Wednesday, April 7, 2021

#daridapurdj ~ Mee Wantan

okay hari ni aku nak share ngan korang satu lagi menuuu yang aku baru discover dan menjadi kegemaran keluarga aku sekarang ni terutama mak dan anak anak buah aku...hahaha aku pun suka gak sebab sedap!haa sesekali kalo taknak berbuka puasa makan nasi tu, boleh la cuba masak mee wantan ini ya....tapi masa 1st dan 2nd time buat rasa penat dah leceh sebab banyakkkk gila steps dia...tapi lepas beberapa kali buat, pandai dah aku...balik kerja pun sempat masak lagi...hehehe...haa yang tak tau rupanya, macam kat bawah ni la rupa hidangan mee wantan aku...hehehe...
ok biasanya bila dah plan nak masak mee wantan ni, perkara pertama aku akan buat adalah perap ayam...kadang tu sehari sebelum masak aku dah sesiap perap...aku akan guna bahagian peha dan thigh yang dah debone...beli je siap kat Village Grocer ke, tak koser aku nak debone sendiri...hahaha pastu aku perap dengan sos tiram, kicap manis, sos Worcestershire dan chilli flakes....ada sekali tu aku ada Rempah Namee Spicy, aku campak je dalam ayam ni...haa ikut suka aku lah...dah perap tu, nanti dah nak makan mee wantan, baru aku masak ayam ni atas pan tanpa minyak...guna api slow, rileks je...pas dah masak, baru aku potong nipis kepingan ayam ni...so nanti korang akan nampak betapa juicy nya ayam ni...hehehe nyummeh!
pastu aku buat wantan plak...haa untuk wantan ni, biasanya inti dia aku dah buat awal, so masa nak masak tu just balut isi wantan dalam kulit wantan ni je dan gorenggg...haaa kulit wantan ni aku memang beli dah siap je...ada bentuk bulat, ada empat segi...haa ikut la sukati nak beli yang mana...so untuk inti dia leh guna udang or ayam...ikut suka la, aku biasa guna dada ayam je...so blend dada ayam, then kisar or potong dadu kecil cili merah, daun bawang, cendawan shittake, garlic dan halia...haa pastu gaulkan je semua, dan perasakan dengan lada sulah dan garam...nak masukkan minyak bijan pun boleh...dah gaul rata, balut la dengan kulit wantan tu...haa sukala nak buat bentuk apa, mak aku senang lipat dua je, aku kadang gatal buat bunjut bunjut tu...ikut la sukati memasing...tapi kena ingat jangan banyak sangat inti, sebab kulit ni nipis, kalo tak kawal api, nanti cepat garing plak kulit luar, tapi ayam kat dalam tak masak...so pepandai la jaga api tau...kalo bunjut bunjut tu kena api kecik lagi sebab inti dia tebal...ok...nanti dah siap semua, masa nak makan mee baru goreng wantan ni tau...sebab kalo awal sangat nanti sejuk dan lembik plak...hehehe oh ya wantan ni kalo tak makan ngan mee wantan, makan gitu je cicah sos thai pun sedap gak tau!jadi kudap kudapan!
ok setel ayam dan wantan, then aku akan buat garlic oil plak...haa ni serious ingredient penting dalam membuatkan mee wantan ni super sedap!aku suka buat banyak banyak...kadang berbuku garlic aku guna...cincang halus, then goreng je dalam minyak...kena api kecik sebab taknak burn plak nanti garlic tu...gambar kat bawah ni tak cukup halus, ada lepas ni aku cincang lagi halus, lagi sedap garlic oil aku...hehehe...ha masa goreng garlic ni, once nampak ada kuning sikit je, terus tutup api!sebab lepas tu garlic aku makin garing gak sebab minyak panas kan...so nanti dia just nice je minyak sejuk, garlic dah garing cantik...kalo dah garing baru kau tutup api, selamat terbakor lah jawabnya!hahaha...
ok sebabkan ada nak makan berkuah, so aku buat la sup simple ni je...takde tumis apa pun...just rebus campak udang, kiub ayam dan fishball je...pastu bagi didih, masukkan daun bawang...siap sup kita...senang gila je kan...pastu nanti aku ambil garlic oil beserta garlic tadi, masukkan la beberapa sudu dalam sup ni, terus sedappp!hehehe...
haa bila dah siap semua tu, aku buat kuah kicap ni...just 2 sudu garlic oil, 1 sudu kicap manis, 1 sudu kicap masin...tu je tau, then ambil mee wantan yang dah siap beli di kedai, kirai kiraikan dia, rebus selama 1 minit then gaulkan dengan kuah kicap ni...setel!
dan untuk sayur plak, aku guna pakchoy...pakchoy ni aku campak je dalam sup tadi sekejap...pastu angkat dan hidangkan bersama garlic yang dah dimasak tadi macam kat bawah ni je...haa senang kan...sekali masa je dapat semua bahan...hehehe simple!
dan dengan itu, siap laa semua bahan bahan untuk mee wantan akuuu...so nak makan tu, letak la semua atas pinggan susun macam gambar kat atas tuuu...haa letakkan sup dan garlic atas mee wantan kita tu...seriously memang harmoni sangat rasa mee wantan yang penuh dengan rasa masin manis bergarlic, dengan sup udang lagi, ayam yang moist...perghhh bertambah tambah aku makan!hahaha anak anak buah aku suka mee kicap tu je diorang cakap macam megi!hahah kemain bertambah memasing makan tu je...hehehe..
haa amacam korang?panjang kan cerita dia...hahaha tapi pada aku serious berbaloi!aku suka gila sebab sedap sangat!oh ya wantan goreng tadi koreng leh campak masukkan dalam sup gak kalo nak makan wantan lembik lembik sikit...hehehe sedap gak!eh serious lah korang kena cuba tau!hahaha...

2 comments:

  1. Uishhhh tengok gambar punn dah menyelerakan.
    Biasa beli je, jarang nak masak hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha lepas ni leh la cuba buat sendiri..

      Delete