Friday, January 22, 2021

Redang Birthday Trip Day 1.1

akhirnya sampai gak ke cerita birthday trip aku ni haaa...punya la lama nak sampai turn...hahaha ada masa malas, ada masa rajin aku ni berblog, tapi insyaAllah aku cuba ya tak skip mana mana cerita...rasa sayang plak sebab gambar dah ada kan, so sebab tu post terlewat keluar sebab aku tak nak skip cerita...hehehehe...so sebenarnya plan aku nakpi Terengganu ni pada bulan Julai ke Ogos 2020, balik hari je nakpi JJCM...dengan Dini dan Amoi...sekali kan PKP, pastu flight aku cancelled masa tu, so ada option tukar date secara percuma...terus aku decided tukar masa birthday aku memandangkan masa tu takde nampak cahaya leh pi oversea dah kan..hahahaa...so terus tukar plan, nakpi Redang dengan Sue, dan aku tinggalkan Dini dan Amoi...hahaha sebab Dini takleh cuti, Amoi pun takleh join...hahaha...pagi nak bertolak tu kalut sebab sampai ERL awal pagi tengok tutup weh!rupanya masa PKPP dia buka lambat...kalut la aku kan sebab masa aku plan ngam ngam je...haa dengan pantas drive ke KLIA2 dan parking situ je la, tutup mata laaa harga parking dari terlepas flight kan...nasib baik la parking kosong kat KLIA2 tu, senang terus parking depan pintu, berlari kau nak drop luggage kan...hahaha sakan pi Terengganu pun berluggage bagai hahaha adoi...nasib baik sempat weh...sampai boarding hall baru la dapat tarik nafas lega...hehehe tengok la aku menggedik beli beg nak bergambar OOTD di Terengganu...hehehe cantik!
pagi tu hujan lebat gak...flight aku berlepas dalam jam 7 pagi...satu row aku kosong sebab aku beli tiket dengan Amoi dan Dini kan...lega kan duk sorang sorang masa pandemik ni...hehehe bestnya setelah berapa lama tak dapat naik flight weh...last naik masa pi Maldives bulan Mac 2020, masa ni dah September 2020...hahaha gila tak merenyam aku duk sorang sorang atas tu...tapi still nervous la kan, so memang pakai mask sentiasa, takde tangan gatal nak pegang sana sini...hehehe...masuk memang takleh tido sangat pun, so layan perasaan je la tengok luar...view yang dirindui!hahaha...
sampai di Terengganu aku terus keluar dan tunggu Sue jemput...haaa balik kampung dia kat Besut, so sekali la plan ngan aku nak berjalan kat Kuala Terengganu ni kan hehehe...so pagi tu dia dari kampung dia la, so lewat sikit sampai sebab hujan...makanya aku melepak la kat arrival hall tunggu dia...sekali nampak dinding gambar kat Londonggg hahaha...boleh la fefeeling sampai Londong dah masa ni kan...terus kena kecam ngan netizen!hahahaha...
tak lama melepak tu, Sue pun sampai...so teruslaa kami ke destinasi pertama nak breakfast iaitu Fauzi Nasi Kerabu...dulu pernah makan yang dalam bandar, sedappp...paling sedap teh ais madu dia la weh....sedap gilaa!tapi kali ni atas nasihat Kak Long Kawasan KT, Nani, aku pi yang di Gong Badak jer sebab lepas ni punya aktiviti berhampiran sini je...hehehe...dan masa makan kat sini kami bertemu dengan Nani...
lepas dah sudah makan, kami naik kereta Nani je untuk aktiviti pagi ni...so memula aku cakap ngan Nani aku nakpi tengok bengkel pizza dia...Nani ni usahawan muda buat produk bakeri frozen bagai...bagus jiwa anak muda ni...hehehe siap la kami ambil aiskrim dia buat sendiri dalam peti ais dia...sambil tu Nani bagi juga aku roti korea cheese yang viral tu sekotak, untuk bekal ke Pulau Redang nanti katanya...hehehe nanti aku share gambarnya ya...surprise!
lepas tu kami terus ke Kumad Wanderboat yang terletak di Kampung Paloh...Nani yang suggest aku ni, katanya sekarang orang pi KT ramai duk naik boat bergambar OOTD...haaa dengar OOTD mana aku leh tolak kan!hahaha terus Nani la yang uruskan booking semuanya...masa ni ada sedikit kekeliruan, plan patut boat kami awal sikit dalam jam 10.30 pagi tapi jadi lewat...so lama gak la kami menunggu kat tempat dia ni...nasib baik ada kerusi kipas semua...cuma dalam hati risau gak sebab nak kejar naik speedboat ke Redang petang ni...
setelah dekat sejam gak melepak baru la kami dipanggil untuk naik bot...bot khas untuk kami je, dan takde bumbung!nasib baik laa tak panas terik sangat...harga untuk satu bot ni aku dah lupa tapi tak mahal mana pun, aku rasa less than RM20 kot seorang...ok la pada aku harga dia...untuk masa 1 jam 30 minit dia akan menyelusuri sungai sampai ke muara Sungai Terengganu...ada 6 port kita leh pilih tapi aku dah lupa apa  tu...hahaha so moh ler kita tengok mana kami singgah dalam 1 jam 30 minit tuuu...
dari jeti Kumad Wander Boat tu, kita mula gerak menyelusuri Sungai Terengganu...best sebab cuaca tak terlalu panas...mula lalu kat pokok pokok apetah, hahaha aku fail ya bab pokok...hahaha pastu lalu bawah jambatan yang macam nak roboh!adik guide cakap jambatan tu macam nak roboh sebab masa banjir, balak lalu sungai ni, so hentam jambatan...nasib baik laaa muat lagi kita nak lalu naik bot ni...hehehehe...
so persinggahan pertama kita adalah di Masjid Kristal yang terletak di dalam Taman Tamadun Islam...haaa kemain adik tu adjust mana nak stop untuk kami bergambar, yang kami ni plak tak nyempat nyempat nak berdiri nak ambil gambar kan...pastu cuak bila bot bergoyang!hahaha sebabnya kalo ada bot lain lalu pun, mula la bot kita goyang sekali dek arus bot tu...hahaha...yaa hambik kau posing la sepuas hati...adik tu melayan je, lepas sorang sorang bergambar...pastu nak in group plak...hahaha cantikkk...aku suka...oh ya, kami memang plan pakai warna pink!hahaha...gatalkan nak bertema tema ni...
bila dah lama berhenti kat masjid tu, memang terasa la panas kan...takde angin...hahaha berpeluh la gak...dah sakan bergambar, moh ajak adik tu gerak ke next lokasi plak...kami ke arah bandar KT dahhh...masuk ke alur kecil kat Chinatown...tapi masa ni mood bergambar dah kelaut dah sebab panas dan berpeluh peluh...so kita ambil gambar tak lama sangat pun...hahaha gambar bertiga pun tak dan ambil sebab nak cepat...sebab sini macam terkepung kan, lagi rasa panas....
dan kemudian kami ke lokasi yang dinanti nantikan...ni la tujuan sebenar aku naik bot ni, nak bergambar dari dalam bot dekat Jambatan Angkat a.k.a Draw Brdige Terengganu ni...hahaha best kan, orang biasa duk ambil dari atas darat gambar...kita dari dalam bot!hahaha....best adik ni melayan, memula ambil dari belah dalam dulu, then dia keluar the other side plak ambil gambar...tapi belah luar ni dah makin dekat laut so arus kuat dan banyak bot lalu lalang...so banyak kali terstop ambil gambar, kena tunggu arus slow...hahaha tapi pape pun puas hati dapat bergambar sakan kat sini...haaa korang layan je lah gambar ya!
dah puas bergambar kita pun gerak nak balik dahhh...masa ni dah pukul 12 lebih dah weh...nervous plak...huhuhu sempat la ambil gambar KT, nampak signange I Love KT dari jauhhh...alaaa rinduuu plak pernah gedik buat ayat dulu I Love KT, but I Love You More...gituuu kan...however, I Love Myself MOST lah sekarang ni...hehuuu so balik tu layan perasaan tengok view sepanjang sungai tu sambil dalam hati berdebor...sempat ke nak kejar naik bot kat Jeti Merang ni...hahahaha...Nani cakap sempat...okayyy...hahahaha...
dan di akhirnya sebelum bot masuk ke jeti, dia stop untuk kami bergambar dengan signage Kumad Wander Boat!yeayyy best gilaa...seriously puas hatilah dengan trip kali ni...TQ Nani yang suggest memang best untuk orang yang suka bergambar OOTD hahaha...memang satu kelainan la pada aku...hahahaha best!dan lepas bergambar terus laaa bot parking di jeti kecil itu dan kami bergegas masuk ke kereta!
masa ni dah dekat jam 1 petang dah, speedboat kami jam 3 petang tapi di Jeti Merang, dalam 1 jam dari KT...tapi masalahnya aku kena pergi area Batu Buruk dulu nak pickup kek yang aku order dari Pastelmonomy!makanya naik kereta Nani terus pecut ke Batu Buruk, jalan plak jem weh!ye la orang Ganu mana bawak laju macam orang KL...hahaha seriously sepanjang masa dalam kereta aku cuak!huhuhu lepas ambil kek, patah balik ke Gong Badak nak ambil kereta Sue, terkejut tengok Waze 40 minit!gila lah...cuakkkk...memang rasa nak rampas stereng je dari Nani masa ni...hahahaha sebab Nani bawa berhemah nau...kahkahkah...dan setelah berpanikan dalam kereta Nani, akhirnya sampai kat kereta Sue jam 2.20 petang!haruuuu weh...huhuhuhuhuh....sian gila Nani weh stress ngan kitorang...tak sempat nak bai bai sangat, terus lompat masuk kereta Sue...

4 comments:

  1. salam...

    wahhh.. bestnya. seronok gak guna boat dpt cruise cam tu ek. dah lama sungguh tak ke Terengganu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak. Hehe best kak. Boleh cuba nanti. Leh la ubat rindu naik sampan kat Kashmir kejap. Hehehe

      Delete
  2. Lama nya x gi KT...
    first time tau ada boat cruise eh?
    See,nmpk sgt dah lama x gi sana kan hahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha boat ni pun macam baru gak ada...hehehe

      Delete