Wednesday, May 11, 2022

Ceritera Ramadhan 2022

Amaran keras: POST PANJANG BERJELAAAA...read at your own risk!hahaha

okey jom cerita Ramadhan aku untuk tahun ini...hehehe mood ada ni, moh le kita menaip!hehehe...so seperti yang aku ada cerita sebelum ni, Mak Abah aku positif Covid-19 pada sehari sebelum Ramadhan...makanya seminggu pertama Ramadhan aku memang duk rumah je laaa...Alhamdulillah sepanjang positif ni, Abah maintain kat Cat1 je dengan sikit selesema sampai hari ke-3...mak pula di Cat2a dengan demam sikit pada hari pertama dan kedua, lepas tu dia batuk manjahhhh sampai hari ke-5...pastu takde dah...syukur sangat-sangat...hari-hari kena update MySej, memula aku tolong buatkan lepas tu aku suh diorang buat sendiri...aku jerit je ingatkan dari atas...dan sepanjang diorang positif ni paling mencabar untuk aku sebab diorang tak duk bilik...diorang taknak kuarantin...makanya diorang berleluasa kat bawah...aku plak kena turun untuk masak sahur dan berbuka...makanya aku la yang kena beriya berjaga ni...tiap kali turun memang pakai mask...aku limit 2x je turun bawah dalam sehari...bila naik tu aku sembur badan dengan Dettol kat tangga, then terus tukar baju dan mandi...bila aku ada kat bawah aku suruh diorang duk luar or jauh dari aku...dah la diorang bukan pakai mask pun bila aku turun tu...huhuhu...bertabah je lah sis...so seminggu tu memang sakan aku masak hari-hari layan tekak orang tak sihat...dalam tak sihat tu kemain ya memasing request macam makan kat kedai!hahaha nak sup ketam la, nak ayam percik la, nak cencaru sumbat la, nak itu nak ini...aku layankan aje laaa...janji diorang ada selera tu pun dah besar rahmat dah kan...aku memang berbuka sorang kat atas je sepanjang Mak Abah positif tuu..huhuhu sedih...
dan Alhamdulillah aku buat self test pada hari ke-3 dan ke-7 diorang positif, dan aku adalah negatif...syukur sangat-sangat...maka benarlah bagai dikata...dah masuk peralihan endemik ni, kita kena hidup je dengan Covid-19 ni...cuma kita kena jaga la SOP sebaik mungkin, so insyaAllah tak terjangkiti...huhuhu adik aku siap cakap 'Hebat lah ko berjaya negatif walaupun duk serumah dengan orang positif dann TERpaling banyak menyongket!' hahaha kuangajo ayat last tu...
dan bila dah leh keluar rumah tu mula gatal kaki aku nak menyongketkan...hahaha so habis kuarantin pada 7 Ramadhan, malam tu aku dah keluar lepak moreh dengan Ain...lepak Zus je area rumah aku...malas nak pergi jauh...hahaha sakan sembang sampai kedai tutup!hahaha...lepas gian sungguh la kan...
then 14 Ramadhan aku ajak Mak Abah aku berbuka puasa di rumah Pak Yin aku sebab Tah aku ada kat sana...sebab kan masa ni aku ada program kat luar, makanya mak aku je la yang memasak...mak masak kari ikan, gulai udang dan ayam goreng berempah...sedap gilaaa...hehehe seronok Tah aku ramai datang berbuka dengan dia...sampai dekat 12 malam gak kami lepak sana...
15 Ramadhan pula aku plan nak bawa Mak Abah berbuka di luar buat pertama kalinya tahun ini...teringin makan kat De.Wan Chef Wan tu tapi sampai RM170 untuk dewasa...bising mak aku dengar harga...hahaha so usha punya usha last sekali aku bawa diorang ke The Caravan 2.0 je, dekat ngan rumah sebab dia buat semi buffet...bayar RM35 kot sorang untuk appetiser dan dessert buffet style...main course kena order...so ok la kannn...Alhamdulillah sedap, mak abah pun suka...
16 Ramadhan plak aku berbuka puasa di rumah tapi malam tu janji nak bawa anak buah aku pergi moreh kat McD...kemain pandai nak moreh dah budak berdua ni...siap duk message tanya jadi ke...aku nak terawih pun tak tenang...hahaha yang jadinya nak bawa moreh ni sebab petang tu abang aku message gambar tangan Qaiser macam kena gigit kat sekolah, so semua emosi...makanya tu malam tu saje bawa dia makan luar...
dan pada hari cuti Nuzul Quran, 17 Ramadhan aku pergi ke KL untuk berbuka puasa sekali moreh dengan Dini dan Amoi...berbuka puasa kami di Congkak KL, lepas tu 'moreh' di Mary Jane KL...hahaha takdela moreh kau kan, ngopi laaa nya...hehehe seronok ya amat aku masa ni bila dapat pergi kafe cantik sambil bergambar...hahaha baru sedar lama tak masuk kafe cantik...hehehe...
dan pada 20 Ramadhan ada majlis khatam Al Quran di pejabat sekali Majlis Berbuka Puasa...memula segan gak nak join sebab kita kan dah bukan warga pejabat lagi...tapi kena paksa rela siap ada tolong bayarkan...hahaha makanya kita join je lah!siap jadi pengiring Pengarah Kanan lagi kan...hahaha masa majlis ni aku tersedar yang kita dah masuk fasa endemik...dah takde rasa takut-takut macam dulu daaa bila berkumpul reramai camni...hehuuu seronok memasing malam tu makan, bergambar dan bersembang!
pada 21 Ramadhan, aku ajak semua adik beradik berbuka puasa dengan Tah aku...sebabnya adik beradik laki aku semua raya belah mertua nanti...so gigih la seharian kami masak menu kegemaran Tah...ada karipap, bengkang pisang, dalca tulang...dan gulai ayam untuk orang lain...Alhamdulillah seronok dapat 2 kali berbuka puasa dengan Tah tahun ni...
balik tu, Qaiser cakap nak pergi moreh...kemain kau kan dah pandai sebut moreh...hahaha...dia ingat nakpi kafe, sekali makngah bawak pi moreh kat mamak...masam muka dia dari sampai ke balik...hahaha ei budak sorang ni, demand terlebih!hahaha...nasib kau laaa Qaiser...hahaha...
kemudian 24 Ramadhan aku berbuka puasa dengan adik-adik senior UPM aku....semuanya orang food safety, cuma 3 darinya sama lab dengan aku, chemical iaitu Din, Arie dan Aimie...sorang kat mikrob iaitu Naim tapi aku kenal sebab sekelas last sem...so kami berbuka puasa di KFry...ada yang banyak tolong aku sebelum ni, ada yang bakal bekerja dengan aku lepas ni...so kita try to build up rapport la kan...hehehe lepas berbuka puasa kat KFry, kami pi solat, later ngopi di CU...best gak la kan...hehehe...
dan pada 25 Ramadhan pula aku berbuka puasa dengan pompuan terbusy seantero Subang Jaya...payah nak jumpa pompuan ni skang....dia keje hari hari!nasib baik la last week tu dapat gak masa nak berbuka bersama di The Tepen, Tamarind Square...sedappp makanan kat sini...pastu sambung ngopi dan makan kek di BookXcess sambil sembang terbaring terlentang...hahahaha...
26 Ramadhan pula aku tunaikan hajat nak belanja semua ahli keluarga berbuka puasa di luar...masa ni adik aku yang duk Sabah pun dah balik...makanya complete laa semua ada...Alhamdulillah...kami berbuka puasa di Gastrohub, Nilai...semua seronok makanan sedap!anak buah siap cakap best la tempat Makngah ni...hahahaha....
dan pada 27 Ramadhan, aku nyebuk adik-adik aku nak pi moreh...dah la nyebuk pastu aku plak yang decide tempat...hahaha siap kena pi amik Shane kat Shah Alam yang jammed gilaa tuuu...hahah then sampai di Warong Ambo dah dekat 11 malam!gigih kan beraturrr sebab nak layan colek viral tu...hahaha...nyum nyum sedap gak laa layan...thanks Shane belanjaa...
so selain pasal berbuka puasa dan moreh, ada cakap aku busy kan bulan Ramadhan ni...hahaha selain makan serta menghabiskan masa di library, meeting online, ke makmal dan kelas, aku juga duk sakan join beberapa aktiviti yang aku anggap suci la...hahaha almaklum Ramadhan kan, buat la aktiviti yang diharapkan mendapat pahala hehuuu...so antara yang aku join adalah aktiviti CSR di pejabat akuu pada 9 April 2022...sudi lagi diorang jemput kan...ngamm je habis mak abah kuarantin, pukul 1 pagi nya tu aku join program ni dengan mengedarkan makanan sahur je guard sekitar pejabat kami di Presint 2 dan 3, Putrajaya tu...seronok gak program gini...walaupun ngantok ya amat masa tu...hahaha...
then hujung minggu berikut nya pada 16 April 2022, aku join talk by Ustaz Mizi Wahid di UTM KL...later aku share pasal talk ni yaa...talk bertajuk 'A Heart of Jannah' yang memang best sebab santai je...ustaz pesan kena kurang kan gossip!hahaha...dan paling best masa book signing session, sampai turn aku, aku bagi buku pada dia...dia tunduk nak sign...

Ustaz: Your name? (sambil tunduk)
Aku: Hidayah, ustaz

Terus ustaz angkat muka dan pandang, 'Ehhh I know you!'

Then dia cakap kat orang belakang aku, 'I follow he IG! She went to all tempat makan sedap-sedap'

Hahaha gelak besar la aku sambil tersipu...malu plak kita kan bila ustaz famous kenal dan follow kita kan...hahaha pastu aku cakap aku tengah sambung belajar now, doakan aku...dia wish la aku semua, siap cakap dia inspired dengan orang sambung belajar ni...hehehe...berbunga-bunga hati!
selain tu aku join gak program tadarus Al Quran pejabat akuuu...ada aku join secara fizikal, ada masa secara online je...Alhamdulillah...tahun ni aku diberikan task untuk khatam sebelum 20 Ramadhan!sebabnya aku banyak masa kannn cuti belajar...hahaha gila lah, dah la awal-awal puasa tu aku takleh puasa, makanya memang kena pecut...so ni antara sebab aku rasa aku tak buka laptop dah memalam hahaha...tak koser nak update blog sebab penat...hahaha dan Alhamdulillah majlis tadarus telah diadakan pada 20 Ramadhan di pejabat...
dan macam biasa gak #misingodayahjamal di bulan Ramadhan juga turut berjalan seperti biasa...Alhamdulillah kali ni kutipan keseluruhan mencapai RM19,000++...kita buat program agihan juadah berbuka puasa di kolej pelajar setiap minggu...ada dua kolej yang kita buat dengan kaedah berbeza...satu kolej tu kita order makanan dari katerer dan edaran oleh wakil pelajar pada gologngan student B40, asnaf, yatim piatu...dan di satu kolej lagi, kita order makanan dari student yang meniaga...haaa dapat bagi orang makan sambil bantu bisnes student tu kan...Alhamdulillah...
dan sempat juga belanja makan adik-adik yang tolong buat agihan ni berbuka makan KFry...hehehe...plan asal nak belanja KFC je...sekali ada rezeki lebih dengan kengkawan yang nak sponsor, makanya kita bagi mewah sikit makanan berbuka mereka...seronok sangat la diorang kan, terkejut dapat KFry...Alhamdulillah rezeki diorang...
dan satu lagi misi ada ke Kemboja...last minute plan pada 25 Ramadhan...memula malas nak buat tapi pagi tu lepas sahur nampak gambar Zack, rasa tak best plak tak buat...makanya terus call a few advisor kita...dan kita onzzz...dalam nervous takut takde orang nak layan or menyumbang, Allahu sekali kita dapat almost RM10,000 dalam masa tak sampai 2 hari je tau...Alhamdulillah terus petang Jumaat, 27 Ramadhan tu aku uruskan penghantaran sumbangan ini ke sana melalui Western Union, dan esoknya selesai Zack agihkan barangan asas makanan kepada mereka...syukur Alhamdulillah...Allah mudahkan semua urusan #misingodayahjamal pada tahun ini...
oh pastu saje nak tayang gak...aku sempat sekali laa pergi bazar Ramadhan Putrajaya tahun ni...kita pergi yang di Putrajaya punya...hehehe gigih kan jam 3.30 petang dah gerak dari UPM ke Putrajaya konon nak elak ramai orang...sekali waktu gini pun dah ramai gilaaa orang weh...huhuhu pasrah je la..dapat gak beli yang teringin...Murtabak Keramat, Mee Tonggek, Roti John Unan dan Tepung Pelita Paya Jaras...Alhamdulillah...
dan sekali lagi pada 28 Ramadhan buat gila dengan adik aku kitorang balik ke Kuala Pilah pergi bazar Ramadhan sambil beli itik salai untuk masak berbuka nanti kononnya...bising mak aku sebab masa ni dah mula jammed kan orang balik kampung...tapi rezeki kitorang, jalan tak jammed langsung...hehehe smooth jer pergi balik!penuh kat tangan menu bazar!
oh ya, geng student KKM pada 26 Ramadhan sempat gak buat shooting gambar dan video rayaaa...tapi sayangnya sebab raya mengejut, tak sempat post sebelum raya...hahahaha makanya jalan cerita sedikit berubah laaa sebab dah raya terkejut, dan sempat share pun dah hari raya kedua...takpelaaa layan je laaa...hahahaha gigih tau tengah panas bulan puasa kau shooting, siap tukar baju bagai...pastu masuk lab tapi ada tragedi plak kahkahkah sakan sangat kau kan...ok layan gambar dan video kami!
haaa amacam panjang tak post?hahahaha so korang rasa aku ada masa nak update blog masa bulan Ramadhan yang lepas?hahahahaha poyo kan!ye sebenarnya kau malas!hahahaha...ok bai...hambik korang post panjang berjela ganti sebulan tak hapdetttt...hehehe ok baiii korang!muahciked!

18 comments:

  1. Semoga ketemu ramadan yang berikutnya

    ReplyDelete
  2. hmm....tak panjang sangat, nak lagi. hahahaha

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Hahaha sabar2 mood dah hilang. Busy raya hahaha

      Delete
  4. Seronok baca entri panjang-panjang ni tau hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ampunnn ingat org bosan terus skip hahaha

      Delete
  5. mcm2 aktiviti..makan2 the best! siap gi beli itik panggang lg..

    ReplyDelete
  6. meriah btul...mcm2 masakan & aktiviti...sempat juga shooting raya...

    ReplyDelete
  7. macam baca novel dah... tp seronok macam² tema cerita dan gambar... blogger yg otai je boleh buat post mcm ni.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha sejak jdi blogger dolu, mmg dah jadi wajib tgn tu lajuu je snap pape moment....so sebab tu senang nak membebel kat sini hahaha

      Delete
  8. nak follow IG jgak..

    ReplyDelete
  9. Rasa nak duku je muka ko kat video tu. Tersipu sangat malunye.

    Pastu tetiba jadi geng Panca Sitara hujung tu kan. Gigih berkebaya + sunglasses. Bab ni ko memang menang *tepuk tangan*

    ReplyDelete