Friday, November 29, 2019

36th Birthday Trip: Day 4.4 - Green Tour - Selime Cathederal, Stone Art Centre, Pigeon Valley & Turkish Delights, Cappadocia

Sambungan dari: 36th Birthday Trip: Day 4.3 - Green Tour - Ihlara Valley, Cappadocia

dan dari Ihlara Valley kami dibawa pula ke Selime Cathederal...sebuah church yang dikatakan digunakan untuk upacara keagamaan pertama di Cappadocia ni...aku masa duk join tour kat Cappadocia ni kan, baru aku realise banyak gilaaaa history diorang pasal kristian bukan pasal Islam...aku macam pelik la sebab katanya negara muslim kan...tapi maybe sebab semua ni sejarah, tapi nape semua tour dia berkaitan agama kristian, aku pun tak berapa pasti...huhuhu
melihatkan ketinggian nak mendaki tu, aku macam malas nak naik sampai atas...aku cakap ngan Sue kalo dia nakpi tu, pergi je la follow yang lain...haaa sekali duk sakan bergambar, sikit-sikit kami naik ke atas!hahaha sedar sedar ehhh dah sampai atas dah weh...unik la binaan ni, cemana diorang leh tebuk-tebuk batu ni kan, tak runtuh plak tu...
sampai kat atas sekali tu, jumpa ramai la ahli jemaah kami...pastu ada banyak bilik-bilik atas tu...kami malas nak masuk, so just duduk kat kerusi layan view dari tempat tinggi tu...tak sedar bila masa tah semua orang dah turun...so kami tengok tak ramai orang, kami pun turun laaa semulaa...sekali sampai bawah tu, kitorang orang terakhir sampai kat van...rupanya guide kata dia tak perasan pun kami naik ke atas tu...
dan dari Selime Cathederal, kami dibawa ke sebuah kedai jual stone, batu permata yang famous di Cappadocia ni...standard la kan kalo join tour gini, wajib bawa tempat macam ni...huhuhu aku memang semangat sebab nakpi toilet diorang je laa...lepas tu lajuuu je aku keluar balik...tunggu dalam bas...ingat kan tak lama, sekali lama kauuu diorang sakan shopping...huhuhu...
then guide bawa kami singgah di Pigeon Valley, katanya banyak pigeon...masa kami sampai ni tengah berangin kuat dan sejukkkk gilaaa...menggigil duk luar masa ni...tapi gigih la nak tengok pigeon kan, adalaaa jugak pigeon nya, kawan aku cakap dia pi takde langsung pigeon nyaaa...hehehe...so snap sekeping dua gambar, lepas tu kita lari masuk van sebab sejukkkk....
dan akhir sekali sebelum mengakhiri tour kami ni, kami dibawa ke sebuah kedai jual souvenir dan turkish delightss...siap ada sesi penerangan dan bagi makan percuma lagi...lepas tu apa lagi sakan la penuhkan bakul masing-masing...aku ada beli coklat apricot, kacang dan apple tea...harganya aku tak berapa ingat, tapi mahal sikit laaa dari tempat lain...tapi coklat apricot dia tu sedappp!aku siap beli 2 kotak lagi...nyummeh!
dan dengan itu selesai laaaa Green Tour kami pada hari ni...kemudian kami semua dihantar pulang ke hotel masing-masing...masa ni dah nak gelap dahhh...risau gak kami sebab takut tak sempat solat jamak zohor dan asar...masa sampai je hotel, terus melompat kami berdua turun van dan lari masuk ke bilik untuk solat jamak...huhuhu ok la Green Tour ni, cumanya aku sedikit terkilan sebab trip kat negara Islam tapi takde peruntukan masa pun untuk solat...ingat ada...hehuuu...

2 comments:

  1. Kalau DJ nak tau, tempat sejarah Islam di Turki banyak di Sanliurfa, dah tak berapa jauh dari Cappadocia tu sebenarnya. Di situ ada Telaga Nabi Ayub & Balikli Gol, tempat di mana sejarah Nabi Ibrahim dibakar Raja Namrud berlaku. Tapi saya admit, susah sikit nak sampai kat situ sebab tak banyak travel agent di Turki yang ada buat tour ke situ.

    Saya share skit pengalaman saya melawat ke Sanliurfa di sini: https://azziamd1.blogspot.com/2014/09/2014-turkey-bhg-11.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh yaka...patutlahhh...ookaayyy tqq for sharingggg

      Delete