Monday, July 14, 2014

Iftar 2014: Thoyyib Cafe, Nilai

khamis lepas ada orang belanja berbuka kat Secret Recipe Alamanda...tapi takde la pula aku ambil gambar sebab segan..kuikuikui....sebabnya orang yang belanja nih baru sekali dua jer jumpaa...diorang ni ada laaa minta tolong aku ajar tools yang aku guna skang dalam kerja sebab diorang nak buat dalam masters diorang...so lepas dah abes blaja, tu diorang nak belanja buka puasa tu...wahhh best kan orang dah setel sambung belajar nih...aku ni bila tah nak sambung belajar...malas tahap dewa dah ni sejak-sejak makin tua...hehuuuuu...

OK la meh sambung plak dengan iftar dengan geng skolah podeh aku....program iftar ni diadakan setiap tahun...Alhamdulillah tahun ni dah masuk yang ke-4 rupanya!tahun pertama buat kat Restoran Steamboat Ninety Nine di Seremban 2....tahun kedua buat kat Restoran Wadi Ar-Raudhah di Seremban....dan tahun ketiga di Restoran Red Wok di Bandar Baru Bangi...selama ni memang gigih nak buat sebab ada maad je laaa, bekas pengerusi alumni kitorang yang dah terkubur tuuu...naib pengerusi dia korang jangan tanya la sape kan...hahaha walaupun komitmen budak batch aku ni memang masalah sikit, tapi tetap aku ngan maad berusaha untuk menjayakannya jugaaa...next year kena buat post mortem, ape kes susah sangat semua orang nak join nih!

seminggu sebelum tarikh iftar, maad up kat FB group untuk voting lokasi iftar kali ni...dan bila Nilai, Negeri Sembilan menerima voting paling tinggi, maad minta aku cari restoran yang bersesuaian...aku plak walaupun dekat sini, tapi jarang plak aku tengok buffet ramadhan area sini...lagi plak nak cari yang below RM40...risik punya risik, usha punya usha....akhirnya aku jumpa Thoyyib Cafe yang terletak di belakang The Aston Hotel, Nilai...previously known as Alson Klana Hotel, Nilai...buffet ramadhan yang ditawarkan adalah RM39 perpax...terus aku buat booking untuk 10 orang...aku dah leh agak tak ramai yang akan datang...dan akhirnya pada hari sabtu lepas, seramai 7 orang dapat join...OK laaa...dari 2 tahun lepas, 5 orang jer...hehehe aku sampai di cafe dalam 6.30 petang...semua tak sampai lagi...lepak dalam kereta kejap, syahid pun sampai...terus kami lepak dan borak dalam kedai...tak lama tu sampai la dini dan ed...maad...hamim dan izzaaa....
masa dini dah sampai aku ajak dia pi ambil gambar makanan sementara takde orang lagi...haaa sila la layan mata yer...maaf kualiti gambar hp sangat tidak memberangsangkan...by the way, makanan kat sini takde la terlalu banyak...ada pelbagai jenis kuih muih, salad dan ulam...ada pelbagai jenis lauk-pauk juga...ada sup tulang, lala berlada, daging paprik, ketam dan ayam masak gulai, kurma daging, asam pedas, kari, sambal udang dan macam-macam lagi...mi sup pun ada...ikan bakar ada, mi goreng dan kue teow goreng pun adaaa....haaa OK juga laaa banyak tu kan....
dah setel usha makanan yang ada, apa lagi terus la masing-masing ambil makanan...jom tengok pilihan aku untuk 1st round...aku ambil nasi minyak, ayam goreng rempah, kurma daging dan kue teow goreng...ambil juga kerabu udang sotong, dan masakan mongolian delight katanya...dan kami diberi setiap orang jeli dalam cawan comel tu...sikit je kan aku makan kan...hehehe kata 1st round...enjin baru nak panas...sebelum masa buka tu, sempat laaa suruh budak kedai tu tolong ambilkan gambar kami sebagai kenangan....dan bila tiba masa berbuka, aku terus makan kue teow dulu...ermmm sedappp....ayam pun sedap...kerabu pun sedap....nyum-nyum....sambil makan, sambil borak macam-macam isu...antara isu hangat kami bincangkan adalah mengenai komitmen budak-budak batch aku ni yang payah sangat nak join iftar...
kat cafe ni ada disediakan surau yang selesa di bahagian atas...macam ada bilik-bilik meeting juga kat atas tu...usai solat, kami sambung lagi makan dan borak!aku ambil lagi kue teow goreng yang sedap tu...makan pula dengan ayam masak lemak...nyummeh...makanan kat sini boleh tahan sedap...cuma yang spoil kat aku sebab pilihan ayam tak banyak dan sikit plak tu ayam dia...masa 2nd round aku nak makan ni, ayam goreng dah abes dan diorang tak topup...aku ni biarlah takde yang lain...jangan takde ayam, tak selera dibuatnya!hohoho tapi dalam tak selera, layan juga la apa yang ada...sambil tu berborak macam-macam cerita kisah silam!masa tengah borak-borak sakan, gelak macam kedai bapak sendiri, tengok jam dah 9 lebih....tanya adik tu tutup kedai kul bape...sebab ingat kul10 malam...sekali dia cakap kul12!haaaa harus makin sakan berborak!hahaha cerita karut marut zaman sekolah semua keluarlah kan...siap order air bagai laa nak kasi umphhh berborak ni...hehehe sampai kul11 lebih baruuu laaa sedar diri nak balik...Alhamdulillah selesai...harap-harap tahun depan makin ramai laaa yang dapat join...insyaAllah... =D
kepada korang-korang yang nak pergi ke buffet ramadhan di Thoyyib Cafe ni, boleh la hubungi nombor Cik Eira di talian 0197791507...atau leh usha juga la apa yang patut kat FB Thoyyib Cafe ni sebelum pergi terjah tu...OK sambung dalam next entry...iftar di mana pulaaa ya? =D

9 comments:

  1. Nampak macam ada kembar tak seiras DJ di situ..:)

    Dengan harga sebegitu agak berbaloi jugalah nampaknya makan kat situ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha kalo en.mie perasan, tu la rakan travel sy ke byk tmpt dah termasuk aussie!hehehe ktorg satu sekolah dulu... ;-)

      Ha'ah berbaloi-baloi harganya en mie...

      Delete
  2. alamakkk... mau lepas ni aku terpengaruh... kuangkuangkuangggg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe silaaaaa kan terpengaruh!hehehehe!

      Delete
  3. Bestnya Dj dpt g iftar ramai2 ngan kwn leh eratkan hubungsn silaturrahim, x ada ke yg sudi ajak Jm pegi iftar sama2 huhuhu
    Hai! Next week ada lagi tempat nk beriftar? Woowwww!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah JM...ada peluang dan rezeki nak kumpul gini walaupun tak ramai mana...tapi ok laaa kan...ni pun baru dapat gather for the 1st time geng2 sekolah rendah plak dalam FB...hopefully dapat buat iftar dengan diorg plak tahun depan....semoga tak putus hubungan dolu kala ni....InsyaAllah....nak jumpa kawan2 ni lama, masa ni je la JM...setahun tak jumpa, masa iftar ni la baru dpt jumpa...hehehe

      dah full house dan event iftar tahun ni...almaklum kena balance gak dengan berbuka kat rumah, nanti bos kat rumah marah asyik berbuka kat luar...hehehe insyaALlah mana tau tahun depan kita leh iftar sama-sama ngan geng travel blogger yang lain....InsyaAllah....

      Delete
  4. TheEngineers [COFFEE SHOP]
    MUSLIM OWNER
    Come and get your caffeine fixed here.
    PT 12164, Jalan BBN 1/1 F,
    Putra Point 2B,
    71800, Bandar Baru Nilai.
    Instagram :
    http://i.instagram.com/theengineerscoffee/

    ReplyDelete