Thursday, June 24, 2021

Donut Gebuss by #daridapurdj

beberapa minggu lepas aku bosan sebab PKP kan...so aku teringin nak buat donut sebab duk nampak je satu respei ni lalu lalang kat timeline FB aku tau...nampak plak resepi dia mudah dan bahan bahan semua memang ada kat rumah, so apa lagi, petang tu aku mendonut laaa...aku dah cuba dua kali resepi ni memang mudah dan menjadi tau...so aku nak share dengan korang...kalo 1st timer macam aku buat pun jadi, aku yakin la semua orang buat konpem menjadi punya...InsyaAllah...ok jom tengok bahan bahan dia...

Bahan Bahan
2 cawan tepung gandum
3/4 cawan susu segar suam
2 sudu besar gula
1 sudu besar marjerin
1 sudu besar yis
1 sudu kecil baking powder

Hiasan - gula icing, coklat, badam cincang

Cara Cara
(1) Campurkan susu suam dengan yis, gaul sebati. Then campurkan tepung dan baking powder dalam 1 bekas, dan gaulkan bersama susu tadi...gaul ala ala sebati sikit then masukkan marjerin dan uli...uli sampai licin mangkuk kita dan doh tu...aku uli dalam 10 minit gak la guna tangan je...sebabkan ada yis tu kan, dan dia hidup dengan susus suam tu, so masa uli memang rasa doh ni panas laaa...hehehe then lepas tu kita biarkan doh ni rehat jap...aku tutup guna kain lembab...
(2) Aku biarkan doh ni rehat dalam 45 minit gak laa...so nanti tengok doh ni dah kembang!boleh jadi double size asal...nanti kena tumbuk doh tu untuk keluarkan angin yang ada dalam doh...
(3) Lepas dah tumbuk, kita dah leh laaa bentukkan donut tu...masa 1st time buat agak buruk rupa donut aku, berkedut-kedut tapi masa 2nd time lawa sikit dah...hahaha...aku guna tangan je manual...memula aku bulat bulatkan doh tu, then aku penyetkan kan kat tapak tangan dan aku lubangkan tengahnya guna jari je...siap!hahaha...senget benget donut aku...untuk resepi ni, aku leh dapat 10 biji donut besar...masa 2nd time buat aku buat kecik sikit, lagi banyak leh dapat...ikut lah ya macam mana korang nak buat...
(4) Lepas tu biarkan lagi doh tu rehat dalam 45 minit lagi..haa nanti dia akan naik lagi gebus gebas dia...seronok aku tengok tau...maksudnya nak menjadi dah la tu kannn...yis kita tu hidup laa...
(5) Dan akhirnya leh la kita goreng donut ni...dengan api yang sangat perlahan tauuu...kejap je goreng donut ni...minyak kena panas masa masukkan donut ni tau, kalo tak nanti dia serap minyak...
(6) Dan taraaa cantik tak warna donut aku...hahahaa dan lepas tu ikut suka kita laa nak makan macam mana kan...mak aku suka tabur gula icing...aku plak sebab ada coklat dan badam lebih buat kuih raya tu, makanya aku hias la donut dengan coklat dan badam...haaa ikut suka kita...even resepi ni pun leh je nak buat burger malaysia tu letak sambal ikan bilis...semua pun sedap!hehehe...
haa kat bawah ni saje la aku share sikit gambar aku ambil masa 2nd time buat donut...haahaha haaa lawa sikit kan bentuk donut aku...cuma yang sakit jiwa dia, masa aku duk perap laa donut tu atas meja, tutup ngan kain, abah aku balik dari kedai, selamba letak barang atas kain tu...ya ampunnn, menjerit aku nampak tu...huhuhu tapi nasib baik laaa naik gebu gak donut aku tuuu...hahaha dan sedap!serious korang memang sedap dan gebus resepi ni...korang boleh la cuba nanti tau....

No comments:

Post a Comment