Wednesday, February 21, 2018

ATV Kg Jkin, Bukit Putus

masa cuti Thaipusam yang lepas aku plan nak layan ATV Kg Jkin yang tengah viral di media sosial tu...dah decide tarikh terus contact orang tu dan cari orang sape nak join...sebabkan dapat tempat untuk 12 orang je, ada laaa berlaku insiden tolak orang sana sini sampai ada yang kecik hati haaa...hahaha takpela, next time kita reramai ke ATV Kemensah ye...hehehe so disebabkan kita berkawan dengan orang-orang fit, diorang cadangkan sebab ATV start kul 12.20 tengahari, why not kita daki Gunung Angsi dulu...gitu kan...makanya pada jam 5.30 pagi aku berjumpa dengan Ab dan rakan-rakan dia dari Indonesia iaitu Dhito dan Kun di McD Bandar Seri Putra...tengah layan breakfast, sampai pula Zu, Farihah, Arif dan Farid...semua siap breakfast dan kami bergerak ke Seremban...singgah solat Subuh di Lavender Heights sebelum menuju ke kaki Gunung Angsi...
beriya sangat laaa kan buat warming up beramai-ramai sebelum mendaki Gunung Angsi ni...hahaha...dah warming up, jangan lupa pi register dan bayar RM5 seorang di kaunter yang disediakan...lepas tu kita ambil gambar bersama-sama sebab lepas ni ada geng yang gigih nak sampai ke puncak, dan ada tengah separuh hati je nak sampai puncak...hahaha...
baru je naik, dah mencabar sebab trek licin gilaaa...sebabnya sehari sebelum tu hujan lebat!ko bayang laaa tanah merah tu, licin gilaa...dah la kat part yang bertali tu yang licin...nasib baik aku bersama Mr Gelert tauuu...hahaha...masa awal-awal ni si Ab, Dhito dan Kun duk tunggu gak kami...aku dah cakap dah jalan duluuu...aku nengok si Ab tak sabar-sabar nak berlari naik puncak, tapi Dhito dan Kun baik hatiii tunggu kami...hahaha banyak kali gak aku suh diorang jalan duluuu...
lepas beberapa kali suh diorang naik cepat, barulaaa Dhito dan Kun mengikut jejak langkah Ab meneruskan perjalanan ke puncak Gunung Angsi...yang baki kami berlima ni, memang jalan pace lenggang kangkung!hahaha kejap rehat, kejap bergambar...dah la sejukkk pagi tu...tapi kami memang aim naik separuh je laaa sebab kalo sampai puncak takut lambat nak ke ATV plak...hehehe...
dalam 45 minit mendaki ke lebih entah, kami sampai di check point pertama...kami rehat jap melepak kat pondok yang ada di sini...lepas dah rehat dalam 15 minit, kami decided nak turun je balik...hahaha sedangkan trek lepas pondok ni ok dahhh tak securam yang tadi...tapi sebab pikir takut lambat kan, pasrah je laa patah balik...haaa lagi pun dah pernah sampai kan...nak tau cerita Gunung Angsi aku sebelum ni, sila usha sini...
sampai di bawah, kitorang pergi beli makanan untuk kami makan sementara nak tunggu lunch nanti...beli mihun goreng dan share jer laaa...lama gak menunggu diorang turun...sambil sembang semua, tetiba nampak Ab sedang berlari-lari turun dengan muka serious seorang trail runner...hahaha siap cakap masa turun dia 59 minit jerr...gitu kauu...humblebrag!hahaha then lepak lagi menunggu Dhito dan Kun sampai...haaa sampai koyak-koyak kasut diorang naik Gunung Angsi kann...hahaha...
lepas selesai makan dan lepas kan lelah, kami menuju ke ATV Kg Jkin yang terletak di Bukit Putus juga...dekat je dengan Gunung Angsi tadi...sampai je nampak berbarisss ATV kat tepi jalan tu...nampak macam kecik sikit laaa ATV sini berbanding yang aku naik di Batang Kali dulu...
then kami ke pondok yang ada untuk registration...haa untuk makluman, aku memang dah booking slot 12.20 petang untuk 12 orang dari seminggu sebelum...sebabkan ATV dia limited, so memang kena buat booking awal...aku contact nombor 019-6645571 untuk booking ni...sampai tu setiap orang kena isi borang dan buat pembayaran sebanyak RM30 sahaja...ni harga promosi tau...next time aku tak sure berapa ringgit dahh...
masa kami sampai ni trip sebelum kami tak jalan lagi, so memang kena menunggu laaa...panas gila weh..nasib baik ada banyak tempat duduk bawah pondok tu...sempat la kami bergambar untuk membunuh masa di sini...nampak tempat ni baru sangat laaa...tengah dalam proses nak bangunkan kafe la, route baru untuk ATV laaa...
lepas tu kami memang melanguk je laaa sambil bersembang...sebabnya selepas setiap 2 trip je, diorang akan service ATV tu...pastu plak masa kami sampai ni, ada TV9 sedang buat pengambaran...so sebab tu la agaknya trip kami ni delayed...aku rasa dekat sejam gak kot menunggu...kelaparan dah memasing...
lepas dah puas menanti akhirnya nama group kami dipanggil...kami diberikan glove sorang satu dan dipanggik untuk briefing...masa turn kami ni laaa TV9 nak rekod sesi briefing...so lama la sikitkan sesi diaaa...berjemur bawah panas tu, ya Ampunnn...terbakor!hahaha tapi best la akak tu brief pasal safety, route semua laaa...layan kan saje...
lepas briefing tu, tunggu kejap sebab ada final check untuk ATV tu dan apa lagi, lajuuu la kita ambil ATV sorang satuu kann...aku paling depan laa, semangat terlebih sis ni...hahaha pastu beratur kat tepi jalan dulu dan ambil gambar...haaa kat depan sekali dan belakang sekali ada marshall yang iring group kami...paling takleh blah, dengan marshall kat depan tu ada cameraman TV9 tu...sooo ko rasa muka sape paling banyak dalam tv nanti?hahaha...
mula-mula tu kami jalan kat atas jalan raya then kami masuk ke dalam kawasan ladang kelapa sawit..syiok laa masa sini sebab nya tanah lecak...memang asyikkk la redah laju-laju kat lecak tu!memang abess kotor kasut dan seluar weh...tapi syiok!hehehe route dia takde la sethrill kat Batang Kali tu, sebab yang tu memang masuk hutan betul...tapi not bad la yang ni...bayar pun murah kan...syiok la, hilang giannn naik motor weh...hehehe dan ATV yang ni senang sikit handle sebab tekan je minyak dia...tak sakit tangan...ada laa beberapa kali kami berhenti ambil gambar...pastu beberapa kali gak cameraman ambil gambar aku acah-acah berani beraksi...gituu...
lepas abes kat dalam ladang kelapa sawit tu, kami keluar semua ke jalan raya...masa ni panas gila weh...rasa terbakor kulit...pasrah je la sebab tengah happy kan...kali ni kami berjalan menuju ke anak sungai...sempat la bergambar beramai-ramai sebelum menuju ke anak sungai tuuu...terbaiklah!
anak sungai dia cetek je...tak sesuai untuk mandi...lebih kepada nak cuci kasut dan seluar je laaa sebab kotor gilaaa...hahaha pastu kejap je dalam 5 minit je kami kat sini...lepas tu kami dah gerak semula ke pondok asal tempat ATV tadi tuuu...
sampai semula pondok, kami dijamu dengan ubi rebus bersama sambil bilis dan kelapa manis...aku tak tau la memang sedap ke atau sebab lapar...beriya kami bertambah masa ni...hahaha ada plak lepat pisang pun layannn...terbaiklah...air pun leh minum tanpa limit...makan sampai kenyang la kannn...lupa kejap aku puasa gula masa ni...penat dan lapar gila punya pasal...bedal je laaa gula pun...hahaha...
lepas tu dari Kg Jkin, kami menuju ke surau di Lavender Heights semula untuk mandi, tukar baju dan solat...kemudian kami ke Melewar Kitchen untuk lunch...tak kenyang-kenyang kan semua orang lagi...hehehe...lepak dan makan kemudian kita bersurai...aku sampai rumah dalam jam 5.30 petang...
nak dekat Maghrib tu Ab call aku...katanya passport Dhito hilang!Ya Allah terus berderau aku...dah la dia nak balik Indonesia minggu hadapannya tuu...katanya mungkin cicir di surau...so aku minta tolong Dini yang tinggal di Lavender Heights untuk dapatkan nombor telefon sesiapa yang selalu ke surau...then search juga kalo ada nombor telefon surau dalam internet...tapi hampaa...tak lama tu Dini bagi nombor seorang abang dan makcik...aku terus message diorang tapi takde balasan..maybe mereka ke surau dah kan...so sementara tunggu tu, aku call orang Melewar Kitchen dan juga ATV untuk tanya kalo diorang jumpa passport cicir...semua jawapan hampaaa...then Ab bagi nombor Dhito pada aku...sempat la sembang ngan Dhito jap...dan akhirnya dalam jam 9.00 malam, abang masjid tu message aku dan cakap dia akan tanyakan orang surau lain...dan tak lama tu, dia cakap passport Dhito ada pada imam surau tuu...dia bagi aku nombor imam tu...lega gila weh...syukur sangat passport dijumpai semulaa....pastu aku call imam dan dia minta aku datang ambil passport esoknyaaa...the rest biarlah menjadi rahsia...hahahaha lepas ambil passport, weekendnya tu aku jumpa Ab dan Dhito untuk serahkan passport Dhitooo...hahaha haish drama sungguh kannn...Dhitoooo kalo kamu ke Malaysia lagi, saya mahu Kartika Sari tauuu...hahahaha....

14 comments:

  1. Hahaha... Saya pikir korang semua memang nak pergi puncak hari itu. Jadi kita santai saja tunggu jalan bersama. Rupanya dah pernah pergi sini sebelumnya. :D

    Kenapa ada cerita drama soal passport plak. Hahaha. Boleh-boleh... Insya Allah nanti saya bawakan Kartika Sari bila ke Malaysia lagi. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami dah pernah naik Dhito Angsi tuu...baru lagi naik, hujung 2017 hari tu...hehehe yeay tak sabar nak makan Kartika Sari dengan aiskrim vanilla...nyummeh!

      Delete
  2. eh dah Nampak muka penuh org yg selalu mukanya kena tampal ekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh ada ke?rasanya semua gambar dia tutup mukaaa...hahaha amboi Kay berminat nauuu nak tau muka kena tampal tu yer...hahaha bujang lagi tuh, nak kenalan tak?hahahaha...

      Delete
    2. eh tak la saja je... kuries je hehehehe

      Delete
    3. hahaha tp seriously gambar mana yang nampak tuu?aku tgk balik semua dia tutup je muka?hahahaha

      Delete
    4. gambo no 44. (harap tak salah orang hahahaaha)

      Delete
    5. gigih laaa aku ngira gambar no 44...kahkahkah
      eh nampak ke?ingat tak nampak sebab jauhhh...hahahaha
      ahh nasib lah...hahahahahaaa...

      Delete
    6. hahahaha gigih jugak ni mengira gambar nak bitau. kalau klik kanan, gambo besar juga tuh... tapi kalau serempak mana-mana tak kenal jgk... lain la DJ blogger glamer

      Delete
    7. oh pixel gambar besar...so kalo zoom leh nampak la ehh...hahaha
      bila nak jumpa ni kita ni...ke nak kena jumpa sambil makan "kaki bibimbap"?hahahaha

      Delete
  3. berjasa besar DJ sama Dhitto tu....hahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha takpe kak, masa dia susah...moga nanti sy susah ada laaa yg sudi hulurkan tangan...hehehe

      Delete