Wednesday, November 20, 2019

36th Birthday Trip: Day 3.3: Sultanahmet Square & Arastaa Bazar, Istanbul & Flying to Cappadocia

Sambungan dari: 36th Birthday Trip: Day 3.2: Galatasaray Tram & Mado di Taksim Istiklal, dan Galata Tower, Istanbul

sampai di Sultanahmet Station, sempat singgah lagi di Sultanahmet Square ambil gambar sebab semalam punya gambar kan kelam sebab mendung petang nyaaa...tempat air bawah ni bau busuk, aku tak tau tempat air apa ni...tapi seriously busuk...hahaha Sue memula nak buka gak air dia, sekali tak tahannnn baunya...hehee...omg macam air kumbahan baunyaaa...hehuuu...
pastu kami jalan masuk ke Blue Mosque lagi sekali...hehehe tak putus asa kan sampai 4 kali masuk Blue Mosque nak ambil gambar...masalah sekali pun takde kami singgah solat kat sini...sibuk ambil gambar je, huhuhuhu rasa nak sepuk diri sendiri...dan akhirnya capai gak hasrat aku nak ambil gambar dari belah tepi Blue Mosque ni...cantik sangat!huhuhu sukaaaa...aku suka gila Blue Mosque ni...nak nikah kat sini boleh tak?hehehe....
dan lepas tu kami keluar dari Blue Mosque, sempat lalu di Arastaa Bazaar yang tak jauh dari hotel kami...lalu je la jeling apa yang patut dengan harapan later akan dapat singgah sini cuci poket plak...tapi hampeh, sampai ke sudah, kami tak masuk dah bazaar ni walaupun dekat gila dengan hotel...ni la namanya, kuman seberang laut sibuk duk nampak, gajah depan mata buat sombong jer...eh...hahaha...tapi Sue ada baca souvenir kat sini agak murah banding tempat lain...
dan lepas tu kami pun terus balik ke hotel...siap-siap ambil luggage semua dan mula bergerak cari teksi...nasib baik tak perlu jalan jauh dah nampak teksi, terus tahan...masa dah jam 3 petang dah...so terus tunjuk tempat Havabus di Taksim, pakcik teksi ni tau dahhh...dan dia siap explain laaa guna google translator berapa taxi fee bagai...so bagus la pakcik ni...beriya nak sembang walaupun macam ayam ngan itik kami bercakap...hahaha...
tapi yang tak bagusnyaaaaaaaa, jalan jemmmm...cuak weh...walaupun rasa dah keluar awal dah, tapi lama gak kami stuck kat jemmmm atas jambatan tu...mula rasa nyesal tak naik tram je tadi...tapi sebab dah penat dan malas nak heret beg pi Sultanahmet Station tadi tu, naik teksi je...almost sejam gak la perjalanan kami nak sampai dekat tempat Havabus di Taksim tu sedangkan dekat je weh...huhuhu harga teksi adalah TL41, sib baik tak mahal sangat...huhuhu...
sampai je area Havabus Taksim tu, memang ada bas dah ready nak gerak so lajuuu la kami naik...haaa untuk yang nak tau, Havabus ni adalah bas yang akan ke Sabiha Gokcen International Airport (SAW)...satu lagi airport yang ada di Istanbul ni...so kalo datang ke Istanbul atau nak keluar dari Istanbul tu, better check bebetul ya tiket korang turun kat which airport...sebab jarak antara keduanya amatlah jauh...satu di timur, satu di barat...gituuu...perjalanan menaiki Havabus ke SAW mengambil masa dalam 1 jam 15 minit dengan bayaran sorang TL18...sama je harga Havaist aritu...
sampai di airport, kaunter kami tak buka lagi...so kena tunggu sampai 5.40 petang baru la kaunter dibuka...so kami pi la toilet, beli air segala bagai untuk membuang masa...then sampai masa kami pun pi kiosk untuk check in dan drop luggage...so kami nak kemana?hehehe ke Cappadocia laaa...hehehe untuk trip kali ni kami cover Istanbul dan Cappadocia...ramai orang naik bas pi Cappadocia ni, jauh jimatnya, tapi kami tak banyak masa, makanya kita naik flight je la yaaa...tiket aku beli Anadolu Jet, anak syarikat Turkish Airlines gak dengan harga RM315 untuk return ticket...
selesai semua, kami cari makan...lapar weh...sebabnya tadi kan tak makan berat...just makan dessert je...gigil gak aku masa ni dah....sebab dah gigil aku tamak ambil sampai tiga ketul ayam...hahaha aku makan Popeyes sebab tu je yang aku nampak makanan siap terus...hahaha ada yang message aku tanya duit dah abes ke yang makan fast food tu, masa aku upload gambar ayam ni kat IG story...omg korang tau tak harga Popeye aku ni TL42.50?fast food bukanlah makanan murah tau kat sini...lagi kat airport ni...hahaha nanges tengok harga tauuu...hahahaa!
then kami masuk ke dalam, setel solat semua dan terus ke boarding hall...agak rileks gak la kami masa ni, siap jamak semua sebab dah sampai awal kannn...pastu masa tunggu ni la duk message kawan aku yang ada kat Cappadocia gak, dia cakap hari ni hujannnn...terussss aku check Accuweather, dan rasa nak runtuh jiwa aku tengok hari, esok dan lusa Cappadocia adalah mendung dan hujan!terus down weh...dah la memang ada sampai lusa je kat Cappadocia ni...macam mana dengan angan dan cita-cita aku nak posing berbackgroundkan hot air balloon ni?huhuhu...
dan kami gerak dari SAW pada jam 8.40 malam, dan sampai di Nevsehir Airport pada jam 10 malam...haa untuk ke Cappadocia ni pun ada 2 airport kita leh turun samada Nevsehir ataupun Kayseri...so sila tengok bebetul tiket tu ya...lagi bila nak booking airport transfer tu...kut tersalah airport kang, naya je kita...dah la sampai tengah malam...sini airport kecik je, takde teksi malam-malam ni...sampai ni sejuk gilaaa sebab baru lepas hujan...masa ni dah doa dahh moga esok cerahhhh...
dan untuk airport transfer aku memang dah siap booking thru hotel aku stay dengan harga TL35 per pax...sampai tu memang dah ada orang tunggu dengan nama aku...so terus naik van yang besar ni beramai-ramai...memang selesa laaa...perjalanan mengambil masa dalam 40 minit nak sampai ke Goreme...untuk makluman, Cappadocia ni besar tau...so Goreme, Nevsehir, Kayseri ni semua city dalam Cappadocia laaa...aku selama ni ingat Cappadocia ni kecil...dah sampai sini baru paham mana Goreme, mana Cappadocia...hehehe...
dan akhirnya kami sampai di Relic House, hotel kami untuk 2 malam...kami disambut mesra oleh staff di situ...then check in, aku buat bayaran di sini dengan harga EURO83 untuk 2 malam ni...masa check in budak tu cakap dah esok hot air balloon cancel tau...huhuhu sedih aku dengarnyaaa...makin tipis harapan aku ni nak berharijadi dengan hot air balloon...hehuuu...selesai check in, kami pun terus masuk ke bilik..nasib baik bilik kat ground floor je...dekat ngan pintu masuk...Alhamdulillah legaaaa dapat luruskan pinggang atas katil...hehuuuuu ayuh lah kita rehat...esok nak mula explore Cappadocia plakkk...hehuuuu excited campur senduuuu sebab risau hujannn...huhuhu...

12 comments:

  1. makin menarik ni..dapat naik ke tak belon tu..hehe..tungguuu..

    ReplyDelete
  2. IG PLISSSSSSSSSSS HAHAHAHAA NEVER GIVAP!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha dah crik ke belummmm

      Delete
    2. dah.. cari wanderlust dj tak jumpa. cari dayah jerr tak jumpa.. ateeee :(

      Delete
    3. Hehe pelik gk sbb rmai je follower blog ni jupe ig saya 😂

      Delete
    4. Hahaha meh pm kat email tu. Nanti sy bg

      Delete
  3. Fuh, kalau saya dah lemau badan dibuatnya.. Boleh tercabut kaki pinggang semua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe tu la psl lg dh mkin berusia nih hahaha

      Delete
  4. Serious lah korang rest kat Karakoy. Memang dah kertu ni. Xpelah kan bak kata ko, tua bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha opkos tua bersama since matriks tau kami sama, masuk ukm pun sama...haaa tu br betul tua bersamaaa...

      Delete