Monday, February 5, 2018

Awan Karpet di Bukit Senaling, Kuala Pilah

sejak dua menjak ni rasa gian nak hiking lah...hahaha so seminggu lepas naik Gunung Datuk, kitorang ke Bukit Senaling di Kuala Pilah pulaa...Bukit Senaling ni memang tengah viral dengan awan karpet yang cun gilaaa...so aku duk contact member sekolah rendah aku yang duduk di Kuala Pilah untuk dapatkan contact Cikgu Ajim +60132773505 untuk booking slot mendaki Bukit Senaling ni...untuk pengetahuan korang, takleh daki sendiri tau Bukit Senaling ni, sebabnya kena lalu beberapa private property, so kena ikut pakej juga...so aku minta Zu uruskan semua dengan Cikgu Ajim ni...kami ambil pakej RM20 termasuk makan...if tak makan, RM15 sahaja...dan kita leh pilih nak naik jam 5 pagi atau pun 6 pagi...so kita pilih 5 pagi la, nak tengok awan karpet kann...semangat tau...plan asal nak tido Kuala Pilah, tapi macam tak berbaloi plak...so gerak awal pada hari kejadian je laaa...

dan pada hari kejadian, seawal 4 pagi kami berkumpul di McD Bandar Seri Putra, then naik 1 kereta je menuju ke Petronas Senaling, Kuala Pilah...aku dengan Ab, Zu, Nor dan Fariha...sampai di Petronas Senaling ni jumpa dengan Lan, Nana, Nizam dan Izhar...sampai dalam 4.45 pagi, so rileks dan pergi toilet...siap ambil wuduk semuaa...ramai gila orang masa ni, semua pun nakpi Bukit Senaling...
dalam jam 5 pagi ada orang guide kami semua naik kereta ke kampung apetah...tapi aku macam tau la area tu sebab aku dulu sekolah rendah kat Senaling ni...lokasi parking ni pun belakang umah member aku jer...hehehe sampai situ, kita semua parking kereta...then siap-siap la nak pakai kasut ke, nak stretching ke...pastu kumpul ramai-ramai dan jalannn...masa ni ingat dah terus nak hiking dah ni...sejuk weh!
sekali rupanya ada pondok dan rumah orang depan tuuu...baru nak welcome rupanya...kena isi borang...sape tak bayar lagi kena bayar...then dapat tag, aku pun tak sure untuk apa tag tu...pakai je la kat leher...then ada briefing sikit, dekat 5.45 pagi barulah kami bergerak untuk hiking Bukit Senaling ni...
masa mula-mula aku paling depan sebab takut...aku takde torchlight dan takde bawa head lamp...hehe tapi, masa mula hiking je dah mencanak-canak bukit dia...sejuk plak lagi...semput aku weh!hahaha dari orang pertama, aku jadi orang last kat bukit tu...hahaha macam biasa la orang last, ada guide temankan...dia bagi aku pinjam head lamp dia...nasib baik tau, sebab memang gelap gelita weh...so korang kalo nak ke Bukit Senaling ni, wajib bawa head lamp okayyy...torchlight leceh nak pegang...tapi ada baiknya gak gelap ni, takde la psiko tengok bukit mencanak tu...hahaha...tapi psiko gak bila ko nampak kelip-kelip lampu kat depan makin jauh dan mencanak tinggi...hahaha...demmm!
daki dalam gelap ni takleh la aku nak ambil gambar sangat share ngan korang...hehehe haaa dalam sejam mendaki dannn mendaki...sambil sembang ngan guide tu...budak satu sekolah dengan aku rupanyaaa...hahaha adik dia siap baya aku lagi, tapi aku tak ingat dah...sekolah rendah kot...hehehe sambil sembang, sambil semput...dan akhirnya sampai kat satu kawasan rata yang lapang...kitorang pun berhenti untuk solat subuh kat sini...masa aku dan Zu sampai sini, ramai orang dah siap solat...so kita rileks je la...ikut pace masing-masing kann...
lepas solat, sempat la Zu ni duk cucuk bunga dan lilin atas kek...nak surprise birthday Nor katanya kat puncak nanti...hehehe gigih tau minah ni dari sehari sebelumnya duk heret aku carik kek yang senang nak bawa hiking...hehehe...semangat setia kawan tu yang penting kann...
lepas solat ni, dah nampak mentari terbit di ufuk timur...cantik nampaknya cuaca hari ni...dengar gak guide tu sembang ngan member dia thru walkie talkie...diorang cakap macam cantik hari ni dan akan nampak awan karpet...katanya lama gak awan karpet tak muncul, sebabkan cuaca tak menentu...kuasa Allah katanya...sebab dengarnya ramai orang marah...bayar mahal-mahal tapi takde awan karpet pun...hehuuu....
dan kemudian kami pun sambung mendaki bukit terakhir...guide dah cakap, lepas ni steep sikit...so rileks je, ikut pace sendiri...takde apa nak kejar pun...hehehe...masa ni dah cerah sikit boleh la aku snap gambar bagi korang tengok jalan yang dilalui...memang mencanak sikit laaa bukit terakhir ni...berapa kali berhenti tah akuu...hahaha...nasib lah kannn...yang penting aim nak sampai puncak!
sampai je kat atas tu, tak sampai lagi kat beirut puncak Bukit Senaling dah excited amik gambar dah...excited gila nampak awan karpet...cantik gilaaaa...nampak plak sinaran mentari baru nak muncul...cantik sangat wehhh...Subhanallah...dapat peluang menyaksikan sendiri keindahan alam milik Tuhan...cantikk...hilang semua penat lelah tadi weh...sakan bergambar!
lepas sakan bergambar baru kami gerak lagi ke depan, menuju ke penanda puncak Bukit Senaling ini...cantik siap ada bulan lagi masa ni weh...dalam jam 7 pagi lebih dah masa ni...masa ni jumpa Nor dan Farihah dah...budak-budak laki tu tak jumpa lagi...diorang jalan lagi ke depannn...kitorang bergambar la dulu kat beirut ni...
then baru jalan ke depan berjumpa dengan semua geng kami...haaa dah jumpa tu apa lagi, sakan la bergambar kannn...ada plak adik yang baik dan pandai ambil gambar layan kami, sakan la kita berposing kannn...nasib baik kali ni cukup ahli jemaah bergambar di puncak...ada orang tak berani nak turun awal dah walaupun sampai awal kat puncak sebab takut kena cerca...hahahaha...haaa barulah best kan bergambar beramai-ramai...the more the merrier bak kata omputih...hehehe...
lepas sakan bergambar, Zu pun keluarkan la kek dan buat surprise untuk Nor...yeayyy...tercapai cita-cita nak Nor nak sambut birthday kat atas bukit or gunung kann...Nor ni kaki hiking kental...masih bujang tau, sape nak kenal sila PM aku...tapi kalo boleh korang kena fit dan tahan lasak gak la...baru leh wat post wedding atas gunung...hehehe...seronok dapat makan kek kat puncak bukit kann...lapar dah weh masa nih...
lepas tu kita sambung ambil gambar lagi...tak puas layan view cantik kat atas ni...dah terang pun masih ada awan karpet dia...memang rezeki betul la kan dapat tengok awan karpet ni...hehehe...ok korang layan je la gambar dari kamera aku dan kawan yang lain kat atas puncak Bukit Senaling ni....layannn....
puas hati amik gambar atas tu, kita pun memulakan jalan turun...haaa turun ni boleh la aku amik gambar trek share bagi korang tengok kan sebab dah terang...so korang imagine sendiri je la eh ceman rasanya kalo mendaki nanti...hehehe...masa turun ni ramai gak orang baru naik, kemain aku bagi semangat kan, sikit lagi kak, sikit lagi bang...ecewah...
masa sampai kat tanah rata tu, kitorang stop lagi...nak ambil gambar sebab kat sini pun nampak lagi awan karpet..memang posing la kan...masa ni ada insiden kelakar...aku duk bebel kat Ab gambar dia amik tak cun, sekali tetiba ada sorang akak kat sebelah dia mencelah...haaa tu la memang tak best kan ada kawan yang tak reti amik gambar kita ni...gelak besar aku!tercalar perasaan Abam Ab yang konon pandai ambil gambar tu kannn kena cerca ngan akak tu...kahkahkah...
then kami pun terus berjalan turun...sebenarnya Bukit Senaling ni dalam kawasan kelapa sawit...tu jalan memang merah je laaa...leh naik pakai jeep je sebenarnya atas ni...sebab tu masa briefing orang tu cakap kalo tak larat, diorang akan bawa jeep ambil kita...hehehe...tapi memang steep gak la masa turun ni...penat gaklahh...
nasib baik sehari sebelum kami datang tak hujan...aku rasa kalo hujan ni memang lecak gila jalan diaaa...patut la pernah baca orang komplen datang sini jalan tak best sebab pergi lepas hujan, pastu tak nampak plak awan karpet, memang kecewa gilaa laaa...masa balik ni dah panas dah, pasrah je laa terbakar weh...
sampai bawah, memasing serbu toilet dulu...lama menahan kann...hehehe ada toilet tepi rumah orang tu diorang bagi guna...beratur la kau macam cerita P. Ramlee tu sambil mengacau orang kat dalam tu suh cepat la, nak intai laaa...hahaha tak senonoh sangat perangai nih...
then patah balik tempat register pagi tadi...rupanya ada jual macam-macam kat sini...dengan tshirt la, ada aiskrim Malaysia laaa...pastu kat sini sila laa pulangkan tag yang dia bagi kita pagi tadi tuuu...dah setel, apa lagi, makan laaaa....sedap gak makanan dia...ada mihun goreng, ada pisang goreng dan air anggur sejukkk...bertambah gak aku...hehehe...
lepak sambil makan dengan semua geng kami kat sini, dah kenyang dan cukup rest, kitorang pun gerak balik...ramai rupanya geng kami pakai Mr Gelert weh...hehehe so apa lagi, bergambar la kita...aku sukaaa Mr Gelert ni...nanti nak beli lagi laaa kalo yang ada ni dah lama pakai...gitu...
sampai parking, siap-siap semua kami ke Pekan Senaling, konon nak pi layan Roti Sabak tapi tak siap lagi daaa...siap aku terterjah pekerja dia tengah mandi perigi lagi...hahaha so then aku bawa diorang pi cari Roti Azan je la kat pekan Kuala Pilah...
lepas tu kami terusss gerak ke Ulu Bendul...masa ni memula memasing malu-malu...ye la kira baru kenal gak geng aku dengan geng Lan, Nizam dan Izhar...masa ni Nana tido dalam kereta sebab kepenatan...duduk pun asing-asing masa dalam sungai awal-awal tu...lama-lama aku pikir takleh jadi ni, kena buat ice breaking ni...haaa kau mula je ice breaking, mengekek gelak tak berhenti!hahahaha...terbaiklah!Alhamdulillah geng ni masih berkawan sampai masa aku tulis entry ni sebab jumpa selalu masa bola tampar Kementerian...hehehe...
dah puas berendam, kami pun tukar baju dan gerak ke kereta...sempat si Nizam ngengada minta belanja aiskrim...so layan kan aje laaa...eh sekali baru perasan tukang jual aiskrim adalah anak kepada jiran arwah wan aku duluuu...dia plak yang kenal aku, aku tak perasan weh memula tuu...hahaha malunyaaa...
semua pun happy layan makan aiskrim sambil bergambar di signage Ulu Bendul ni...tapi dalam happy tu, perut dah berbunyi dah minta diisi...ye la, lama berendam dalam air sejuk kan...kosong perut jadiknyaaa...hahah eh betul ke teori aku tuuu...
aku bawa budak-budak layan masak lomak cili api kat Zaini Salai House...haaa berpeluh-peluh masing-masing makan masak lomak cili api nih...hehehe thanks Lan sebab belanja kami semuaaa makan tengahari ni...next time aku plak belanja okayy...
lepas tu kami singgah solat di Masjid Lavender Heights...lepas solat sempat sambung nyembang kat luar masjid sebelum bergerak pulang semua...aku drive kereta masa ni, Ab dah lelap kat sebelah...sekali sampai Pajam, nampak durian...yang duk belakang semua dah excited suh berhenti...baru ingat nak berhenti makan tak payah kejut Ab, sekali dia sedar plak!hehehe...layan 2 bijik durian harga RM35...boleh laaa...
then sambung layan cendol kat Semangkuk plak...aku tak layan cendol tapi layan air laici lemon...sedap gila layan masa panas nih...lepas tu sampai McD Bandar Seri Putra, semua pun berpisahhh...penat gila weh sebab tak tido sangat semalam...nak gerak awal pagi kan...sampai rumah tu memang aku pengsan sampai ke malam!hahaha tapi puas hati gilaaaaa dapat tengok awan karpet di Bukit Senaling!

17 comments:

  1. wah,,awan karpet, cantiknya!!
    macam nak bersumpah ja kalau trek mencacak tu, tapi dalam hati ja la. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg cantik sgt. Rezeki kami btol masa ni. Smlm ada kawan pi pun xdpt tgk awan karpet ni...trek mcm tu berbaloi dgn view atas tuuu...heheh

      Delete
  2. cantiknya view dia..
    eh kawan DJ tu artis ye..sbb gmbr dia selalu tutup muka? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha retisss sangat...dia tu humble (read:humble brag) org nyeeee...tu xnak papar muka kat media social ni....hahahahaha...

      Delete
  3. kalau cantum gambar Ab tu dgn gambar2 muka yg ditutup2 sebelah kiri kanan atas bawah sebelum ni boleh Nampak kot rupa dia crmana ekekkee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahahaha ada jugakkk yg memerhati nampaknyaaa...hahahahahah

      Delete
  4. Ni lepas burn kalori tambah balik. hehehe. nice view!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha haruss...kind of reward la tuuu...hehe

      Delete
  5. Salam.. contact no cikgu Ajim kat perenggan pertama awk bagi tu salah tau. Confirm salah. Kesian org tu byk kali dpt call salah org psl entry awk ni katanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam oh tq!kalo tak tegur memang tak perasan silap...ok saya dah baiki no yang betul...tertuka 1 no je, sian orang tu...huhuhu...

      Delete
  6. Gunung Datuk n bukit senaling mana lg adventure

    ReplyDelete