Wednesday, December 18, 2013

Winter in South Korea #Day2 #Part2 (05122013)

Sambungan dari: Winter in South Korea #Day2 #Part1 (05122013)

selang 1 station dari Gapyeong adalah Cheongpyeong Station di mana train station yang paling dekat dengan Petite France...suddenly masa semua tengah layan perasaan tu, aku berubah fikiran, dan laju je ajak semua melompat turun kat Cheongpyeong Station tuh!hahaha suka buat kerja gila kan...tetiba je rasa nak pergi Petite France tu kan memandangkan dulu tak pergi...actually lagi dekat kalo pergi terus dari Gapyeong Wharf tadi naik teksi or shuttle bus...ni dah berpusing-pusing la kiranya ni...sebabnya dari Cheongpyeong Station pun ambil masa 20 minit juga naik teksi nak ke Petite France, mengikut jalan ke arah Gapyeong semula...jaraknya sama je dengan kalo naik teksi dari wharf terus ke Petite France...kesilapan di situ bila suka ubah keputusan last minute...tapi takpela, layan aje...so perjalanan dari Cheongpyeong Station ke Petite France tu lalu di tepi tasik dan empangan...dah le driver bawak laju semacam, aku memang pening la dan cuak kalo terbabas...hohoho Alhamdulillah selamat sampai di Petite France...kos naik teksi adalah KRW17,600...share berempat ok la kan...
kiranya terpencil juga la lokasi Petite France ni...masa kami sampai, ramai juga group yang datang sini...so bergambar di pintu masuk sekejap sebelum kami masuk untuk membeli tiket...harga bagi dewasa adalah KRW8,000...tapi disebabkan aku dah siap print Gyeonggi-do Coupon Book yang diperolehi daripada laman web KTO, makanya kami dapat la 25% discount, menjadikan tiket kami KRW6,000 sahaja...ok la kan, dapat jimat duit!tapi rasanya ada limit promosi ni sampai 31 Disember 2013 sahaja...rajin-rajin la usha discount coupons di KTO tu nanti!oh ye, jangan lupa ambil map di kaunter tu!
terus masuk dalam Petite France ni, tetiba aku macam blank!hahaha sebabnya aku tak study sangat tempat ni...cerita apa shooting sini pun aku lupa...tapi nasib ada tulis dekat situ diorang pernah shoot cerita Beethoven Virus (tak pernah tengok), Running Man (episod awal-awal masa Jongki ada lagi) dan Secret Garden...yang ni je aku tengok tapi takleh recall scene dalam cerita tu yang mana shoot kat sini...hahaha so masing-masing blur...just jalan pusing ambil gambar je la...tempat ni macam bulat kan, so kami berjalan mengikut arah lawan jam sahaja...ikut je la map tu....
Petite France ni cantik la, warna-warni bangunan dia....dalam building tu ada pameran lukisan la etc....so just pusing ambil gambar tanpa ada tujuan!aku duk teringat ada gambar pejabat dalam cerita korea yang aku baca dalam blog sebelum ini tapi takleh recall sangat!sekali, balik Malaysia tengok blog Azra, baru rasa nak sekeh diri sendiri!aduhai...takpela...nak buat cemana kan...sape suruh tak study lagi...pastu jalan pulak main kat luar bangunan je..malas nak masuk bangunan!hahaha padan muka sendiri!layan je la gambar yang ada...pape pun kami tetap enjoy di sini....
dari Petite France, kami naik balik teksi untuk kembali ke Cheogpyeong Station dengan kos KRW15,600...dari situ kami terus menaiki train untuk kembali ke Seoul...masa balik, kami transit di Mangu dan Hoegi...dan kemudian kami turun di Jegi-dong Station...kali ini dalah untuk mencari Jjukkumi bokkeum a.k.a octopus pedas!thanks pada blog Bibie Karim atas maklumat tempat makan ini...so dari Jegi-dong Station, kami keluar ikut Exit 6...kemudian jalan je terus sampai lalu fire station di sebelah kiri kita..jalan terus lagi then akan jumpa statue sotong atau octopus besar berwarna emas!di situlah terletaknya Jjukkumi Alley!tempat kedai jual sotong atau octopus banyak-banyak!menurut Bibie, kebanyakan kedai di situ, diorang serve pork juga kecuali kedai ahjumma seperti di dalam gambar aku ambil tu...jadi untuk ke kedai ahjumma ini, masuk ke kiri bila dah jumpa statue tu...then terus je, dan masuk ke kanan bila jumpa 1st simpang...di hujung jalan tu la terletaknya kedai ahjumma ini....untuk penerangan lanjut dan map boleh refer di sini...
masuk je kedai tu, terus aku tunjuk kertas yang tulis food restriction aku dalam bahasa korea tu...terus berkomunikasi je antara aku dan ahjumma kat situ walaupun aku tak pandai bahasa korea, dia tak tahu english!memang pakai body language je la...nasib aku pelakon terhebat sekolah dulu!hahahaha pastu dia make sure no 'kogi' or meat, dia pun suruh kami duduk...eh sebelum tu, jangan lupa tanggal kasut dan masukkan dalam plastik ye...jangan jadi macam Bibie yang kelaparan sampai lupa nak masukkan kasut dalam plastik tu!hehehe plastik tu kita bawa ke meja kita...duduk je, ahjumma tanya nak makan untuk berapa portion, aku cakap la 4 orang...terus dia bawak sotong yang telah diperap dengan cili...besar betul portion dia...dan nampak pedas betul...so dia terus masakkan depan kitorang...dia bagi juga daun nak wrap sotong nanti beserta banchan...tapi dah dasar perut melayu, kami mintak juga 'bab' iaitu nasi....masak je sotong, apa lagi terusss la ngap!aku try dulu makan dengan daun tu...tapi tak masuk tekak la, aku rasa daun dia ada rasa yang aku tak suka..sebenarnya memang tak suka sayur kan...hehehe...tapi diorang yang lain suka jer!tapi seriously sotong dia memang pedassss tahap dewa punya!hahaha aku rasa berasap-asap dah masa tu!nasib masa winter...tapi sedap...so takleh stop makan..nasib banchan dia tu tak pedas, macam manis sikit, so boleh reduce la kepedasan tu kalo makan sekali dengan banchan....enjoy betul makan kat sini...harga makanan adalah KRW45,000 untuk 4 orang...sepatutnya untuk 1 portion sotong adalah KRW10,000...tapi kan kami tambah nasi...extra lagi kan...so nasi tu adalah KRW1,000 satu...jadinya memang recommended makan di sini...ahjumma pun super baik...asyik-asyik datang tengok kami ok ke..risau sangat dia kami tak reti nak makan dan kalo ada pape tak cukup...walaupun dia tanya dalam bahasa korea, aku layan je...hehehe itulah indahnya masa travel...different language pun masih boleh berkomunikasi!
dah kenyang, hati pun senang la kan...lepas bayar, ahjumma bagi free air macam yakult tu...gamsahamida ahjumma!then kami pun keluar dari kedai...sambil pikir-pikir mana nak pergi...almaklum dah gelap malam kan...sempat tanya unni kat tepi jalan tu, jauh tak Dongdaemun dari sini...dia pun konpiden cakap tak jauh dalam 30 minit je jalan kaki...ahhhh aku pandai dah kali ni....30 minit orang sini memang tak sama laaa ngan kita!terus aku decide, ok tahan teksi aje...hehehe sepanjang perjalanan tu, kitorang cakap nasib laaa naik teksi...jauh jugak tuh kalo nak berjalan weh!taxi ke Dongdaemun, kami berhenti di Doota adalah KRW5,100...so masa ini aku convince kan hasnan dan dayahz akan prinsip aku dan sue pasal kalo ramai-ramai lagi untung dan senang naik teksi je kat Seoul ini...kalo naik train, sekali touch je sorang KRW1,250...4 orang dah KRW5,000 kan...masa diambil, kalo ada transit lagi, harus laaa lama..naik teksi, senang giler...pantas dan tuntas!janji ada tulis nama tempat dalam bahasa korea atau hangul la...aku lesson learned dari last trip, kali ni, semua tempat aku rancang nak pergi, aku dah siap-siap copy nama tempat dalam hangul...
sampai di Doota, kami terus menuju ke aras 5!sebabnya di sini la terletaknya aras nak shopping accessories dan souvenir...aras lain ada la woman attire, man attire etc...dulu pergi aku tak singgah pun sini...tak sangka, ok jugak tempat shopping ni...kat aras 5 tu, ada 2 buah kedai jual souvenir korea ni...dah la pekerja dia pandai cakap Indon!memang senang sangat la kita nak membeli kat situ kan...siap leh tawar menawar lagi kan...hehehe so kat sini aku beli la 2 kotak nail clipper tulis korea berharga KRW12,000 sekotak (ada 8 naik clipper) dan fridge magnet berharga KRW2,000..tu je aku beli sebabnya kali ini pergi dengan bajet yang terhad...hehuuu...pastu di kedai sebelahnya aku beli tshirt Running Man untuk family aku...dalam taknak shopping kan...4 helai juga aku beli dengan harga KRW40,000...
pastu aku terus keluar, lepak kat luar bangunan Doota ni...ada tempat duduk..sejuknya laa angin malam kat situ...tapi sebab hasnan dan dayahz nak pergi carik beg tarik pula, aku lepak dan tunggu lama la kat luar tu...sejuk giler...bungkus diri dalam sweater tu sambil nak terlelap!hahaha sejuk sangat weh...syiokk plak tido...then dah setel diorang beli beg, kitorang lagi sekali naik teksi menuju ke Cheonggyecheon Stream!teksi KRW3,800 sahaja...see murahkan berbanding naik train...hehehe gitu kan nak justify lagi murah dan convenience naik teksi...tapi ni untuk aku la...kalo tak setuju pun takpe...kalo nak feel korean naik train, turun naik tangga pun takpe...hehehe sampai di stream tu, aku ingat kot adalaaa pertunjukkan warna warni ke kan..masa kami sampai dalm kul 9 lebih...sekali gelap daa...so turun ke stream untuk ambil gambar...sekali sebabkan ada air terjun kat situ, angin punya la kuat...aku rasa menggigil semacam!hohoho sejukkkkkk giler!sampai kebas-kebas rasa tak angan...rasa nak nanges pun ada dah sebab sejukk sangat!dah bergambar kejap di situ, terus kami naik ke atas semula...
masing-masing dah gigil...nak ajak minum kopi kat area situ, ada yang taknak pula...so terus pi carik teksi, untuk kembali semula ke Myeongdong!lega dapat naik teksi, ada heater...teksi dengan harga KRW3,800 untuk sampai ke Myeongdong...teksi berhenti di tepi jalan besar...so kami jalan kaki balik ke guesthouse...sempat singgah di A Twosome Place Cafe...aku rasa rantaian cafe ni baru, sebab dulu pergi Seoul tak pernah nampak pula...lepak minum hot chocolate berharga KRW5,000 memang terbaiklah masa-masa sejuk gini...
sambil minum tu kitorang diskus itinerary untuk esok hari...memandangkan ini kali kedua aku ke Seoul, perjalanan lebih rileks dan fleksibel...perancangan asal nak ke Gyeonggi-do semula esok...kiranya kena naik train 2 jam pergi, 2 jam balik macam hari ini....sebabnya nak pergi Gyeonggi English Village tempat berlakon drama Boys Over Flower... dan juga pergi Yangpyeong Rail Bike yang breathtaking view tu sambil bersenam dalam sejuk...hehehe....tapi lepas bincang punya bincang, kami semua setuju tak payah pergi la...banyak sangat masa diambil dalam train tu..kami ni dah la pergi bercuti sekejap je...so terus draf simple itinerary sekitar Seoul sahaja untuk esok hari...then kami pun bergerak pulang ke guesthouse dan tido....simpan tenaga untuk esok!yeahh.....

12 comments:

  1. Lorr..ingatkan tak jadi ke Petite France tu rupanya ..ada citer lain heee..rugi lah kan kalau tak pergi tempat femes running man buat show kat situ :-)

    JM pun suka kalau bab ada discount so kalau mcm tu perlu ..nk ricky2 jgk lah mana tahu ada discount semasa JM nk ke sana nanti kan :-)

    Tempat nk mkn sotong tu menarik..tapi bab nk order tu problem..nk order lain..lain lak yg dpt huhhu

    Tak tahu pulak dalam Doota Mall tu ada jual sobiner..haruslah masuk nanti..thanks DJ kongsi info ni..

    JM pun lan nk ke Yangpyeong Rail Bike tu lepas baca blog Zila :-)




    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la JM...naik train dlm 5minit tu, laju je kepala otak bpikir...nak ke tak nak...last2 buka je pintu train tu kat Cheongpyeong, terus sy ckp kt diorg cpt turun!haha tpikir ntah sok tak jd pi Gyeonggi lagi kan...hehehe kat KTO mmg byk discounted coupun...JM usha je selalu kat situ...

      sotong tu mmg sedapppp...thanks to Bibie sbb bg info tu kat blog dia...kat situ mmg main menu dia tu je JM...so takpyh risau la dpt menda lain...hehehe yup nanti JM pi la Doota crik tshirt RM...hahaha

      alaaa Yangpyeong tak sempat pi la...hehehe takde rezeki nak berbasikal kat situ...next time la kot...InsyaAllah...hehehe

      Delete
  2. Ape menda banchan kaler putih kat kedai jjukkumi tu? Nampak mcm sedap jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pun tak sure sayur apa...tp mcm white radish pun ada, macam sengkuang pun ada...hehehe kira rasa kosong la..pastu salut ngn mayonis...so manis2 lemak sikit kan...kira leh laaa kurangkan pedas sotong tuh...hehehe memang sedappp.....

      Delete
  3. Bahahahahaha lapar sangat tu yang laju je masuk kedai, dengan harapan cepat duduk cepatlah mencekik. Pedas gila kan sotong tu. Rasa macam keluar api kalau bercakap.

    Eh betul kalau dah berempat, better naik teksi je. Jimat masa. Alah beza few hundred won je pun so xdelah ralat sangat.

    Kitorang pun terlepas light show kat stream tu. Saya ada baca show tu until Nov je xsilap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe tu la psl...sy masuk je terus ingtkan kawan2, sabar simpan kasut dlm plastik dulu...hahahaha kalo tak, diorg pun tak sabar masuk dah sbb lapar!hehehe pedassss giler tp sedapp....hehehe dpt makan ngn nasik plak kan..siap bertambah!over kan...hehehe

      kalo yg dkt2 tu kan, lg untung naik teksi...kdg tak smpai pun 5000...naik train sah2 5000 dah utk 4org...hehehe so mmg sgt berbaloi...jimat masa, tenaga dan wang...hehehe ooo light show tu smpai nov je ke...hehe ye la, dah sejuk mcm tu, sape plak nak layan show kan...hehehehe

      Delete
  4. haha... ini lagi tak hingat nye travel style... habis dia pulun berhabis2an.. haha... kami makan sotong (by the way sotong dalam bahasa korea maksudnya so = tahu tong=lembu so jgn sesekali mintak sotong kat sana) kat area stream tu :) ada dalam tulis dalam blog. Pedas giler! hehe... nangis2 mkn... nak tanya ada lagi kat sana ke resit tunjuk 5/12 so dah balik la kot :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe ni ok lagi...sikit lagi tempat jalan dlm sehari compare 1st time pergi dulu lg menggila berjalan!hehehe

      yup pernah baca psl maksud sotong dlm bahasa korea tu...hehehehe pedas dia mmg smpai naik ke muka kan!hehehe tp takleh stop sbb sedap!hehe

      dah balik dah...ktorg pegi kejap jeee 4-8 dis lepas...hehehe

      Delete
  5. Gambar akak DJ kene kejar jerung tu memang cute..boleh buat poskad untuk peminat :D makan daun apa tu?? tak kelat ker? hahahaha,, :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha ok nanti sy buat poskad anto kat TT eh...hehehe daun tu tak sedap pd saya...mcm makan sireh pun ada gak...hahaha

      Delete
    2. tapi daun tu kalau buat kimchi sedap kot hahaha :D
      ye ye dapat poskad hahahaa :D

      Delete
    3. hahaha suka kimchi ke..aiyooo sy kalo dah masuk ok la..mentah kureng sket...hehehe poskad...ok akan diusahakan...hahahaha

      Delete