tapi sebab dahaga sangat, beli je laaaa...pastu lepak kat boarding hall...sunyi plak sorang-sorang kan...so acah-acah laaa bergambar dengan passport bagai, update media social semua...
masuk flight, aku baru nak tido, baru teringat aku tak bawa adapter...alamak cuak plak!dah la pi sorang ni, adapter takde acaner nanti kan....nasib baik ada wifi atas flight Airasia sekarang tapi very limited la, boleh whatsapp je...so terus messsage beberapa kawan suh tengok gambar plug Cambodia macam mana...sebab tak ingat sama ke tak dengan Malaysia...kalo sama lega la, kalo lain acaner...dalam duk kalut, ada yang suggest beli la dalam Airasia kan ada jual adapter...ya ampun tak terpikir pun kan...hahaha hambekkk bayar la RM60 untuk sebuah adapter...
aku sampai di Siem Reap jam 8 pagi waktu tempatan...masa ni airport macam tengah ada renovation...tapi nampak cantik laaa...cepat-cepat aku masuk dalam bangunan dan ambil kotak-kotak aku...sempat bersembang dengan pakcik singh ni, dia kagum aku datang sorang...hehehe...lepas tu aku message Zack bagitau dah sampai...Zack dah siap tunggu aku dari tadi rupanya...hehehe...ok excited nak jumpa Zack!
keluar je dari arrival hall, dah nampak Zack!hahaha muka dua-dua excited dapat jumpa semula lepas 7 tahun weh...hahaha pastu kami terus gerak ke parking dannnn naik kereta Zack!wahhh dah ada kereta kau kan...bising aku tanya mana tuk-tuk...takkan laaa aku datang Cambodia naik kereta tak naik tuk-tuk...dia gelak je laaa cakap nak bawa aku naik kereta kali ni, lebih selesa...gituuu kau kan....hahaha...seronok bersembang sakan dengan Zack, sambil tu dia busy gak telefon sana sini...hehehe...bisnes kencang la tuuu...
aku sebenarnya takde nak plan pi mana sangat pun kat Siem Reap ni...sebabnya dah pernah datang dulu kannn...lagipun aku ada misi utama yang lain dalam trip ni...so aku serahkan je laaa kat Zack mana nak bawa aku...so lepas ambil aku kat airport, dia bawa aku ke Artisan Angkor yang merupakan sebuah pusat kraftangan sutera...kat sini aku melawat perusahaan dari memberi makan, membela ulat sutera sampai laaa menenun kain sutera...aku layan je laaaa jalan dan tengok sekeliling...sambil tu bersembang dengan Zack...aku malas nak cerita details la ye...layan gambar je laaa...
lepas melawat beberapa workshop tempat menghasilkan kain sutera, kami sempat singgah di tempat penjualan barangan sutera...masa kat sini tetiba kami bercerita kisah Zack...rancak sangat kami bercerita masa sampai aku tak tengok apa pun yang dijual dalam tu...duk lama lepak sebab nak aircond je...hahahaa...
then nampak ada Blue Pumpkin Icecream kat situ!terus teringat kenangan 7 tahun lepas di Phnom Penh...terus ajak Zack makan aiskrim...hehehe sempat laaa aku hantar gambar kat Dini, Sue dan Amoi tunjuk gambar aiskrim ni...hehehe...harga untuk 2 aiskrim aalah USD4...pasrah je la bayar pakai USD kan...sini memang gitu, terima pakai duit USD....sambil makan aiskrim sambil sembang...aku rasa trip aku ni memang banyak sembang je dengan Zack...
dari Artisan Angkor, Zack sibuk nak bawa aku ke West Baray...macam empangan gak la takungan air...aku memula tak sure gak tempat apa ni...bila dah sampai baru paham...takde apa sangat pun kat sini masa aku sampai...ada laa orang meniaga tepi tu...tapi aku lepak tak lama pun sebab aku dah panas...penat juga mungkin...sempat la turun bawah tu ambil gambar...Zack cakap petang-petang or hujung minggu ramai orang berkelah kat sini...
dari West Baray, Zack bawa aku ke War Museum...aku tak pernah sampai dulu, so aku rasa ok la nak singgah kejap tengok apa ada...bayaran masuk adalah USD5...mahal gak la pada aku kan...tapi takpela, pasrah je la sebab tak pernah sampai kan....
masuk sini, Zack suruh aku join satu group matsalleh yang ada staff tengah bagi briefing...so layan je la dengar pakcik ni cerita pengalaman dia masa perang dulu...siap penghujung cerita dia tunjuk kaki dia takde dah sebenarnya, hilang masa perang...pastu siap angkat baju tunjuk segala macam parut kesan perang dulu...seram weh...huhuhu...pas dah dengar cerita dia, dia minta tips...masalahnya aku semua duit USD besar, ada laaa USD1, serba salah aku nak bagi dia...nasib la pakcik, tu je yang ada nya...hehuuu...
habis dengar pakcik tu bercerita, aku pun pergi cari Zack...sakan laaa Zack suruh aku bergambar sana sini tengah panas terik tuuu...aku layan kan je laaa walaupun dia suruh gakkk aku panjat kereta kebal tu...nak masuk Facebook katanyaaa...hahahaha redho...banyak sebenarnya kenderaan peninggalan perang kat sini, tapi aku malas nak ambil gambar sangat...almaklum bukan tourist mood sangat kan...
dan dari War Museum, aku ajak Zack balik...aku dah penat...so sebelum Zack hantar aku ke hotel, kami singgah makan di Cambodian Muslim Restaurant...aku dah tak ingat nama menu aku makan ni...macam ayam masak lemak laaa sikit...tapi sedap laaa...sempat aku videocall dengan Dini dan Amoi masa ni bersama Zack...seronok bersembang...hehehe...dannn makan tengahari tu Zack yang belanja aku...Alhamdulillah...murah rezeki Zack...seronok aku tengok dia dah senang, berbanding kali pertama aku jumpa dia dulu...Alhamdulillah....siap dia yang sibuk nak belanja aku tu...hahaha bagus betul budak Zack ni...

7 comments:

  1. Zack! Dia ni jugak supir kami masa kat kemboja dulu tahun 2014 kot?
    Bawak tuktuk ja dulu siap berlima lagi. camne la dia bawa kami masa tu. hahahha.
    Kalau ada orang Tanya nak pi sana hire siapa, memang akan rekomen Zack. ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe oh yeke...Alhamdulillah murah rezeki zack ni...

      Delete
  2. salam. boleh tak dptkan no zack? huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat bawah sekali ada no zack

      http://wanderlustdj.blogspot.com/2018/11/solo-trip-to-siem-reap-cambodia-day-22.html

      Delete
  3. Salam pelancongan semua,kami Company NURUL INSYIRAH VENTURE menyediakan pakej pelancongan ke Siem Reap.Driver guide pakej ini prihatin dan fleksible.
    Makanan yang dihidangkan juga enak.
    Sekiranya berminat, mahu ke Siem Reap. Hubungi kami 017-536 7426 atau +6281397288197.Terima kasih kepada tuan blog
    Facebook: melancong murah baloi
    Ig: melancong_murah_baloi

    linktr.ee/MelancongMurahBaloi
    linktr.ee/MelancongMurahBaloi
    linktr.ee/MelancongMurahBaloi  

    ReplyDelete