Tuesday, March 28, 2023

Cambodia ~ Day 2

Sambungan dari: Cambodia ~ Day 1

hari kedua di Cambodia, seawal 4.30 pagi Zack suruh aku bangun!hhahaha ingat ada awan karpet depan bilik...sekali nanhado...ikut musim rupanya awan karpet ni...kalo musim hujan baru ada...tapi cantik gak laa ada sunrise...sejukkk!Zack dah siap tunggu kat pangkin luar dengan kopi panas ya...gigih la dia melayan aku kan...pastu sakan bergambar laa apa lagi...
pastu masuk bilik, mandi dan bersiap untuk checkout...takleh nak melanguk lama sangat hahaha sebab perjalanan jauh lagi hari ni katanya...so dah siap semua, aku keluar bilik, Zack dah siap masakkan instant noodle untuk aku...kemain kan hahaha so makan laaa...isi perut sebelum perjalanan panjang lagi hari ini...alas perut sementara nak jumpa kedai makan nanti...
lepas checkout kami pusing area Mondulkiri ni...area tanah tinggi ni cantik sangat!ada banyak pokok cantik...lembah dia lawaaaa...tak tau nak cakap macam kat mana...heheh tapi lawa, tak rasa macam kat Cambodia...hehehe so memang duk stop tepi jalan je amik gambar...hehehe letih la Zack melayan aku kan...hehehe...
pastu Zack bawa aku kat 1 kawasan cantik...nak kena parking kat bawah pastu kena mendaki sikit...Zack tak yakin ye aku leh naik...hampeh!hahaha tapi mengah gak la tapi sebab lawa, aku gigih!hahahaha...sampai atas tu, nampak view jalan bentuk S!cantik hahaha sakan la aku posing kan...rajin la Zack melayan aku hahaha...tempat ni dah sempadan ke Vietnam dahh...lawa jalan diaa tapi line telefon takde daaa...
then jalan ke kereta dan gerak nak balik...tapi singgah lagi tepi manatah Zack suruh amik gambar...aku layan je la...dia siap keluarkan prop camping dia suh guna aku taknakkkk hahahaha ada ke suh aku duk kat kerusi camping dia yang kecik tu...patah kang aku kena gantik plak!eiii hahahaa...ok korang layan sampai muntah la gambar aku!hahahah!
then nampak plak bunga cantik tepi jalan, singgahhhh jangan tak singgah...hahaha pandai daaa Zack ni amikkan gambar...bagus...ni ciri-ciri travel guide yang bagus hahahaa zaman skang semua orang travel nak gambar cantik-cantik kan...so memang berbaloi kalo korang hire Zack ni...servis memang terbaik!hahahaha...
pastu kami singgah ke Sea Forest...view hutan lawa katanya...layan je la sambil tu beli kopi...layan la kopi panas masa sejuk ni kannn hehehe aku amik gambar gitu je la sebab kalo ada tempat lawa tu kena bayar...malas lah aku kan...hehehe...sorang sorang ni tak gigih la nak bayar nak bergambar hahaha kita pi yang percuma saje...
dan kemudian kami pun gerak tinggal kan tanah tinggi Mondulkiri...memang cantik laa sini...sape ke Cambodia, leh la ke sini nanti...kalo turun kat Phnom Penh lagi dekat kot nak ke sini....hehehe dan kami meneruskan perjalanan ke Kampong Cham plak!haa dalam perjalanan nampak kedai halal, kita singgah untuk lunch...makan nasi goreng kampung yang sedapppp!akak kedai ni pernah kerja Malaysia so sakan sembang ngan aku...makan ni aku belanja la Zack hahaha asyik dia je bayar kan...
dan setelah berjam-jam perjalanan kami sampai di Kampong Cham pada jam 4 petang...terus ke hotel duluu...asalnya Zack nak suh aku stay kat rumah anak yatim dia tapi aku taknak dan tak selesa plak...so aku pilih nak stay hotel...aku nak bayar pun dia tak bagi gak huhuhu....pasrah je la...sini tak banyak pilihan hotel, ni kira paling okay la ni...so rest jap dah penat...Zack pun ngantok, dia pun amik bilik gak kat sini...
dan malam tu lepas Maghrib kami keluar dari hotel...aku ajak beli barang dulu untuk dibawa ke rumah anak yatim di bawah kelolaan Zack ni...so sakan la kami duk memborong barang keperluan...aku bagitau Zack berapa bajet aku untuk rumah ni, so dia pun amik la pape keperluan yang dia perlukan...layan je la kannn...adik kedai seronok, terus belanja kami air sejuk...hehehe Alhamdulillah...
dan bila sampai di rumah anak yatim ni, dia bersebelahan dengan rumah abang Zack...so terus ke belakang untuk dinner...aku bagi duit gak, sumbangan kawan-kawan aku dari Malaysia...untuk makan malam budak-budak ni...so aku suh Zack buat lembu naik bukit...dan aku join makan sekali la...sedap!tapi aku segan nak makan banyak sebab niat lebih pada nak meraikan mereka kan....so kita makan berpada je la sekadar cukup kenyang hahaahah!seronok tengok budak-budak ni makan...
dah makan tu, Zack suruh aku naik rumah...cantik rumah ni...Zack kata dapat sumbangan apetah so dia bina rumah ni...tok imam kampung ke sapetah cakap ke dia banyak anak perempuan kecil takde mak ayah duk berkeliaran, masa depan tak terjamin, tu datang idea buat rumah ni...Zack cari sumbangan laa...camtu la cite nya...haa so tunggu la masa dinanti...aku bagi barang yang beli tadi serta buka beg yang aku bawa dari Malaysia...beg yang penuh dengan baju, stationary dan alat perhiasan wanita...aaa gituu kann seronok la duk agih ke diorang...tapi tak agih semua la sebab banyak...Zack cakap nanti later dia agihkan ikut bila dah rosak...hehehe...
dan sebelum balik ke hotel, sempat la aku duk tukar duit ngan abang Zack ni...dia pegang tabung masjid so banyak duit kecik...esok aku nak bagi duit belanja sekolah kat budak-budak ni...dan selesai semua, kami pun balik ke hotel...penatnya lahai tapi happy dapat sampaikan amanah kawan-kawan...insyaAllah esok kita buat lagi besar-besaran punya plak...hehehe...

4 comments: