Friday, April 3, 2020

Nasi Dulang Daun Pisang, Bangi

guyssss pohon bangkit reramai!aku ada nak shareee satu tempat makan tersedap nih...aku suka gila, both mak abah aku pun cakap sedappp...so far kengkawan yang pi sebab aku promote pun cakap sedap...makanya korang wajib pergi...terletak di Sungai Ramai, antara Bangi dan Kajang...iaitu Nasi Dulang Daun Pisang!haaa dia dah lama viral dah, tapi aku yang baru ada peluang nak pergi...masa tu aku lepas appointment doktor mak aku di Hospital Serdang, lunch aku ajak mak aku ke sini untuk lunch...
kedai dia biasa je guysss...so masuk ambil meja, dah dapat nombor meja baru pi kaunter untuk usha menu dah order...haa kat sini menu dia adalah set nasi putih dengan lauk yang dihidang dalam dulang kecil...dalam set tu akan ada nasi, lauk yang kita pilih, ulaman, sambal serta kuah...haaa satu set la tu...selain tu ada gak nasi ganja macam nasi kandar laaa...dia ada nasi ganja ayam, sotong, lamb shank, kembung, bawal, kambing dan talapia...haaa ada lagi laa lauk pauk lain, korang usha sendiri kat bawah ni yaa....
so masa pertama kali aku pi ngan mak aku kami order air bandung (RM2.20) pastu ayam goreng sahaja (RM5.50), set dulang sotong (RM25) dan set dulang kambing (RM15)...dan semuanya sedappppp....kambing tu lembut gilaaa dah la banyak...perapan pun sedap...sambal sedap, kuah kuning sedap...pastu ayam pun sedap panas digoreng masa tu jugak...pastu sotong tu memula ingat liat sebab besar kan, sekali ya Allah lembut...mak aku tak abes abes cakap cemana sotong ni leh lembut...haa pastu duk puji puji la sedap...Alhamdulillah....seronok sungguh aku makan kat sini sebab sedapppp....
dan tak lama lepas tu aku bawak abah plak appointment doktor di Hospital Serdang dan balik tu aku ajak abah lunch kat sini gak...saje la nak bagi dia merasakan makanan yang sedappp macam mak hari tu...so macam biasa order bandung cincau (RM3.50), pastu kami tamak sebab lapar gila 3.30 petang baru nak lunch...so amik set dulang keli (RM8), set dulang ayam kampung (RM9) dan nasi ganja sotong (RM25)...dan as expected laaa, abah aku duk puji sedappp...dia cakap ikan keli tu freshhh dan baru masak bukan jenis panaskan balik tu...sedappp dah la gemok...ayam pun nyummeh sangat...dannn nasi ganja sotong tuuuuuuuuuu....terbaik woi!sedap gila kuah dia tu...makan banjir gitu, Allahu nikmatnyaaa...hahaha takleh blah seharian tangan aku bau kari tau...tapi takpe puas hati bai!hahahaha...korang, silaaa silaaaa kan pergi okay!

2 comments:

  1. sotong tu nmpak menggoda betul :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg sedap. Lps covid setel nanti leh la pergi yaaa

      Delete