Friday, June 2, 2023

Trip Kampung Teman di Sungai Besar

member aku duk usha IG IamNazirul pasal Trip Kampung Teman ni...sekali dia pun tergoda laa nak join dan ajak aku sekali...aku layan je laaa kan...janji dia amikkan gambar cecantik dah laa...hahaha so Dini la yang duk deal ngan orang tu, aku bagi duit je...tak silap aku kena bayar deposit memula tu, then dah nak dekat baru bayar full...cuma masa awal tu duk pissed off sikit sebab sehari sebelum trip ni, masa kami dah sampai Sekinchan daa, Dini message la tanya apa program sok sebab senyap je kan lepas dah bayar...sekali, dia suruh kitorang join trip yang hari Ahad, sebab diorang terlepas pandang nama kami untuk hari Sabtu...haaa ngamuk la member kan, dah datang jejauh dah ni, main suka-suka suruh tukar date kan...aku cakap ngan Dini suruh gak tukar ke esok, tak kuasa aku nak stay satu malam lagi kat Sekinchan ni...haaa pas dah deal, dapat la kami join trip hari Sabtu...bayaran dia pada aku agak mahal la iaitu RM149/dewasa untuk keseluruhan trip...nanti aku cerita kan program dia, korang tengok berbaloi ke tak hehehe...so kami digalakkan berpakaian kampung laa sebab Trip Kampung Teman kan...aku pakai la baju kurung kedah moden aku tuu...tu je baju paling kampung aku ada hahahaha!

dan awal pagi kejadian, kami diminta untuk berkumpul di Lemon Myrtle Tea Plantation di Sekinchan...haaa terkejut kan ada tea plantation kat Sekinchan...semalam tu aku sembang ngan ustaz dan ustazah aku pun, diorang tak tau ada orang tanam teh kat sini hahahahaha! masa sampai ni, dah tersusun cantik daaa tempat minum pagi kami dalam ladang teh tu haaa...comel laa deko ala Inggeris tapi makan menu Jawa...puten!hahahaha layan...makanan dia light je, so kalo jenis cepat lapar, better makan berat la sebelum join trip ni...so masa makan ni la kenal ngan orang lain dalam trip ni dan juga Nazirul...tengah makan pun diorang duk amikkan gambar dan video guna drone...layannn...
lepas dah makan tu, Nazirul cakap boleh la ke belah belakang ladang teh tuu nak bergambar...so kita pun pergi laaa...katanya teh kat sini, benihnya diambil dari Australia...panas gak la kan, berpeluh-peluh duk sini hahaha kau nak sangat trip kampung kan, tapi lepas tu kau menggelupur panas, cepat lari masuk kereta pasang aircond hahaha actually tiap tempat ni akan ada gambar group guna drone tapi aku tak jumpa plak mana aku letak...so malas nak cari hahahah!
kat depan ladang teh tu ada kali, so diorang sediakan pancing gak untuk sesiapa nak feeling memancing...haa kita tak lepas peluang laa...tapi bukan nak mancing sangat pun, lebih pada nak bergambar je laaa...kuikuikui almaklum laaa kita ni bukan pandai sangat mancing...nak mancing hati awak pun asyik gagalis, ini kan pulaaa nak mancing ikan...takpelah saya givap je lah. eh!hahahaha
then dari Sekinchan kami semua gerak naik kereta memasing yaaa sepanjang trip ni, menuju pula ke Masjid Jin di Sabak Bernam...jauh gak dalam 30 minit perjalanan...masjid ni masjid lamaa dah lebih 100 tahun...masa sampai ni ada la pakcik yang jaga masjid ni, so ada la dia duk cerita ngan kami pengalaman dia, paling aku ingat ada yang singgah solat kat sini masa tu takde orang, dia berdua je...so masa diorang solat jemaah, eh masa nak Amin tu, sekali Aminnn dia bunyi macam penuh satu surau! hahaha adui meremang bulu roma...
dan lepas tu kami dibawa pula ke Pekan Sabah Bernam untuk merasai aiskrim lama ala Slurpee tu yang dah berusia 40 tahun...gerai kecik je tengah kedai lama tu...aku tak ingat dah harga aiskrim ni, tapi tak mahal laaa...cumanya masa ni ada la bunyi, ingat masuk la sekali dalam harga trip kan harga aiskrim ni sebab bayaran agak mahal tu...hehehe...dan pada aku aiskrim ni biasa je la, tapi syiok layan sebab tengah panas tuuu...
dah beli aiskrim, kami diajak berjalan ke macam jeti kat situ, lepak duk situ makan aiskrim...takde la jauh mana tapi bila matahari tengah panas tu, rasa jauh la jugak...plus agak lama melepak tak tau nak buat apa duk situ...pastu ada yang merokok masa tu, ada plak yang lepas makan buang je sampah kat situ...so aku rasa agak tak selesa laa daaa masa ni...huhuhu...
then kami dibawa lagi sekali kat belah kedai-kedai lama tadi tu untuk bergambar di deretan kedai lama berwarna-warni ni...haaa masa ni Dini plak bersuara sebab nya macam tak seperti yang diharapkan hahaha sebab mungkin warna kedai ni dalam gambar nampak cantik tapi depan mata tengok sendiri macam sendu hahahaha...pasrah je laaa...
then nak menuju ke tempat lunch, kami dibawa singgah kat sebuah kedai runcit cina lama...olskool laa...sakan memasing duk borang jajan dan mainan zaman kecik-kecik duluuu....aku takde minat sangat pun, tapi layan je laa...Dini pun sakan masa ni hahaha...dah terubat sikit hati nyaaa kahkahkah...aku duk beli air je kat kedai sebelah tu...panas sungguh, duk cari air sejukkk...pastu masuk kereta cari aircond hahahaa...
dan untuk makan tengahari kami di bawa ke ke rumah warisan Mama Lin...masa ni hati terubat sungguh laa sebab makan best!simple je makanan dia tapi best sangat!ada gulai lemak labu, ayam goreng, sambal belacan...semua sedap!Mama Lin pun ramah sangat melayan kami...lepas makan, sape nak solat leh solat, pi toilet, lepak kat ruang tamu dengar cerita Mama Lin pasal rumah warisan dia ni...katanya sebahagian rumah ni dah dicabut dan diangkat bawa ke manatah jadi rumah mak tiri ke apetah tak ingat...rumah dulu-dulu kan jenis leh cabut dah dipindah kan...hehehe...masa nak balik sempat gak Mama Lin tunjuk kat kami pokok yang buahnya leh jadi pengilat kuku mesra wuduk gitu hehehe....
haaa ni la Nazirul yang dah makin famous meletop-letop tu haaa...now dah ada trip ke Lenggong plak...viral video dia post tuuu...dia bawa orang duk kat Suka Suka Lake Resort yang aku pernah pergi dulu tu...menarik laaa cuma aku rasa kalo pergi sendiri lagi murah la kan hahahaha mayb trip gini untuk orang biasa explore dan travel macam aku kurang sesuai...ada je kang aku pertikai...hahahahah!
dan aku rasa destinasi paling win untuk trip ini adalah yang terakhir aku join iaitu Gubuk Antik...tempat ni macam homestay leh duduk je, tapi banyak benda lama dan aktiviti leh buat...again kalo tak join trip ni, leh je pi sendiri kannn...hehehee so memula kami dibawa ke satu rumah, dengar cerita tuan rumah tu apetah nama nya, then usha kawasan atas rumah yang banyak barang antik...then leh naik basikal, leh naik kereta antik pusing kampung dan juga naik perahu kat longkang ke tali air depan rumah tu...hahaha lawa amik gambar!then penghujung tu kami diberi minum kopi o dan lempeng sedappp!sambil duk sembang bawah rumah...
dan dari Gubuk Antik ni kami mengundurkan diri sebabnya jauhhh lagi perjalanan nak balik nanti...Dini pun nak balik Seremban lagi nanti...aku dah penat sebab panas sangat seharian kan...diorang yang lain lepas tu singgah pi kilang kerepek, layan sunset dan dinner kat tengah sawah padi...program sampai lepas Maghrib laa...memang penat lah...hehehe haaa gitu laaa Trip Kampung Teman yang berharga RM149 seorang...korang rasa berbaloi tak? untuk orang yang tak biasa explore or buat itinerary mayb rasa berbaloi, tapi untuk cam kitorang yang biasa travel, plan sendiri program, kira bajet semua, aku rasa tak berbaloi...hahahaha tapi terpulang pada citarasa memasing la kan...sesekali boleh laaa aku join hehehe...ok tu jeee, bai!

No comments:

Post a Comment