Tuesday, November 7, 2017

Trip Jiwa Lara: Bangkok, Thailand

awal tahun 2017, aku dapat peluang menyertai bengkel anjuran FAO di Bangkok, Thailand...aku kira sedang cantik peluang ni, sebab sebelum pergi ni, aku sedang berduka cita, berjiwa lara dengan something...kiranya trip ni acah-acah membawa diri laaa...gituu...hahaha tapi...sebab lara sangat kan, sampai hilang mana tah note yang aku catat masa trip ni haaa...hahaha so makanya cerita dalam entry ini dan entry berikutnya takkan detail laaaa...aku leh cerita setakat yang aku ingat berdasarkan gambar je la eh!lara benauuu la nih...

Hari Pertama

pada 8 Januari 2017, seawal pagi aku dah sampai di KLIA...best trip kerja kali ini sebab ramai pergi sekali...bengkel aku je dah 3 orang...aku dengan Kak Anis dari KKM, dan Kak Faridah dari Mardi...then naik same flight dengan Nuurul dan Dr Chin yang attended another meeting di Bangkok...sempat la layan nasi lomak sebelum naik flight tu...sesambil buat caption laraaa kat media social masa ni...hahaha...
perjalanan ke Bangkok adalah sangat lancar!sampai je Suvarnabhumi Airport, kami berpisah dengan Nuurul dan Dr Chin...kami bertiga menaiki teksi terus menuju ke Anantara Riverside Resort...resort 5 bintang ni weh, best gilaaa disambut dengan penuh mesra, hotel yang cantik dan bilik yang canti...terbaiklah layanan FAO ni...
sebabkan resort ni terletak sebelah sungai Chao Phraya, so diorang ada sediakan Shuttle Boat Services ke Saphan Pier berhampiran Saphan Taksin Station...so kalo korang stay sini, boleh la usha operating hours shuttle boat ni ye...memang berguna gilaaa...
tapi petang hari pertama tu kami dah lapar, so naik teksi je terus menuju ke Charoen Krung Road, di mana terletaknya Asiatique Mall...tempat ni sebenarnya terletak di seberang sungai je dari resort kami...tapi sebab malas naik boat, kita naik teksi je...masa dalam teksi nampak ada masjid berdekatan Asiatique Mall tu, so turun je teksi terus hala ke masjid dan jumpa food court dengan banyak pilihan makanan halal...teruja gila nampak itik halal tauuu...
kami masuk dalam food court tu dan duduk di salah satu kedai yang jual nasi dan lauk-pauk panas...bagus pekerja dalam tu tunjuk mana kedai halal, mana tak halal...so senang nak buat pilihan..duk usha menu kedai tu dan order makanan...aku pi gak order itik kat kedai depan tu...teringinnn...
gila tamak, penuuhhh meja kitorang dengan makanan...harga maaf la aku lupaaa...tapi kami order itik halal aku nampak tu...sedappp...cuma kulit dia tak crispy...kali crispy lagi sedap!tomyam sedapppp...ayam cashew nut pun sedap dan juga padthai...dah tengah makan, Kak Anis nampak orang makan macam mi sup, dia teringin gak...so order la jugakkk...hahaha dasar kuat makan...best!
dah makan tu, kami singgah ke masjid berhampiran food court ni...cantikkkk gila dalam masjid ni...dari luar nampak biasa je wehhh...kitorang sempat la masuk dan tengok keadaan sekeliling...memang kawasan muslim la kat sini...tak sangka plak...sebab tak pernah tauuu...
then kami berjalan dari masjid ke Asiatique Mall...sepanjang jalan ada gerai-gerai orang muslim...teringin gak nak cuba tapi sebab dah kenyang gila, kita cuci mata je laaa...lagipun pergi dengan orang food safety ni, baru cakap macam nak cubaaaa, dah kena jeling...hahaha haaa jalan tak jauh pun masjid ke Asiatique Mall tu...
sampai Asiatique Mall ni sakan laa bergambar dan membelek souvenir...aku ni hanya rileks layan diorang shopping je la...kakak berdua tu memang kaki shopping...belum pape dah penuh tangan masing-masing...aku memang takde beli apa pun laaa...bajet takde...
dalam jam 10 barulah kami bergerak balik ke resort menaiki teksi...niat nak naik shuttle boat ditangguhkan ke esok-esok laaa...banyak lagi masa kannn, lagipun penat gila dah dari awal pagi gerak dari umah kannn...hehehe best nya tido malam tuuu...sebab dah penat gila, resort plak best...cumanya tido tak nyenyak sangat sebab nervous untuk esok...
Hari Kedua

hari kedua di Bangkok merupakan hari pertama bengkel berjalan...best gila breakfast dia banyak gilaaa makanan...pilihan untuk kita yang muslim pun banyak laaa yang meyakinkan...ada vegetarian juga so sedap lah...makan pula tepi Sungai Chao Phraya tuuu...terbaiklah!tapi masa breakfast ni, ada rama-rama dalam perut akuuu...so makan tak berapa tenang!
dan sesi pagi hari pertama pun berlangsung dengan jayanyaaa...macam-macam ilmu dapat dipelajari dan dapat kenal beberapa expert dalam bidang aku gak masa ni...memang best peluang yang dapat ni...takkan disia-siakan...jumpa juga beberapa muka yang familiar dan pernah jumpa sebelum ini...
masa lunch, memang mewah laaa bengkel FAO ni...diorang bagi kami buffet lunch di Italian Restaurant dalam resort ni...besar gila weh resort ni, aku rasa lebih 3 buah restoran kot diorang ada...terbaiklah...tapi untuk lunch ni, tak banyak sangat pilihan menu yang aku leh makan...pasrah je laaa makan sayur...sobsss!
dannnn sesi petang hari pertama yang mendebarkan berlangsung!aku kena present paper sebenarnya tu yang tak tenang hidup tu...hahaha setel je present, setel menjawap pelbagai soalan maut baru la rasa legaaaaa dan boleh bertenang...hahaha...terus aku glemer tau dalam bengkel ni...
lepas abes hari pertama bengkel, organiser jemput semuaaa participants join dinner...dinner kat restoran tepi sungai, sama tempat breakfast tu...tapi pilihan makanan masa dinner ni memang wallaaaa...terbaik!sambil makan, sambil ada persembahan kebudayaan...sangat enjoy laaa masa ni...leh lepak dan berkenalan dengan delegates negara lainnn juga...
dah kenyang, naik bilik je tengok selimut dah berlipat dengan kuntuman bunga orkid serta nota sweet dream...omg sukanya akuuu duk resort ni...rasa macam orang kaya betul...hahaha dan malam tu aku tido dengan lena gilaaaa sebab dah setel present kan...tak cuak dah, tak tido dengan nota dah...
Hari Ketiga

hari kedua berbengkel, ada banyak aktiviti berkumpulan...so makin rapat la dengan semua participants kannn...makin selesa belajar, present hasil kumpulan dan bersosial dengan diorang semua...aku ni kan memula je malu, bila perangai tak malu keluar, memang bising tak hengatlah kan...dan-dan jadi ketua kumpulan tak bertauliah...hahaha...
dan hari ni lunch, organiser bawa kami ke Japanese Restaurant dalam resort tu pulaaa...gila lahh hari-hari lain restaurant, memang mewah gilaaaa bengkel dengan FAO ni weh...terbaiklah...diorang serve teppanyaki masa ni, so aku request muslim duduk satu tempat dan diorang tak serve daging pada kami...memang best dan happening kat sini sebabnya chef panggil aku cuba skill dia masak teppanyaki...suh aku, hambiklaaa telur kau pecah!hahaha...
petang tu lepas abes bengkel, aku dengan Kak Anis dan Kak Faridah nak ke MBK!member dari Indonesia pun nak join...Panpilad dari Thailand baik hati sudi nak temankan tunjuk jalan...sedangkan aku tau je jalan, saje je dia baik hati...kali ni kami naik shuttle boat dari resort ke Saphan Taksin Station...
dari Saphan Taksin, terus naik train menuju ke MBK...perkara pertama haruslahhh mencari Yana Restaurant dalam MBK ni weh...tempat wajibbbb makan kalo ke Bangkok ni...sedap gilaaaa makanan kat sini...dari tomyam dia, ikan dia, somtam dia, ayam dia...aduhaiii sedap gila weh...sedikit mahal la, tapi berbaloi gilaaaa pada aku....semua orang happy makan malam tu...
lepas makan diorang bershopping...aku macam dah penat, aku ajar diorang cara nak balik, then aku balik sendiri ke resort...masa dalam shuttle boat tu, nampak bulan cantik gilaaaa...dari tengah happy, tetiba teringat plakkk balik kisah duka lara...aduhaiii ni payah bila duk sorang-sorang ni...sobss lah sikit...
Hari Keempat

hari terakhir bengkel, layan breakfast croissant dan coklat banyak-banyak sebab sedap gilaaaa...aku memang gila makan coklat sauce masa breakfast kat resort ni sebab sedapppp sangat...memang berkilo aku rasa naik berat masa ni...lantaklah bukan selalu dapat mewah macam ni...
lepas breakfast barulah berkesempatan terjah kawasan pool dalam resort ni...busy sangat aktiviti penuh kan, tak sempat terjahh...cantik gak kawasan pool dia...tapi baju renang pun tak bawa, tak payah layan lebih sangatlah...usha cuci mata, ambil gambar je dah laaa...
selepas beberapa sesi, bengkel kami pun berakhirrr...best gila bengkel kali ni, banyak benda dapat belajar...dapat member baru sekitar ASEAN juga...aku suka laaa...sok-sok kalo pi negara diorang boleh la hello-hello kannn...leh jalan sama-sama...hehehe...
lepas abes bengkel, ada someone dari Thailand datang jumpa aku dan hulurkan paperbag...rupanya Ms Virachnee, member yang aku kenal kat Thailand ni tau aku datang, so dia pass kan souvenir untuk aku melalui kawan dia tu...ya Ampunnn terharu gila wehhh...member-member aku kat Thailand ni baik-baik..ini pun datang ni, Waliga dan Jarunee duk plan nak ajak aku jumpa tapi last-last tak sempat pun...almaklum sis ni busy macam-macam plan...eh.
dannnnn selesainya bengkel aku, bermaknaaa bermulalahhh pengembaraan aku yang sebenar...hahaha setel bengkel je, member kembara aku sampai iaitu Cik Wi!aku tukar tiket flight yang dapat dari organiser, untuk balik lambat...sebabnya ada plan baikkk ngan Cik Wi...patut Dr Chin join sekali lepas meeting dia tu, tapi last minute dia cancel sebab ada hal...so petang tu lepas solat semua, aku dengan Cik Wi dan Kak Anis menaiki shuttle boat untuk mencari makan di Bangkok dannnn nak tengok cultural show yang famous ittewwww...
gigih gila laaa kami mencari Usman Thai Muslim Food ni...kejap naik train, naik teksi, jalan kaki...jem teruk gilaaa weh masa ni...memang melompat je rasa dalam teksi tu...huhuhu masa sampai kat kedai ni, memang tergesa-gesa la sangat sebab kami nak bergegas ke cultural show lepas ni...order pun main redah je...
dah gigih sampai kedai ni, akhirnya redho pasrah sebab makanan dia biasa je pada aku...jauh laaa sedap Yana Restaurant lagi...huhuhu dah la jalan jauh, makanan biasa je...sedih gak la...tapi sebab lapar, syukur la dengan rezeki kannn...tapi lepas ni taknak pergi dah sini...dah la staff dia tak membantu sangat...tak best!ambil gambar pun gegar-gegar sebab nak cepat masa ni...
setel makan kami bergegas naik train menuju ke Siam Niramit, cultural show paling famous di Bangkok!tu yang kami bergegas gila sebabnya dia ada timing dia untuk naik free shuttle bus dia dari train station Thailand Cultural Centre (Exit 1) menuju ke Siam Niramit ni...nasib baik sampai je train station dia, ngam-ngam shuttle bus terakhir baru nak gerak...lega gilaaa weh...
untuk show Siam Niramit ni, aku beli tiket online dah dengan harga RM117...sanggup tau bayar mahal-mahal semata nak tengok show ni...hahaha tapi kalo walk in price lagi mahal weh dalam THB1,500 kauuu...haaa aku sebab dah lama aim, so kali ni pergi dengan boss yang kaya sikit, gerenti tak berkira sangat kan...tu aku ajak diorang tuuu...
sampai kawasan dia tu, sempat la pergi toilet dan bergambar dalam kawasan dia...memang besar la area ni, macam satu kawasan perkampungan kebudayaan...tapi takleh lama sangat sebab show dah nak start...cepat-cepat kita tuju ke Ramayana Hall...
besar gila hall dia ni dan jangan terkejut almost full tau masa kami datang ni...tapi mostly memang muka mat salleh laaa...hehehe kira kita ni level mat salleh la sanggup perabih duit kat culctural show macam ni...tapi aku memang sanggup je, sebab ini salah satu cara aku untuk appreciate negara orang...layan culctural show dan performance diorang...dannn pad aku tak sia-sia laaa bayar mahal...memang terbaik show dia selama sejam setengah tu...terbaiklah!siap ada gajah kauu naik atas pentas, dengan munculnya air sungai atas pentas...perghhh mengagumkan!katanya performance ni international level tauuu...best!
selesai persembahan, kami keluar semula ke perkampungan dia tu...semua penari tadi dah tunggu kat luar tu dan kita boleh ambil gambar dengan diorang...apa lagikan, tak lepas peluang laaa kita semuaaa...hehehe...kemain Kak Anis siap ada aim nak ambil gambar dengan sorang penari hensem tauuu...hahaha
happy gila malam tu semua orang...dan kemudian kami pun kembali semulaaa ke resort...Kak Anis dah sedih dah sebab nak kena balik dah esok...aku dan Cik Wi plak nak ke mana?haaaa tungguuu...hahaha...panjang lagi pengembaraan kami berduaaa, demi mengubat hati dan jiwa yang laraaaaa...#laraDJ

10 comments:

  1. Yang nampak happy je... takde pun jiwa laranya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha hai enmie!happy laaa dapat berjalankannn...hehehe

      Delete
  2. seronok baca post ni... bertambah pengalaman

    ReplyDelete
  3. baru tau pasal show tu.. terus rasa nak repeat bangkok..

    ReplyDelete
  4. Trip Jan, baru update sekarang. Huwaa bila la roh rajin aku nak mari ni. Aritu aku naik shuttle buat gi Asiatique patut ah xnampak masjid tu semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha finally weh dpt ruh nak update yg tertinggal2 tuu...hahaha ko sila susun2 n slow2 update weh. Rugii kenangan tuuu

      Delete