Wednesday, November 13, 2019

36th Birthday Trip: Day 2.4 - Galata Bridge, Balik Ekmek & Hodjapasha Culture Centre, Istanbul


dah sedap dapat tido dan rehat, pada jam 4 petang kami pun bergerak keluar semula...takleh la nak tido beriya sangat kan, rugi la masa di negara orang ni...hehehe keluar balik ni, memang tengah matahari terik lagi la...so kami pun berjalan melintasi Sultanahmet Square, menuju ke Sultanahmet Tram Station...haa petang ni kita akan gunakan Istanbulkart yang dibeli masa di airport tu...untuk naik tram ni, harga dia standard je, so memang touch masa masuk ke station je, keluar tak payah...sebab tu boleh share kad...lepas aku touch dan masuk, pass kad pada Sue untuk masuk...
kami naik tram yang menuju ke Kabatas, then kami berhenti di Eminonu Station...masuk ke underground kedai dia ni, kami menuju ke arah Galata Bridge...sempat la juga Sue cuci mata dan poket beli fridge magnet dekat sini, murah la jugak...aku tak ingat berapa, sebab masa Sue duk membeli ni, aku duk sibuk bersembang telefon dengan Cikwi...
keluar dari underground kedai tu, macam tak tau nak ke mana gak...aku dah cakap kan, aku tak study sangat trip ni...hahaha selalu tu takde pun nak stuck pikir mana nakpi bagai kan...lancar je...ni duk berhenti-henti...hahah then kami gerak je arah menuju ke bridge yang dah nampak tu...masa ni tak abes la Sue duk cakap eh ni la tempat Lisa dengan Beto dalam Istanbul Aku Datang...aku memang haram tak ingat dah...hahaha!ramai gila local weh masa ni, dah la panas ya amat masa ni...memang pejam mata je la amik gambar...ramai gila orang kat dataran dia tu, kat atas jambatan plak ramai gilaaaa orang memancing...rileks je diorang ni petang-petang...muzik memang kuat la masa ni...dari seberang sini nampak laaa Galata Tower yang famous tu...
sempat la usha tempat nak naik Bhophorus Cruise masa last day nanti, pastu duk nampak sebuah masjid tak jauh dari Galata Bridge ni gak...cantik...namanya adalah Yeni Camii...cantik sangat...dah la langit biru weh, walaupun panas takleh buka mata, tapi aku suka duk sini...tepi tu memang banyak kedai jual balik ekmek, atau sandwich ikan...memang famous la kat Galata Bridge ni...tapi kami taknak makan kat sini, nakpi kedai betul bawah jambatan tu, sebab semuaaaaa rakyat Malaysia cakap sedap kat situ dan WAJIB pergi...
masa kat dataran ni sempat la kami beli Osmanlu Lokmasi dengan harga TL6 untuk 5 biji...lokma ni sejenis dessert orang Turki...dia macam donut goreng tu, tapi dia curah air gula atau honey atas tu...rupa dah tempting gila dah kilat-kilat...sekali ngappp masuk sebijik dalam mulut, merecik gula dalam mulut weh...hahaha!omg manis letinggg....takleh blah...hahaha...
lepas terpaksa abeskan lokma tu, kami pun menuju ke kedai Osmanli Balik Ekmek kat bawah jambatan ni...memang besar kedai nya, senang je carik....so sampai sini kami pun order laaa balik ekmek or sandwich ikan sorang satu...pastu gatal pi order air jeruk merah ni sebab nampak orang ramai minum kat dataran tadi...dan juga midye dolma, sejenis mussel yang digaul dengan nasi...dannn rasanya?hahaha air jeruk takleh nak telan weh!gila lah rasa dia, rasa macam jeruk zaman dulu dalam balang besar tu kan, haa air dia tu la kita minum...gitu la rasanya...huhuhu...balik ekmek plak biasa sangat pada kami...plain tu satu hal, tapi entah taktau apa yang sedap gila...mayb sebab kami dah makan grilled fish yang jauhhhh lebih manis dan sedap masa lunch tadi...so rasa yang ni biasa je...mussel tu plak boleh laaa...kenyang tak puas kami petang tu...hahaha siap nyesal nape order balik ekmek tu sorang satu...patut share je...hahaha total kami makan semua ni adalah TL49...
sebelum balik sempat la kami berjalan atas Galata Bridge tu tengok orang mancing...sekali nampak sorang tu muka sebijik macam Aju...hahaha dah la Aju pun memang suka mancing...aku snap hantar gambar, dia pun terkejut tengok gambar sendiri...hahahaa gitu kerlassss mancing sampai ke Turki kauuu kannn...hahahaha...orang cakap view sunset kat sini lawa, tapi kami memang takde masa nak tunggu sampai sunset sebab ada satu lagi tempat nak terjah lepas ni...
then dari Eminonu Station kamu ke Sekerci Station, tak jauh jarak 1 station je, jalan kaki pun boleh sebenarnya...masa last day datang lagi sini baru perasan tak jauh kalo jalan kaki...hehehe tujuan kami sebab nak pi Hodjapasha Culture Centre...tapi sebab awal lagi, so kami jalan cuci mata sekitar Sekerci dan siap singgah minum kopi di Algotur...ada local market situ, siap orang duk cakap murah makan sini dan sedap masa kami lalu...tourist gak la...tapi sebab dah kenyang makan balik ekmek tadi, malas dah la kami nak makan...
hampir jam 7 malam, kami pun gerak ke Hodjapasha Cultural Centre ni...aku la beriya nak datang sini sebab nak layan Whirling Dervishes Sema Ceremony yang famous di Turki tu...alaaaa yang lelaki baju putih pusing-pusing tu...aku ni kan pantanggg bab persembahan budaya ni kan...semua nak layan walaupun mahal...hahaha harga tiket masuk ni adalah USD22 seorang tau, aku beli tiket online...masuk sini naik atas, nanti akan diberikan tiket dan minuman percuma...
then ada laaa bacaan dan tayangan video pasal persembahan ni kat luar tu...layan je la tengok...tapi sebenarnya aku dah penat, kaki dah sakit masa ni...tempat duduk limited plak kat luar ni, makanya mood membaca takde sangat...Sue je beriya baca sana sini...so basically apa aku leh share sebenarnya ini adalah macam persembahan tarian keagamaan laa...diperkenalkan oleh Rumi...ok aku macam tak reti nak cerita details, korang search sendiri la...takut salah cerita plak...hahaha...
dalam jam 8 kami masuk ke dewan dia...kecil je...so dalam ni bila start persembahan tak dibenarkan ambil gambar...so gambar sebelum kejadian je laaa ya...haaa masa kat dalam ni, aku rasa kitorang berdua je yang bertudung, yang lain ramai mat salleh, korean, japanese dan indian...dan sejujurnya aku rasa bosan dan cuak pun ye gak...hahaha sebabnya macam pelik, bacaan ayat suci Quran tapi diorang duk pusing macam khayal...pastu siap bersujud-sujud bagai...eh pelik...aku dan Sue macam cuak la...hahaha pastu tak abes repeat benda sama...ok tak kena jiwa...ini bukan la persembahan kebudayaan yang aku cari...hahaha...sejam dalam tu rasa lama gilaaa weh!
habes jam 8 malam tu, penat gila dah rasa weh...so kami pun terus naik tram balik ke Sultanahmet Tram Station...tak larat dah nak makan ke apa...so memang terus balik ke bilik je walaupun masih awal...lagi pun kami nak kena kemas beg sebab nya pagi sok nak keluar dan terus check out...letak luggage di lobi hotel je, sebabnya malam esok kami dah nak gerak ke Cappadocia!hehehe sooo selesai laa hari pertama kami di Istanbul...penat weh!hahaha malam tu aku tido, tapi kul 2, 3 pagi aku dah terjaga...jetlag bai!denggg sungguh....huhuhu...

5 comments:

  1. Dervish dance tu lah yang jadikan aku gigih memanjat bukit kat Bursa nun. Pastu dah siap tengok, cousins aku dah buat muka pelik & tanya...macam Syiah je. Selamba katak cakap kuat2. Sibaik lah free so xdelah diorang berbunyi banyak sangat kat aku hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untunglaaa free...hahaha tu la aku pun tpikir gak syiah ke? Hahaha

      Delete
  2. Tengok kedai undergroud nya.... Sama mcm suasana di Korea....dekat stesyen Myeongdong...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah tp kecik jee kat sini. Seoul tu besarrr gila hehee

      Delete