Wednesday, January 27, 2021

Redang Birthday Trip Day 1.2


masa kat KT aku nak call company speedboat aku ni, baru aku terperasan aku dah terdelete email dia...Allahu haru jugak la masa ni weh...tapi dalam kalut aku usaha gak cari dan dapat juga selepas beberapa nombor aku call...huhuhu dan disebabkan speedboat aku adalah jam 3 petang, diorang takleh tunggu pun, diorang cakap akan gerak on time...kalo terlepas burn la tiket aku dah bayar tu....dem gilaaa...nervous hoi!cuak gila, aku cakap dengan Sue, Sue ko yang pandai jalan sini, so aku bagi ko drive supaya lagi laju...ko cuba la pecut seboleh nya...hahahaha gitu kan Sue pecut sampai tak jejak jalanraya dah kereta dia...kahkakah sebab tu last boat, plus kalo tak kena ambil private speedboat...kos gilaa...hahaha stress weh!dan dalam 40 minit memecut akhirnya kami sampai gak kat jeti ni tepat jam 3 petang...rupanya speedboat yang kami booking bukan di jeti utama, tapi private jeti....masa sampai tu, adik adik tu ramah gelak gelak je suh kami bertenang...hampeh!hahahaha hoih tau tak jantung kami macam nak tercabut tadi?hahah macam nak putus nyawa tau!hahaha...siap la diorang tolong angkat kan beg, siap suh Sue pindah kereta ke tempat yang lebih selamat bagai...
siapnya kami je pun tetamu akhir untuk petang tu weh sebab hari Ahad kan tak ramai orang...choiii...kemain ramah budak budak tu sembang, siap tengok kakak kakak ni gigih angkut berkotak kek nakpi Redang kan...hahahaha...pastu aku nampak adik tu minum teh o beng ikat tepi, aku rasa haus gila sebab rushing tadi...aku tanya sempat tak nak beli, diorang cakap sempat je kak...siap diorang pi tolong belikan weh...hampeh laaa kita pecut macam nak gila, rupanya relaks relaks je diorang sembang ngan kita...huhuhu...aku beli tiket speedboat ni dari website Merang Jetty je, aku rasa dalam RM90 return seorang...nak pi Pulau Redang ni kita ada dua cara, satu naik feri (2 jam) dari Jeti Shahbandar di KT atau naik speedboat (45 min) dari Jeti Merang...mudah naik kat KT la, tapi kami taknak naik feri, mabuk...so prefer naik kat Merang je laa...so kena ada kereta la, kalo naik flight, payah gak nak datang sini, better naik feri je dari KT...
sambil borak borak ngan budak budak ni, sambil tunggu adik yang belikan air tu...Sue pun sampai...muka pun cuak tapi aku dah relaks...hahahah dan tak lama tu adik beli air sampai, terus kami pun masuk ke speedboat...layanan bak puteri okay...hahaha sebab kita je dalam speedboat tuuu...tak sempat jalan, terus minum air teh o beng yang sedapppp dooh tu...pastu buka kotak roti yang Nani bagi....Allahu terharuuu tetiba ada cake topper Happy Birthdayyy...terkejut dan terharu sangat...huhuhu thankyou Nani...i love youuu muahsss!Alhamdulillah kami yang gigil kelaparan sebab tak sempat nak lunch, kenyang dengan roti korea viral ni serta air teh o beng tu...nyummeh!
lepas dah kenyang kita pun layan laaa angin laut!Allahu seronoknyaaa...masa menaip ni, terbayang deru angin kuat dalam speedboat tu kan...best nyaaa...rindu laut lah!rindu nak bercuti...huhuhu...perjalanan mengambil masa 45 minit je dari Jeti Merang ke Pulau Redang, so aku sempat bergambar kejap dengan Sue, lepas tu memasing melayan perasaaan dan penat lelah...hahaha Sue ni berani nak tido dalam boat laju tu, aku tak berani, takut terpelanting keluar!imaginasi aku liar...hahahahaa...so aku cuma layan perasaan je laaa...hehehe...
kami sampai di jeti kampung di Pulau Redang dalam jam 4 petang...sampai je dah ada van dari The Taaras Beach & Spa Resort...yezzaaa kami pilih nak duduk kat tempat yang mewah sikit, saje nak fefeeling sempena birthday yang ke 37 ni...ye la trip keluar negara dibatalkan kan, so kita sambut la mewah sikit di dalam negara pun...hahahaha kasik chance la yaaa...
tak jauh pun jeti kampung ke Taaras ni...Taaras ni macam paling hujung kat Redang tu kalo dari jeti tu...aku rasa ada dalam 5 km kot...lalu kampung orang...sampai je, kami disambut dengan welcome drink...yeah pepanas ni memang sedap la minum sejuk kan...pastu terus aku setelkan urusan check in...urusan sangat mudah dan pantas, sebab pembayaran semua dah setel thru Agoda...lajuuu je dapat kunci bilik kami...dan kemudian kami dibawa menaiki buggy menuju ke bilik kami...nak jalan kaki pun boleh tapi jauh sikit la, mendaki bukit lagi...eh tak koser lah, kata nak santai santai kan...hahahaha...
untuk bilik aku ambil Cliff Hill Deluxe Twin Room dengan harga RM760 per night dan kami stay di sini untuk 2 malam...haa memang mahal la kan, kalo ikut ni bilik paling biasa laa kat The Taaras Beach & Spa Resort...pejam mata je laaa bayar hotel kali ni...heheuuuuu...ok jom tengok bilik kami...terletak di atas bukit, nampak laaa laut sipi sipi dari balkoni bilik...hehehe bilik dia luas, toilet ada cermin...hahahaa see thru!dah macam orang nak honeymoon plak kan...hahaha pasrah je la Sue hanimun ngan aku selagi dua dua tak jumpa jodoh...hahaha...
dan walaupun penat dan tak sabar nak buka tudung dan baju, kami gigihkan juga laaa setup nak bergambar birthday....gigih tau dari KT duk bawa kotak kek bagai!hahahaha...aku order Biscoff Cheesecake dan juga mixed burntcheesecake dari Pastelmonomy yang sedap gilaaaa...serious sedap sedapppp sangat!aku rasa tak de sape leh lawan lagi sedap cheesecake dia weh...terbaik so far aku pernah makan...kalah yang ada di KL pun hahaha...best!selain tu kita ada gak roti korea viral dari Nani dan dia bagi gak kuih bulan!hehehe...so apa lagi, gigih aku setup susun semua makanan kat balkoni...siap gantung Happy Birthday yang aku beli kat DIY, recycle je pernah guna kat The Sticks KKB sebelum ni...hehehe lepas dah susun, bergambar sakan, apa lagi makan laaa...sedapnyaaaa cheesecake tu, main ngappp jer aku masa ni tak sedar berapa bijik masuk mulut...hahaha...
lepas dah puas bergambar, baru la kami masuk bilik pasang aircond kuat kuat dan rehat...sempat la aku lelap jap...sambil tu charge handphone yang nak habis bateri dah...hahahaha banyak nau bergambar hari ni kannn...hahahaa dan dekat jam 6 petang baru laa kami keluar dari bilik nak jalan jalan sekitar Taaras...call buggy untuk ambil kami...then sempat la sembang mana nak layan sunset dan sunrise...katanya sini bukan port sunset, nak tengok sunset kena pi belah satu lagi, memang takde la kan...lagi plak aku tak rasa ada sunset pun sebab cuaca agak gloomy...tetiba plak bulan September duk hujan dan gloomy Redang masa ni...huhuhu dan adik buggy tu bawa kami ke lobi Taaras...
dari lobi kami berjalan menuju ke pantai...pantai di Taaras ni adalah private beach, sebab dia macam teluk kat pulau ni, dan memang Taaras je ada kat teluk ni...memang lawa la, cumanya cuaca sedikit gloomy, kalo tak memang lagi cantik aku rasa view dia...kat sini la ada pool, ada kafe, ada bar, ada activities centre yang kita leh join....memang best lah...so kami just jalan jalan cuci mata je laa sambil ambil gambar...nampak buaian dalam air dari jauh, malas nakpi sebab pikir sok sok nak datang lagi...pastu nampak ada setup dinner tepi pantai, lawanyaaa...hehehee...pastu ada abam abam sado main bola tampar...gatal je rasa nak join hahaha bila aku duk pandang pandang, diorang ajak join, tapi segan plak aku sorang sorang, plus baju aku macam singkat gak, so bahaya la nak menampar nampar ni...hahahaha!
then kat depan tu ada jeti Taaras...so actually kalo kita naik boat Taaras pun boleh dari KT...kira private la kan, cumanya mahal ya amat...tak silap aku dalam RM245 kot sorang...so ada kawan aku advise cari sendiri je tiket...nanti van jemput gak dari jeti kampung tadi...sebab owner speedboat akan call resort bagitau kita naik ngan diorang...tapi kalo kita naik boat Taaras akan terus turun kat sini la...haaa sempat laa petang tu kami naik atas jeti diaaa ni, tengok air jernih sangat, dan nampak ikan...kalo cuaca panas ni, mesti lagi lawa...gloomy pun lawa...masa atas jeti ni tetiba hujan gerimis...biar je laaa, malas nak lari balik...
then lepas tu kami gerak menuju ke bar yang ada di tepi laut tuuu...sebab kan hujan, so kami plan nak lepak situ je la...malas nak balik bilik awal lagi kannn...so sempat la jalan jalan ambil gambar lagi sebelum ambil tempat kat bar tu...masa ni cakap ngan Sue, kita makan ringan ringan je la sebab nanti nak makan lagi kan dinner...gitu kan tapi sebenarnya perut kenyang gak lagi sebab dah banyakkk makan dessert dan roti...hahaha...tapi saje nak melepak je sebenarnya...
sebabkan hujan tu ramai dah lari naik, makanya kami dapat la seat depan sekali ngadap pantai...haaa baik staff dia siap angkut kan 2 payung stand untuk kami berdua supaya kami tak basah...hahaha layanan terbaik tau...hahahaa pastu dia bagi kita menu...banyak gak menu kat sini, tapi aku carik keropok lekor takdee...hahaha hapo la Terengganu kot, tapi takde keropok lekor!hahaha cess...tapi ada la pasta, pizza, dan macam macam lagi...
so kami decided order satu je la iaitu Chicken Popcorn (RM31) then aku ambil kopi dan Sue layan juice...acah acah sangat kan....hahahaha alaa bestnya masa ni...hujan pun tak lama, pastu berhenti...so memang kami melepak santai habis...haaa best nyaaa rasa...view dari sini memang cantik sangat...dengan kerusi yang selesa nak santai santai...penuh bantal...feeling sangatlah sempena birthday ke 37 nih...hahaha...chicken popcorn tu besar gak portion, so mengah nak habiskan...aku rasa sebab kitorang masih kenyang makan kek dan roti tadi...hahaha so layan perasaan tengok laut...wehuuu...
lepas dah gelap sikit tu, semua tempat dah mula buka lampu...so kami pun mula la beransur...perut masih kenyang...sempat la usha menu untuk dinner kat restoran dia, ada restoran serve buffer, ada ala carte...boleh pilih laaa...sebabkan masih kenyang kita usha je la, nanti balik bilik baru decide semula nak makan manaaa...so lepas ambil gambar sikit, kami pun gerak ke lobi dan naik buggy untuk balik ke bilik...
dan malam tu lepas mandi dan solat, aku rasa dalam 8 malam, aku dengan Sue dah masuk bawah selimut!hahahaha makanya niat asal nak dinner kat Taaras tak menjadi laaa...hahaha takpelaa, kita ada 1 malam lagi esok...dan malam tu, dua perempuan tua yang sakan bergambar dan berjalan hari ni pengsan awal...hahaha dah tua tua ni kan, memang cepat penat...tenaga tak macam dulu dah...hehehe...pape pun kami happy cara kami...ok korang stay tune, esok kami ke mana pula di Redang ni!hehehe...

4 comments:

  1. Untung sangat duduk hotel mahal hahaha.
    Wehhhh aku dah dilanda kemalasan balik dah ni caneeeerrr????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuti thaipusam kan hari ni? Dah pi hapdate blog! Hahahaha

      Delete
    2. Taipusam korang je cuti. Kami pahang tak. Hahahha (alasan taknak update)

      Delete
    3. Ok esok leh mula susun gambar hehe

      Delete