Monday, January 21, 2019

ChokiChoki Minachi Birthday Trip Budget


haaa aku rasa aku dah lama gilaaa tak buat entry pasal budget ni...hahaha ye la sebab asyik pi trip kecil-kecilan je kan, malas nak buat budget sangat...tapi sebabkan aku terlebih rajin ni haaa, so aku pun nak share la dengan korang pasal budget nak ke Kashmir ni, mana la tau leh jadi rujukan dan pedoman dan tauladan untuk korang...tauladan tu lebih kepada budget untuk shopping tu ye!hahahaha...demmm banyak gila aku habes kat shopping tu, nyesal plak rasa...huhuu...budget aku ni adalah per pax ye, bermakna benda yang sharing macam luggage, makan, tips semua tu aku dah bahagi tiga atau lima siap-siap la ye...so meh aku share mula dengan perbelanjaan yang dah dibuat sebelum trip lagi:

Flight Airasia KUL-Delhi (return) = RM720.30
Flight Airasia Delhi-Srinagar (return) = RM382.90
Lounge = RM69
Luggage (25kg pergi, 45kg balik) = RM135
e-Visa = RM342
Kashmir Ground Package = RM670
Choki-choki = RM20

JUMLAH: RM2339.20 

Tips untuk lebih jimat: Lounge tu tak ambil pun takpe, tak lama lagi ada direct flight KUL to Srinagar harapanya tiket makin murahlaaa, luggage Airasia lebih murah kalo beli masa beli tiket sebab kalo add on later harga makin mahal. But still ok if shared luggage tapi kena make sure nama dalam 1 booking number laa...ground package pula of course la makin ramai, makin murah...asalnya kami tu RM700++ sebab bertiga, tapi later jadi 5 orang tu dapat murah sikit...

ok itu perbelanjaan yang dikeluarkan sejak dari Malaysia lagi laa...mostly in RM la kan...dan now aku share perbelanjaan kat sana pula...aku bawa ke sana dalam Rs16,000 (~RM936)...tapi ada akhir-akhir tu aku swipe credit card gak sebab gila shopping kan...hahaha hampeh betul perangai...ada juga aku pi tukar duit RM ke Rupees masa menggila shopping...hahaha...untuk makan dan tips, aku buat tabung je, senang nak bayar...

Makan = Rs2080 (~RM121.68)
Tips = Rs1000 (~RM58.50)
Fee = Rs4064 (~RM237.74)
Metro train = Rs190 (RM11.12)
Simpan luggage (Rs880/3 pax) = Rs293 (RM17.14)
Wrap luggage (Rs1400/3 pax) = Rs467 (RM27.32)
Shopping = Rs10830 (RM633.56)

JUMLAH: RM1170
*Tukaran wang: Rs1,000 = RM58.50

Tips untuk lebih jimat: Paling utama haruslah tak payah shopping!hahaha dan kalo aku tak gatal pi berjalan kat Delhi tu, takde la kos nak simpan luggage bagai kan...hehehe untuk makan tu pun aku rasa sangat ok dah sebab kami makan sedap-sedap dan banyakkk...tapi makan tu kebanyakan untuk lunch je la, sebab untuk breakfast dan dinner kat Kashmir, dah termasuk dalam harga pakej kat atas tuuu...hehehe...tips tu plak kalo buat group lagi untuk dari tiap orang nak bagi kan, cuma aku rasa group kami ni pemurah gila...kemain duit besar je kami hulur untuk tips...hehehe takpela, sesekali happy kan orang kan...terpulang pada kita nak bagi berapa pun...

ok itu lah secara keseluruhan budget aku untuk trip ke Kashmir baru ni...grand total yang dihabiskan adalah RM3500 termasuk shopping uols!akur asa sangat lah bebraloi weh...kalo pi amik pakej tu, tak masuk shoppin pun dah harga gitu kan...hehehe cumanya kalo nak jimat lagi, tak payah shopping sakan, aku rasa leh jadi bawah RM3000 je bajet tu...betul tak?pape pun pilihan di tangan kita sendiri kan...nak shopping ke nak backpack ke...eh sukati la kan...janji kita happy dan bahagia...aku dah pernah cakap kan, bahagia cara kita sendiri...tak payah nak ikut orang sangat...aku share as panduan dan rujukan korang dan aku juga kalo tetiba nak ke sana lagi...eh. hahahaha...ok sekian, akhirnya habis jugaaaa entry aku pasal Kashmir...yeeehuuuuu!adoi takleh nak yeehuuu sangat, berpuluh lagi post tertunggak weh...hahaha...ni pun dah backdated 5 bulan punya cerita...hahahaha...doakan aku terus ada kekuatan menulis ya korang!muahciked!

6 comments:

  1. Assalamualaikum, thanks sgt utk posting sbb nk baca tips and semua la pengalaman. Cumanya nak tanya berapa minimum tips yg kita boleh bg pd dorg?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam takde minimum pun. agak2 laa...share ramai2 la lg untung...

      Delete
  2. Alright thank you. Also kan, kat India mcm mana ye nak dptkn simcard? Tau x? Sbb try google mcm x rmai menjawab persoalan

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak sure bab tu sebabnya mmg takde amik simcard. cuma yg saya tahu, simcard di delhi takleh guna masa di kashmir...masa kat kashmir aritu, guide kitorang buka hotspot hp dia, so kami guna lenjan beramai-ramai...hehehe...

      Delete