Thursday, November 14, 2013

Discover Downunder, Day 6 (200913) : Melbourne, Australia ~ Part 2

Sambungan dari: Discover Downunder, Day 6 (200913) : Melbourne, Australia ~ Part 1

wahhh akhirnya sampai juga ke last post pasal trip ke Aussie ni...hampir 2 bulan nak abes kan cerita...agak-agak kalo pergi tour Europe, mahunya lagi berbulan-bulan nak abeskan cerita kan?eh. hahaha ok saki-baki masa terakhir di Aussie digunakan sehabis baik...jadi tiba sahaja di Flinder's Station, kami terus keluar menuju ke Federation Square...sempat la kami mengambil gambar di depan Federation Square serta mengambil gambar di depan Flinder's Station..masa ni hujan turun agak lebat...tapi masih gigih bergambar...
lepas tu kami terus menaiki tram menuju ke Swanston Street..niat di hati nak makan di Norsiah's Kitchen..tapi sebabkan ianya terletak jauh sedikit, so kami decided untuk berhenti di Melbourne Cantral Station...dan mencari Restoran Esteler!kedai makan Indonesia...yeah kelaparan tahap dewa dah masa ni..terus masing-masing order nasi ayam penyet!set beserta air kotak teh botol adalah $11 sahaja...tak sempat amek gambar makanan sebab sampai je, terus makan!lapar!hahaha
dah kenyang, kami jalan kaki menuju ke Elizabeth St untuk kembali ke hotel..tapi sempat singgah di The Chemist berdekatan hotel..memang dari hari pertama aim nak pergi sini, hari terakhir sampai juga...sebab apa ke sini?sebabnya kat sini laaa ada jual perfume murah-murah..The Chemist ni ala-ala Guardian la kalo kat malaysia dan dia ada jual perfume yang murah...pilihan dia takde la banyak sangat..tapi boleh la kan..aku sambar juga la sebotol perfume Fantasy Britney Spears 100 ml dengan harga $19.99 sahaja...haaa apa lagi, boleh la pergi terjah sini kalo korang pergi nanti ke Melbourne!hehehe ada 2 buah The Chemist berhampiran hotel aku ni...dini dan amoi terus ke kedai yang satu lagi, aku dan sue plak terus balik ke hotel...sampai sana, lepak jap main internet sementara tunggu dini dan amoi...
tak lama lepas tu, kami terus ambil teksi di depan hotel untuk menuju ke Direct Factory Outlet (DFO) di South Wharf...actually ada beberapa DFO di Melbourne ni, tapi sebab ini paling dekat so ke sini je la kan..masa pun dah suntuk sangat...harga teksi adalah $13 sahaja...dekat sangatlah...sampai sana, terus cari directory board dulu...diskus mana nak pergi...dan terus pantas kami menuju ke kedai-kedai handbag!sue duk nak cari handbag sebagai hadiah besday katanya..tengok kat esprit, guess, fossil...masa di fossil, masa aku dan sue sibuk tengok beg, pastu tengok jam..sekali dini panggil...rupanya kat belah belakang tu, diorang jual jam Fossil murah weh!siap 2nd item discount 50% lagi!haaa apa lagi terus la aku dan sue sambar sorang satu...so gabung kami punya, yang paling murah dapat 50%...so harga jam merah menyala aku tu adalah $47.50 sahaja..sangat berbaloi-baloi..hehehe pastu masuk kedai macam-macam lagi laa...pelbagai jenama ada kat sini...aku pun tak masuk dan tengok sangat sebab dah penat sambil aku duk kontrol diorg nih...takut lambat sangat kan...nak kena balik cepat ke hotel semula....
dalam kul 6.30 petang, kami pun gerak semula ke hotel menaiki teksi berharga $9.50 sahaja...kemas-kemas beg...beranak-pinak beg jadinya bila travel ngn kaki shopping nih...hehehe pastu aku siap buang kasut yang aku pakai sepanjang di sana dalam tong sampah kat lobi hotel!sebabnya aku dah rimas tengok kotoran tanah dari Tulip Festival tu..kotor giler..so bye-bye la kasut yang telah menerokai bumi China, Macau, HK, Amsterdam, Portugal, UK, Italy, Indonesia dan Australia dalam masa setahun tu...hehehe tamatlah riwayat kau di Melbourne...kisah aku seorang kasut..hehehe
pastu kami minta hotel telefon taxi untuk ke Southern Cross Station..dekat je sebenarnya ngan hotel ni, tapi sebab malas beg dah berat...sekali sampai je bawah, jumpa driver taxi tu, dia taknak hantar kalo ke station tu..ceh terus kami naik tram je..dekat je pun sebenarnya..tapi tetap la drama dalam tram bila sue nak tergolek dekat mamat comel sebab beg berat sangat..hahaha saje je kan...sampai ke Southern Cross Station, terus cari Bus to Airport...Skybus yang kami dah beli return ticket masa hari pertama sampai tu...pastu terus tunjukkan tiket, dan masuk ke dalam bas...legaaa dapat letak beg yang berat tuh...bas bergerak jam 9 malam meninggalkan Southern Cross Station..meninggalkan Melbourne..hohoho....we gonna miss you Melbourne!
sampai di airport 20 minit kemudian, tengok orang beratur panjang giler kat kaunter AA...so sue dan amoi beratur..sementara aku dan dini nak pi solat...punya jauh pi cari toilet..lepas dah amik wuduk, keluar toilet..hp dini yang ada kompas dah padam pulak...beg lain semua memang tinggal kat sue dan amoi...aduhai...terjumpa sorang mamat kat luar toilet, nampak macam pekerja airport...aku tanya la mana arah matahari terbenam..dia macam pelik..sekali dia tanya, aku nak solat ke...laaaa muslim rupanya!Alhamdulillah...skali dia bagitahu, ada prayer room kat sini!kat Melbourne Tullamarine Airport ada prayer room okeh!khas untuk muslim..kami terus menuju ke arah domestic arrival hall...kat tempat ambil luggage tu memang ada prayer room..kiranya tempat ni kami dah lalu hari tu masa balik dari Sydney tapi tak perasan pula prayer room ni..siap ada tempat wuduk...surau ni kongsi laki dan perempuan..masa kami sampai ada 2 laki tengah solat..tunggu diorang abes, baru kami masuk...solat siap-siap..then terus menuju ke kaunter AA semula..ambil duit syiling yang banyak tu jap, terus beli air dan jajan kat vending machine situ..kelaparan weh...sambil beratur, sambil makan...
sampai je turn kami nak check in..rupanya di sini agak straight dengan size hand lugagge...dia tengok beg dini yang nak bawak hand luggage terus dia suruh keluarkan lagi barang walaupun baru 8 kg...lebih 1 kg je pun..hohoho nasib ada paper beg, so letak barang dalam tu dan aku pegang la..sebab beg aku yg besar tu, kitorang masuk kan as luggage...dah dapat boarding pass, diorang bagi juga outgoing passenger card...selalunya masa nak masuk sesebuah negara je kena isi arrival card...kat sini, nak keluar pun kena isi juga...
dah setel urusan check in, kami pun menuju ke boarding hall...lalu kastam dan imigresen pun mudah saja...Alhamdulillah takde masalah...cuma masa ni, kaki aku dah sakit sangat dah..penat sungguh rasanya hari ini ke sana ke mari...sampai ke dalam tak jumpa kedai makan yang menarik minat..last-last melanguk je la kat kerusi berdekatan pintu masuk ke flight tu..sambil layan lagi beli jajan..syiling banyak kan..pastu berinternet..mata memang ngantok sangat dah masa ni...dan akhirnya, 12.15 pagi, flight kami bergerak meninggalkan bumi Australia...masing-masing kepenatan, terus tertido!sampai la masa makan..bangun kejap...pastu sambung balik tido...kata koala tourist kan...hehehe dan akhirnya selamat tiba di LCCT pada jam 7 pagi..wahh selesai sudah perjalanan kami yang aku rasa sangat panjangg tu...Alhamdulillah....tercapai juga impian aku nak pergi bumi kangaroo ni...wink....wink....ok next aku nak share perbelanjaan kat sana pula... =D

1. Akhirnya last part eh..Waduhh..JM jugak yang belum habis story lagi..dah masuk 3 bulan ni ehehehe

Perfume?..sesuai ngan saves me money..why pay moe :-)

WAh..shopping sakan...cantik jam merah tu...pastu kisah kasut tu..byk betul jasanya..hampir 10 country dia dah jejak akhirnya tamat riwayat..TAPI kalau lah tak kerana bertanah..mesti ke Jepun kasut tu akan sampai heee

1. hehe lega dah setel...lagi 2 minggu nak terbang lagik...tu gigih siapkan cerita aussie ni...hehehe kasut tu mmg banyak berjalan!tp sebab dah basah n kotor...geli pun ada....hahaha so terpaksa la ditamatkan riwayatnya di dalam tongsampah...huhuhu tak sempat laaa dia nak smapi Jepun...hehuuu

2. hujan tu ade makna sbb dia sedih ko dah nak balik malaya katanya. ahaks. best kalo flight malam utk balik msia. terus tdo katanya... mmg fossil ade sales!!! giler bestt punya diskaun plus bila convert mmg lagi murah dari JPO. hiks.

thank you for the info pasal surau kt airport.

1. itu la psl!aku sedih, dia pun sedih..tangisan dalam hujan laaa....hehe tp mmg perjalanan 8jam tak terasa, sbb penat giler seharian, masuk flight terus tak sedar diri!hehehe

yezza fossil mmg best...tp aku tak shopping corelle la...kehkehkeh

yup, sama-sama...leh jemaah ramai2 kat surau tu nanti....kalo pergi lagi la....hehehe

3. Amboi, riwayat kasut tamat di Melbourne. Tanda trip akan datang DJ posing ngan kasut baru! Selalu macam tu kan, excited jumpa makanan terus lupa nak snap gambar. Haha motif sangat nak amik gambar pun.

1. hahaha tu la psl...kasut mmg pakai masa travel je...tu pun baru je, sejak2 pegi negara sejuk....kalo tak mana suka berkasut sgt!hehehe ohhh saya memang mental, suka amek gmbar makanan!tp masa tu sbb terlalu lapar, smpai lupa!hahahaha!

4. Replies
    1. hahaha sikit jer sopping nyee....mana nak lawan KB soppink!corelle lagik kauu...hahaha

5. Part akhir dengan shopping sakan na.. hahahaaa... :D
    Kasut, jam tangan , handbag... sekali sekala kan datang.. layan aja kat outlet tu..

1. hehehe mana ada sakan la...sikit2 aje...beli jam je pun...yg lain tu org lain beli....hehehehe

6. Bagusnya dapat jumpa surau di airport :)

1. itu la kan..senang betul kalo ada surat kat airport...takde la nak susah2 carik port!hehehe

7. bru balik ni..heheh..btw p jugak fossil tu cari jam yg promo murah tu..xde da..tp rembat jugak 1 jam rege 90aud..pejam mata jer la..sb dorang cakap klu kt msia double hrga tu..huhu..cari correlle tak jumpa..rupanya kt dfo essendon or moorabin..

1. Wahh best nyerr...hehe tu tgk dh kt blog tp xleh nk komen.nape tah...hehe amboi shopping sakannn...jelesss!hehe

2. Xsakan mne..just shoppg jam n perfume murah je utk dr sndri..yg len seme utk org..ha2

8. habis khatam..doa perjalanan kami selamat ke melbourne dis 2015.