Friday, August 7, 2020

#daridapurdj ~ Congo Mars by Suka Desserts

haa next resepi mudah yang aku nak share adalah CONGO MARS! seriously resepi dia adalah sangat mudah dan sedapppp...dah banyakkkk kali aku buat tau...memang kegemaran ramai congo mars ni...hehehe Thanks kepada @sukadessert sebab sudi kongsi resepi ni...kagum gila aku sebab orang meniaga kongsi resepi weh, moga sentiasa murah rezeki. InsyaAllah...haaa so now sis pula nak share pada semua...semoga bermanfaat la ilmu masak masak yang dikongsi yaaa...hehehe boleh dibuat pada bila bila masa ya...aku paling rajin masa bulan raya laaa...sampai sehari 3 biji aku pernah buat...hehehee...sedap!
Bahan bahan
1 cup butter (lagi mahal lagi bagus)
120 gram gula perang
2 biji telur
1 tsp vanilla essence
1 1/2 cup tepung gandum
1 1/2 tsp baking powder
1 cup chocolate chip (kena guna brand mahal)
1 coklat Mars
Cara caranya
1. Gaul butter dan gula perang menggunakan spatula sampai sekata, then masukkan telur dan vanilla essence...tak perlu guna mixer pun sebab nanti over kembang, tak sedap tekstur dia...
2. Kemudian ayak tepung dan baking powder dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan tersebut...kacau sekata...
3. Masukkan chocolate chip yang disimpan dalam freezer terlebih dahulu untuk elakkan cair masa bakar, then gaulkan, dan kemudian masukkan dalam loyang...
4. Then potong coklat Mars tu kecil- kecil dan benamkan dalam adunan tu, tabur lagi chocolate chip untuk lebih rasa coklat...aku memang suka letak extra chocolate chip ni...
5. Last sekali masak dalam oven selama 26 minit dalam suhu 175°C
dan tadaaaa...siapppp...nak tengok video leh terjah Instagram @sukadessert ya...kalau malas nak baking pun leh order je kat diorang...hahahaha... tapi ada beza warna dalam gambar aku ni sebab faktor pencahayaan, ada gak sebab overbaked, ada gak masa aku takde brown sugar aku pakai gula pasir biasa jer...hahahaa tapi rasa dia tetappp sedap walau rupa paras nya berbeda...gituuu kan...so korang, seriously aku suggest korang cuba buat, gerenti tak sampai sehari dah abes orang makan sebab sedappp!hahaha...ok guysss selamat mencobaaaa...muahciked!

2 comments: